|
|
|
|---|---|
|
Jag har en webasto från -97 i min 540AT -94. Jag har använt min webasto de senaste dagarna två -tre ggr dagligen och kört ganska korta sträckor. Jag har märkt några ggr att krämen i batteriet varit svagare efter att jag haft värmaren igång och idag på morgonen efter att värmaren varit på i 45 min var batteriet slut. Batteriet återhämtade sig snabbt. Vad är fel? Hur länge kan värmaren vara igång? Drar den ur batteriet? | |
|
En tumregel är att köra bilen lika länge som du kör värmaren. Du kan räkna med att värmaren med fläkt drar ca. 10A. Dvs. på en timme drar den 10Ah och ditt batteri är antagligen på 75-88Ah (då det var nytt och fulladdat) Mvh, Steaman |
|
|
Sitter det inte batterivakt som slår ifrån värmaren om spänningen når en kritisk nivå? Om inte,kan vara ide att montera i en,om det ska finnas,kolla varför den inte funkar. Sitter batterivakt på nya iallafall. Henrik |
|
|
Du har väl ett extra batteri (12V/25Ah) i skuffen också? Har du kollat skicket på det? Nytt kostar 600 kr på BMW. Tumregeln är vid bensinarvärmare att minst köra bilen lika länge som värmaren har varit i gång innan nästa värmartillfälle. Har du fabriksmonterad Webasto är det en halvtimmes driftstid. |
|
|
Kane: läs tråden! Värmaren är eftermonterad så det finns nog inget extra batteri. Angående tumregeln så tillföred du inget nytt. Mvh, Steaman |
|
|
Tycker det låter lite högt med 10A. Har iofs inte mätt på senare tid men för länge sen på både Webasto och Ebersprakare. Tillverkarna jobbar verkligen för att få låg förbrukning på dylika tillbehör. Tror jag mätte 3-5A på de olika modellerna, det är ju bara en fläkt och på vissa även en liten vattenpump och liten extern pulsande bränslepump. OBS dock att vid start under en kort stund är förbrukningen högre (glödstift på vissa). Extra batteri på vissa senare BMW är eliminerat till förmån för ett större startbatteri. Det viktiga är nog att alltid ha batteriet fulladdat så bör det inte innebära problem, dvs stötta gärna med en eller annan extra laddning under vinterperioden. FP |
|
|
Siffran 10A har jag fått fån auktoriserad Webasto/Ebersprächer installatör för 1 månad sedan och avsåg de modeller som inte är microdatorstyrda, dvs sen förra generationen som bla installerades 97. Den inkluderar fläkt, cirkulationspump, bränslepump och värmare. Du är alltid misstänksam mot inlägg som inte är dina egna? Mvh, Steaman |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Webaston som startar kliman och kör kupéfläkten och den drar en del kräm,sedan när det är rejält kallt så är batteriets kapacitet halverat pga kylan, och då drar det ut fort. En Defa batteri- laddare med anlutning att plugga in för laddning efter ca 3 timmars körning med värmaren.Korta sträckor ingen laddning till batteriet då div.annat tar det mesta av generatorns kapacitet. Sedan verkar tomgången på 540 vara väldigt låg. Askens 540 laddar just ingenting på tomgång.Kupefläkten gör en markant varvtalsökning bara man höjer varvet med ca 200 varv till 7-800 . släpper man gasen så tomgången går ned mot 500 varv så avtar fläktens varvtal med en gång.Smärtgränsen för en växelströmmares funktion är visst 600 varv för att den ska ge laddning enligt vad man fick lära sig som fordonstekniker en gång på hedenhös tid. MVH Hasso Länk |
|
Misstänksam? Inte alls, vill bara delge egna erfarenheter och nån gång tror jag i min blygsamhet att vi har kunnat reda ut lite siffror och missförstånd på de olika trådarna. Här är lite data över Webasto: Länk där man uppger mellan 20 och 44W, dvs runt 2-4A. Detta hindrar inte att det kan finnas anläggningar som drar mera ström, men ovanstående stämmer med mina erfarenheter, även dessa sedan hedenhös. FP |
|
|
falsk blygsamhet! :) Mvh, Steaman |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vissa värmarmodeller går visst inte igång när batterispänningen är för låg,för att säkerhetställa att bilen ska starta och inte dra ur batteriet tomt. MVH Hasso Länk |
|
Det gäller inte alltid eftermonterad utrustning som inte inkopplats så att LKMen kan koppla ifrån dem då batterispänningen sjunkit till den undre gränsen. Mvh, Steaman |
|
|
Steaman: Fingrarna på tangentbordet är snabbare än processorn mellan öronen........ Information 2 ggr är alltid bättre än 1 gång ;) |
|
|
Tack för alla svaren, jag tror att jag har kört värmaren för mycket i förhållande till hur jag körde bilen under några dagar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.