AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.943

Följer VV verkligen de nya körkortsreglerna?

Sida 2 av 2
M-Pire>>>Då förstår du nog hur många här känner sig.

/Dominik
JohanOS
För att avsluta denna debatten en gång för alla.

Såhär är läget, dom kommer -inte- att ändra det datum som försäkringsbolagen går in och tittar på. Alltså, blir du av med kortet. Ja då räknas din premie ut efter den tiden då du senast fick "tillbaka" ditt körkort. Vilket betyder att dom anser att jag har 0 års erfarenhet av bilkörning trots att jag tog kortet 1997. Men blev av med det 2 månader 2002. Dom kommer dock att ha med ett ursprungsdatum i bilregistret. Där 1997 står, men det är tydligen inte försäkringsbolagen intresserade av att se. Deras sökkriterier går in och kollar när du senast fick du körkort tillbaka, och enligt försäkringsbolagen själva är detta inget dom påverkar utan något som ligger med i datasystemet. Jag har pratat med allehanda personer på både VV och försäkringsbolagen nu och slutligen har jag fått detta svar. Senast nu ringde jag och frågade om "ändringen" blev gjord den 17:e januari. Och det blev den tydligen, men den enda ändring dom gjorde var att lägga dit ett ursprungsdatum i profilen. Detta datum ser alltså inte försäkringsbolagen...

Så ni som väntar på nya premier och annat vad det innebär kan tråkigt nog lägga ner förhoppningarna. Det blir en sjujävla hög premie för oss som blivit av med kortet en gång... Tyvärr.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
förstår inte vad problemet är?

När man ringer och pratar pris på en försäkring så talar man naturligtvis om när man tog sitt körkort.

I mitt fall skulle det bli helt tokigt eftersom nuvarande datum på mitt körkort är när jag tog E behörigheten och innan dess stog det datum för C behörigheten.
Ju fler utbildningar och högre behörigheter jag tar desto dyrare försäkring?

/Per
JohanOS
Dom frågar inte sånt längre, dom slår på personnummer. Har du då blivit av med körkortet så visas det året då du fick tillbaka kortet som "Utfärdande-datum".

Alltså, 0% bonus för oss.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Johan,
Eller så väljer du ett försäkringsbolag som inte tar hänsyn till detta. Folksam gör det inte, har dom själv och har diskuterat den här biten. Sen behöver ju det inte alltid betyda att dom är billigare men så är det iaf.

Mvh
Anders S.
Kunde inte låta bli att ringa VV. idag. Fick ungefär samma svar som Johan. Men hon jag pratade med sa att FB kommer att kunna se när man ursprungligen tog kk. Dock ligger den informationen lite i "bakgrunden". Alltså får man tala om för FB när man ursprungligen tog körkortet och dom kan då kontrollera att det stämmer. Sen är det upp till FB att välja vilket datum som gäller.
Enligt samma kvinna skulle det även ändras så ursprungliga datumet för kk.tagandet skulle stå i fält 10 på baksidan av kk. Detta skulle förhoppningsvis vara fixat den här veckan och jag skulle få ett nytt kk. kostnadsfritt skickat till mig nästa vecka.. Efter att ha läst här är jag inte allt för optimistisk.

Uppfattningen jag fick annars är att inte alla som jobbar på VV har full koll på vad dom håller på med egentligen. Första personen jag pratade med sa mycket bestämt att mitt gamla kk.underlag inte kunde användas en gång till, det var förverkat på något sätt.
Person nummer 2 sa att det inte alls var något problem att använda samma underlag en gång till...
Fick det utlovade körkortet idag och nu står det rätt datum i fält 10. Mao. borde registeret vara justerat nu, men om det kan ge lägre premie får framtiden visa.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
M-pire
Har du kollat med något FB vilken premie du skulle få = vilket datum de ser????

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
En inntresant fråga är om man har högre behörighet och om man även får dessa datum på de högre behörigheterna. Det kan ju innbära att man slipper göra hälso kontroll som behövs för att förnya behörigheterna. Då kan det ju vara värt att bli av med kortet om man vet att det är tveksamt om man klarar dem.

En fråga värd att begrunda!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om man pågrund av dålig hälsa inte bör förnya sina behörigheter så anser iaf jag att man med lite vett bör avstå från att mygla till sig dem.
Vill ju gärna inte ha döv-blinda lirare bakom ratten liksom. Eller folk som inte kan släppa flaskan mer än när de ska pissa....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Speddy, de högre behörigheterna ändras inte!

Mvh
z3mpower:
Har precis fått papperna från mitt nya f-bolag, Trafikbonusklass 7 står det. Vet inte om det är bra eller dåligt. Jag tror dom frågade hur länge jag haft körkort, lite osäker dock.
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Fick senaste numret av Motor igår där det skrivs endel om detta.

Tydligen ligger det till som så att FB kan se om ditt körkort varit spärrat upp till 15 år tillbaka men inte varför. Bara om det var längre eller kortare än ett år. Jag tror det är därför vi fortkörare har svårt att teckna försäkring, -vi blandas ihop med en massa fyllskallar i FBs register. En kul grej är att många får sitt körkort spärrat för att dom glömmer att förnya det och sedan drabbas av högre försäkringspremier. Men är man en sån slarver kanske man är en fara bakom ratten, vad vet jag......

Detta är en följetong som vi säkert får anledning att återkomma till. Jag som var naiv och trodde att saken var ur världen när någon efter två år kamp fick tillbaka sitt utfärdandedatum på körkortet. Så var det inte.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Speddy >> Läkarkontroll för de högre behörigheterna har inget med att göra när man tar dem. Det är din ålder som sätter gränsen. När du nått 45års ålder skall en läkarkontroll göras, oavsett om du tog kortet när du är 18 eller 40 år!
Speedy blir man av med lappen måste man göra hälsokontroll om man har högre behörigheter för att få tillbaks dom så din teori spricker där.
Jag vet för jag har vart av med lappen.
Hade jag struntat i hälsokollen hade jag bara fått tillbaks A,B behörigheten.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ringde Länsförsäkringar häromdan för att kolla upp en försäkringspremie. Premien var skyhög och när jag frågade varför så sa han:
"Jaaa, vad jag kan se så har du inte haft ditt körkort så länge. Eller så har du blivit av med det..."

Suck!
Visserligen har jag blivit av med det men hade VV gjort vad dom skulle så hade denna uppgift sett annorlunda ut, nämligen att jag hade haft körkort sen 10 år tillbaka!

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

M-pire,

Ringde du vv ?

Jepp, det gjorde jag. Skrev lite om det samtalet högre upp på sidan.
Du får göra klassikern i försäkringssammanhang, ring dom igen, har du tur får du prata med någon som ger bättre priser. Frågar dom hur länge du var av med det så säg 1 eller 2 månader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.