AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
398

Dämparbussning/silentblock - livslängd?

Ko
663
Koffe
320iC -93
Hej alla glada, och trevlig fortsättning på er!

I oktober -01 bytte jag båda övre stötdämparbussningarna efter de klassiska symptomen gjort sig hörda. Å allt blev bra...

I september -02 bytte jag främre gummilagren i svängarmarna i bakvagnen ("silentblocken") efter ännu mer missljud och allt blev återigen frid å fröjd...

Nu, ett drygt år/knappt halvår senare "klonkar" det om bakvagnen igen när jag kör över ojämnheter (vägbrunnar, broskarvar, Hyundaier osv...=). Om jag kör över en vägbrunn (typ A-brunn) under acceleration rycker hela bilen till. Det sistnämnda kan kanske bero på att brunnslocken är halare än asfalten så här i den bistra vintern å bilen spinner till just då, men det känns lite skumt...

Det låter mao som stötdämparfästet, men känns mer som bakvagnsbussningen... Min fråga är således: Är det dämparnas tur att bli utbytta mot nya fräscha förmågor som inte fått ta emot stryk i 20k mil, eller kan det vara så illa att man inte kan räkna med att grejjerna ska hålla längre än så här? (Bilen har väl rullat en 1500 mil (om ens det) sen oktober -01).

Så... bristande kvalitet, ytterligare nåt som gått sönder eller bara nåt annat galet som gått snett? Låt höra era spekulationer!

MVH
//Koffe, slut julledighet och trasig bil... Samma dag =/
Deliq
Tycker att det låter som om det kunde vara stötdämparna. De brukar klonka om dem när de "givit upp".
Hur länge har de hängt med ?
De är ju så att säga en vanligare förbrukningsvara än silentblocken...

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
nyligen såld:
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
Dämparna kan du väl kolla rätt lätt... gunga på bilen så ser du nog det... för är det bara fjädern som jobbar så gungar det nog rätt ordentligt i bilen.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Dämparna har hängt med sen -93 skulle jag tro. Har full dokumentation på bilen, men inga papper om bytta dämpare. Dvs drygt 20000 mil... Så det är kanske de som är slut.

Om jag trycker ner ("gungar till") bakdelen på bilen så fjädrar den dock bara ner och sen upp igen. Om dämparna är slut brukar det väl gunga mer än så? Å andra sidan ser bilen ganska låg ut bak...

Om jag däremot tar tag i hjulhuset bak och lyfter, kan jag lyfta chassit ett par cm (olastad bil) utan ansträngning. Fast det känns väl rätt normalt?

Jaja, tack för tipsen iaf! Kanske tar mig råd till den där efterlängtade sänkningssatsen tidigare än väntat =)

//Koffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.