AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.942

Följer VV verkligen de nya körkortsreglerna?

Sida 1 av 2
Nu blir jag riktigt förbannad på Vägverket. Trots att det i dagspressen och motortidningarna annonserats en ändring av de orättvisa reglerna för de med återkalade körkort så har mitt nya körkort fortfarande det felaktiga utfärdandedatum på baksidan)(/&%¤%#"#¤%&/!
Skall imorgon ringa och ställa de mot väggen och begära en förklaring till varför de trots löften om att körkort utfärdade efter den 5 December skall ha de ursprungliga utfärdandedatum fortfarande anger de felaktiga datumen.

Svensk jävla byrokrati har inga gränser.

/Dominik
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Tjaba!

Jag fick oxå en chock då jag tittade på baksidan av mitt nytillverkade körkort.. Det var ju som att jag nyss tagit körkortet..

Alltså.. jag tog kortet 99.. men pga fortkörning som resulterade i 2mån utlåning av kortet till byrokratin.. å när jag fick tillbaka det så stod det ju 02.. på baksidan...

Har inte tänkt så mkt på det.. men om man blir stoppad av en polisman idag.. å han tittar på kortet utan att kolla upp det.. så tror han ju att man har prövotid kvar... å det är ju inte så kul.. + att då måste man ju säga.. Nä men jag tappade för 6mån sen.. hehe.. ja..

Jag blir oxå lite sur.. men å andra sidan.. så fick jag ju tillbaka det i okt.. så dom nya reglerna gäller ju inte.. men man kanske får se till att få hem ett nytt... med rätt datum på..

För när jag uppgraderade mitt kort med ett C så stod det ju oxå att det var för bil 99 och lastbil 00.. åsså nu när jag tappat det är båda 02..

Skumt..!!

Mvh ANte
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har varit i kontakt med vägverket om detta!

De skyller på att körkorten från Tyskland (levereras väl därifrån kanske, vad vet jag!) är "försenade".

Vad värre är:
När jag frågade om databas-upgifterna (som försäkringsbolagen ser och delvis baserar sina premier på!) har uppdaterats, fick jag som svar att det var "försenat"!

Inget datum för när det skulle vara fixat fick jag heller!

Oväntat? Inte mycket!

Frågan är bara om man kan ställa dem till svars för merkostnader som man drabbas av pga felaktigt rapporterade premiegrundande uppgifter till försäkringsbolagen?

Dessutom har de mage att begära att man själv skall stå för kostnaden för nytt körkortsunderlag (som skall rätta till deras felaktiga uppgifter på mitt körkort)!

Enda glädjen i "smolk-bägaren" var att "de kan bevaka mitt fall och höra av sig till mig med nytt körkortsunderlag så fort det kan åtgärdas".

:o(((

Mvh

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Samma här Johan, de ska återkomma till mig...

Troooligt! :))

Länk
Får se om jag fattat rätt här, mitt körkort är sprucket och ett nytt skall beställas. Kommer det att visa som om jag tog körkort 2003 istället för 1999, både på kortet och i ngn "databas" som försäkringsbolagen kan kolla i ?? Eller gäller bara det här när man "kört bort" kortet så att säga... Jag förstår inte riktigt vad ni menar...

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det gäller om man av någon anledning har "varit av med lappen".

Mvh
JohanOS
Förstår inte varför ni hänger upp er på vafan som står på plastkorten. Det är ju utfärdande datum som försäkringsbolagen ser som är intressant.

Jag har enligt VV fått tillbaka "1998" i registret nu, men enligt mitt försäkringsbolag står det "2002". Alltså, jag betalar just nu kraftig hög premie. Enligt VV så är det tydligen så att försäkringsbolaget kan se "2002" TROTS att VV ändrat till 1998. Dom kollar alltså någon annanstans, eller ser det ändå?

Eller så ljuger dom för att slippa konfrontation. Men det låter iofs logiskt att försäkringsbolagen kan se det oavsett.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Johan, VV har INTE ändrat i databasen!

Håller med dig att det viktigaste är att det är rätt datum där eftersom det indirekt påverkar försäkringspremien!

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dom påstår att försäkringsbolagen kan se detta ändå. Detta är en sanning med modifikation eftersom det idag funkar så att försäkringsbolagen får upp utfärdandedatumet direkt i deras system (vilket uppenbart inte är ändrat). Det dom menar med vad dom kan se ändå är ju för att vem som helst kan kolla körkortsregistret. Det skulle dock bli oerhört krångligt för FB att varje gång kontrollera det fulla registret så att säga, istället för att enbart få upp det datum dom är intresserade av.

Länk
JohanOS
Enligt FB får dom uppgifterna ifrån Bilregistret, vilket betyder att VV inte ändrar i bilregistret ditt utfärdande-datum.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

*Ringde VV igen...(ringde 5 dec)

*Blir hänvisad till vägverket förarprovskontoret i Solna (eftersom jag bor i Sthlms län)....08-564 84 300

*Kommer fram och talar om mitt ärende med önskan om nytt körkort med "rätt datum". Jag skickar underlag säger hon i luren. Eh, jaha. Så det är inga problem längre då undrar jag. Nä, säger hon. :-O

Då så!

