AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.087

Trim E30 325 - ej turbo/kompressor eller motorbyte

kr
18
krabu
323i -84 (leksaken)
Sugen på att trimma upp en E30 325:a men behöver tips på vad att byta...
Att montera turbo eller kompressor är inte på tal, ej heller att kasta i någon annan motor.
Effektmässigt så siktar jag på runt eller strax över 200hk.
Hjälp mig nu. :)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
He he...... NOS :)

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
skojar bara,....

Den är ju ganska dyrt och trimma en sugmotor men några hästar både du väll kunna få med en vassare kam, effekt avgassytem... o lite annat skoj....

kr
18
krabu
323i -84 (leksaken)
Är detta en felaktig tanke?
-Vassare kam (vad behöver jag byta samtidigt? Vippor, vippaxlar, ventiler?)
-Smidda kolvar
-Vevstakar
-Aluminium svänghjul
-Öppet luftfilter
-Sportavgassystem
ant
kam är en riktig tanke. beroende på hur vass den är så kommer du behöver byta vippor fjädrar osv..
smidda kolvar behöver du inte så länge du inte ska ändra kompet, vilket kan fixas via planing av topp eller block.
aluminium svänghjul känns som en overkill, såvida inte bilen ska gå på bana med enbart höga varv och råpisk jämt och ständigt. tror du tappar körbarhet om du åker på gatan med det.
öpeet filter kommer troligtvis enbart ge dig en skönare ljud. mycket skönare ljud!
ett grövre avgassytem kan ge dig om det är seriöst byggt med rätt grejer mer effekt. dock inte några jätteskillnader. däremot kommer ett skönare ljud infinna sig med ett grövre system med all säkerhet.

==========
Länk
ant
annars är det som deejaywasp säger, nog kloakst om att använda lustgas om du enbart siktar på en effekt över 200hk.

==========
Länk
kr
18
krabu
323i -84 (leksaken)
Säg då att jag införskaffar smidda kolvar och till exempel Verdi-stakar samt planar ner toppen något (vet inte hur mycket man kan öka kompressionsförhållandet innan det börjar "ta emot") - vad ger det för utslag (karaktärsmässigt, hästar, nm...)?

Vassare kam, öppet luftfilter, sportavgassystem & smidda kolvar, stakar samt en ny chipning - vad bör det ge för effekt?

Och nej, lustgas är inte heller något alternativ - en BMW skall vara 100% sugmotor anser jag (obs, endast min personliga åsikt). :=)
Ska du bygga en 200 hk sugmotor för typ 50000kr eller? Att få så moderat effekt behöver inte kosta mkt. Orginal kolvar och stakar håller för i runda slängar 500 hk, kanske lite mer, så att kasta penagrna i sjön på kolvar och stakar är ju helt uteslutet. Mitt råd:

Porta toppen, eller låt någon som kan göra det.
Köp ett extarktorrör.
280 graders schrick eller Kent kam med tillhörande nya vippor.
Montera 535 spridare och LM.
Låt Claus på turbocenter optimera din motor och jag kan garantera ca 220 hk.

Man ska inte göra det svårt när det är lätt, men som vanligt skulle jag ju hellre rekommendera en liten snurra och ladda tre hekto så har du ju redan passerat 200 hk utan att rört nåt på motorn invändigt, dessutom får du fan så mkt mer vrid än ur din 220 hk sugmaskin.
kr
18
krabu
323i -84 (leksaken)
Bäckis:
Ser du avgassystem som en självklar modifiering eller anser du att jag inte behöver byta det eftersom du inte tar upp det?
Vilka summor talar vi om för en sådan modifiering (med någon annan som portar toppen & Claus som optimerar)?
Ri
47
Rille325

325im-90(Mammas)
I vilken ordning ska man ta följande saker..Har funderingar på sportavg och chip, öppet filter...Har inte pengarna till hela köret
Avgassytemet är ganska så väl tilltaget orginal, men vill du vara säker på att det räcker till så köper du tex ett simons 2". Grövre är onödigt. En moderat portning som ökar flödet avsevärt utför jag gärna för mellan 2 och 3000kr. Optimeringen får du höra med TCS om, men jag skulle gissa någonstans mellan 2 och 5000kr. Billigast blir det ju iaf med en liten billig turbo....
Jo
744
Jonhny
745 -85
MMM som i M3 säger jag.
Ni
126
Ninja rejser
850i -91
740i -97
Vad får man ge för en fet kam med tillhörande grejor?

Om fartblindhet var en erkänd sjukdom skulle jag vara sjukskriven 24/7
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Om man har funderingar på att stoppa i en lite vassare kam än 284graders schrick typ 304graders, går den genom sbp och vad mer måste man byta, ventiler, vippor? Tänkte om man klarar sig om man byter ventilfjädrar och kammen, och då man lika håller på kamremmen?

MvH Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.