|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
pravda1 |
Någon som har några erfarenheter av olika märken som Öhlins H&R-KW-Koni mm..Hamanns-Kelleners-Hartge till M3 & M5:an. Tack för tipsen ;-) |
|
Öhlins är förmodligen det bästa som går att få om man ställer in det ordentligt. Jag har erfarenhet av Kelleners och ACS DFC på M5:an och Kelleners sänkninngsfjädrar på M3:an. Vad är det du vill åstadkomma? |
|
pravda1 |
Misstänkte Öhlins, Dom måste vara ruggigt dyra misstänker jag? :-O Har Öhlins några färdiga chassi-satser till M5 & M3, vet du något om det? Vill ha ett "bra" ställbart chassi - 30-60mm som går att andvända till hård-bankörning samt till vanlig gatkörning, alltså en kombination av dessa som även går att få ungefär lika komfortabla som M orginal ;-) |
|
Öhlins har nog inget färdigt till ngn av bilarna men det kommer säkerligen till M3 vad det lider. Skulle gissa på ca 45 kSEK för Öhlinare. Är det för M5 du söker ngt är ju ACS DFC en utmärkt lösning med chassit ställbart i tre lägen momentant inifrån kupén. Jag var mkt nöjd med det. Tror dock att det går att få till ett Öhlinschassi ännu bättre för banåkning. Fördelen med DFC är att det är som att äta kakan och ha den kvar, nackdelen är priset ca. 50kSEK. |
|
|
Öhlinare kostade ca 48000 skr på bilsports GSI Kadett .. ikke billigt att ha det bästa. :))))))))) // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
vet inte hur kvaliten är jämfört med öhlins men Sellhoilms i köping kan nog säkert fixa ett ställbart chassi till din bil.. www.selhholm.com.. dom ska vara duktiga.. mvh Peter |
|
|
vet inte hur kvaliten är jämfört med öhlins men Sellhoilms i köping kan nog säkert fixa ett ställbart chassi till din bil.. www.sellhholm.com.. dom ska vara duktiga.. mvh Peter |
|
|
vet inte hur kvaliten är jämfört med öhlins men Sellholms i köping kan nog säkert fixa ett ställbart chassi till din bil.. www.sellhholm.com.. dom ska vara duktiga.. mvh Peter |
|
|
sadfasdfasdsd.. ursäkta det blev liiiiite tokigt där.. 3GGR..hahaha.. men kolla med dom angående chassi Tel. +46(0)221 17327 mvh Peter |
|
| www.sellholm.com ska det vara ;-) | |
|
jäjää :) svårt att trääffa rätt "knappar" på denna datoren ibland.. heheh |
|
| Jag hade ställbara H&R på min 328... och var väldigt nöjd med det kitet... bilen gick som på räls... men det är ju inte jätte enklet att ställa bak direkt. | |
|
Jag har provat rätt mycket genom åren. Nu kansek jag är lite partisk så jag tänker inte nämna något märke. Men om man är en vanlig kille med vanliga krav och skall åka vanlig bankörning plus landsväg, så behöver man inte satsa på dom mest avanserade chassin som finns. När vi snackar 40.000 kr så bör det sitta på en ren banbil med kunskap av föraren att ställa in det. Med ställbart gastryck o ställbar återgån/rebound är det lite oandvändbartpå en tung gatbil. Vilket ger myror i huvet och man lätt kan pillra bort sig. Satsa i stället på ett höj o sänkbart. Där kan du iaf påverka över/understyrning. 5mm fram och 5mm bak gör faktiskt en del. Sen skadar det ju inte att köpa något (märke) som man vet fungerar. Många kombinerar ihop det ena o det andra, målar om det och säljer det som "sin" sats. Men hur utprovat är det... En sak till bara, kolla erfarenheten på dom "tycka till-are" som uttrycker beröm eller besvikelse över ett märke. Oftast har dom inte så mycket att jämföra med. |
|
|
Stefan, Så du tycker inte jag skall satsa på ett Öhlins-kit? ;) Skall man ha ett sånt kit så skall man se till att betala en extra slant för att få det inställt ordentligt. |
|
pravda1 |
Johan, Schnitzers chassisats, hur mycket sänker den på sportläget från original? vet du några mått i mm? Håller med om att ställa dämpare som har ca 14 lägen BAK vore orealistisk och J-krångligt att utföra innan man hittar rätt läge, för att sedan villja ställa tillbaka den på ett "softare rebound" position för normal körning..tror på en hård dämpare som är bra i don flesta körlägen, med ställbar chassi-sänkning. |
|
Har ställbart Koni på min M3, är mycket nöjd med egenskaperna. Mvh. Robban Johansson |
|
|
pravda1, Menar du till M5 eller M3? DFC till M5 har ställbar höjd som alla coilovers, har för mig sänkningen är varierbar från 15-60mm. Till M3 vet jag inte. |
|
pravda1 |
Johan, Ok, vad sänkte du din som LÄGST på M5:an med det DFCsystemet? Några minnen kvar ;-) I förhållande till orginal då alltså.Har du några mått från mark till skärmkant? 19" eller 18" Tack för upplysningen. Vill ha Bilsteins igen, men dom lagerförs inte till M5 än :-( Och inga färdiga coilovers heller... |
M3 wanabe |
Jag har ingen M3 men jag är ju en M3 wanabe. Iallafall, jag har H&R som kostar endsat fram 10 000 kr och det som saknas i min bil är lite mer hästar. Jag provade en M3 och Okej den går MYCKET bättre men väghållningen var inte bättre min kan jag säga. Jävligt skön att köra i kurvor med min 318. Det finns bra dämpare på www.nfs.nu Länk |
| Världens bästa sportchassi sitter utan minsta tvekan på nya Volvo S60/V70R. Jag vill annars ha mycket bra argument emot det påståendet. | |
H-A |
Sellholm har även Proflex som är ett bra alternativ, med justerbar kompression och retur hög/lågfartsinst. + höjd. En vanlig "dödlig" märker ingen skillnad mot Öhlins prylar, men man kommer undan lite billigare. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.