:)

Länk
JohanOS
Anders:

Men återigen! Vafasen ska du med ett nytt PLASTKORT till? Vem bryr sig om vad som står där egentligen? Fråga du henne inte vad som händer med det som står i datorerna?!
Men hallåååå där>>>>självklart är det oväsentligt vad som står på baksidan av körkortet. Däremot är det så att om utfärdandedatumet i bilregistret är ändrat som utlovats så kommer det automatiskt att stå samma datum på baksidan av lappen eftersom körkorten tillverkas utifrån de uppgifter som finns registrerade i Bilregistret. Jag tolkar det som hände mig som att uppgifterna i Bilregistret fortfarande inte är ändrade, därför tilverkades mitt nya körkort med det felaktiga datumet.

Skall dock nu ringa till VV och höra efter varför de fortfarande gör på det viset.

/Dominik
JohanOS
Anders: Jag ringde det numret du gav mig, och dom hade ingen aning om vad jag pratade om, pratade med en stig och en annan, jag misstänker att tjejen du pratade med skickade dig underlag utan att veta vad det egentligen var du ville, och sen när du frågade om det var åtgärdat sa hon "Ja" utan att förstå vad hon svarade på. :)
JohanOS
Sådär, nu har jag äntligen fått tag i en person på Vägverket som visste vad hon pratade om.

Såhär ligger det till. Det är -inte- ändrat någonstans ännu. Så det är för tidigt att säga att försäkringsbolagen "kan se det ändå". För det vet vi inte än... 5:e december blev alltså ingen förändring. Detta beror på att utvecklarna på Vägverket uppenbarligen inte lärt sig skriva SQL updates ännu. Vilket för mig som jobbar dagligen med SQL är oförståeligt. Men oavsett så är det preliminärt satt ett datum på den 17:e januari som detta skall vara åtgärdat, hon ville inte lova något men tyckte jag skulle höra av mig i slutet av januari om inget hade hänt.

Så där har vi läget, bara att avvakta... Tur jag har BMW original försäkring för 150kr/månaden i 5 månader till ;).
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Precis som dominik sa, om jag får ett -utfärdande datum- på mitt körkort så kan det inte dröja länge innan vv är tvungna att ha samma uppgifter i sitt register (vilket dom verkar jobba på som du sa). Alltså, med undantag för att vv sitter och svettas och undrar hur dom ska lösa de felaktiga uppgifterna så väntar jag tills dom gjort det. Innan dess vill jag dock ha rätt uppgifter på mina handlingar.

Jag upplevde det som att båda personerna jag pratade med förstod i vilket syfte jag ville ha ett nytt plastkort. Skulle det ändå bli fel lär det bli reklamation. Högljudd sådan! :)

Länk
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Jag tycker att det verkar som vv inte har något intresse av att rätta till sitt misstag. Att reglerna tillämpas felaktigt har ju varit känt i ett halvår typ. Att tillverka ett körkort brukar ta en vecka och dom har ju inga problem att se i sina register när jag tog körkort. Är det någon mer än jag som funderat på en JO-anmälan?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En parentes bara:

Det datumet vi diskuterar och som är relevant heter enligt körkortet (10.Datum för förarbehörighet) och står på baksidan.

På framsidan står när körkortet är tillverkat/utfärdat (4a.Datum för utfärdande).

Länk
JohanOS
Jag garanterar dig att VV har ett intresse av att ordna detta med tanke på att hela EU-parlamentet står och flåsar dom i nacken med en lag som motsäger det misstag dom just gjort. Alltså måste dom av juridiska skäl ordna detta.

Anders:
Enligt hon jag pratade med som satt ihop med utvecklarna som jobbade med just detta, på körkortsregistret i Örebro så kommer inga plastkort tillverkas föränn dom ändrat det i registret, plastkortet tillverkas med automatik utefter vad som står i registret så jag tror att gå bakvägen som dig inte kommer fungera :). Dessutom är det helt onödigt. De handlingar du får hem är garanterat vanliga körkortsförnyelse-handlingar. Skickar du in dom får du först och främst en faktura på 145kr, dessutom ett körkort med samma datum som du redan har på ditt nuvarande. :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja, du kanske har rätt. Men jag är helt övertygad om att dom förstod mitt ärende. Frågan är om dom helt enkelt sket i det då och låter någon annan få ta emot mitt klagomål.
Ett motargument är dock det som trafikjuristen skriver i sitt nyhetsbrev: Länk

Vi får se... :)

Länk
Hämtade ut mitt nya kk. idag, och nog f-n står det i "fält 10 " att jag fick körkort 27 januari 2003... Min tur att lyfta luren och ringa Vägverket!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.