AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
998

Batterikrångel (är det en intetsägande rubrik?)

44
Döhn
750i -89
320 -84
Igår kväll uttalade frugan de magiska orden: "Tänk vad skönt att bilen alltid startar trots det är så kallt..." och tänk, nästa morgon var batteriet tvärdött. Naturligtvis. Satte det på laddning hela dagen och bilen startade snällt ikväll. En timme senare är det nere på 7V. Verkar inte hålla laddningen. Nu till frågan. Jag ämnar köpa ett nytt batteri. Var hittar jag ett sådant till vettigt pris ?
MISAB gör bra batterier som har rätt antal Ah och storlek/utförande för en sån bil, jag köpte ett sånt till min M5 då den står still väldigt mycket, vilket de batterierna klarar bättre än många andra, det kostade 750 kr. De pallar även med låga temperaturer under lång tid vilket också passade min bil perfekt då den står vinterförvarad i kallt garage.
Så jag rekommenderar ett sånt batteri till din 750i.

//Sniffer
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det blir nog att ta telefonen och ringa runt lite,och så är det ju lite beroende vilken kvalitet du ska ha på batteriet.finns ju både lågprisalternativ och märkesbatterier Varta /Tudor de batterier som BMW säljer verkar vara av bra kvalitet.

MVH
Hasso
Länk

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Försök att fylla ut med så mycket Ah av ett kvalitetsbatteri det bara går;)
Jag köpte ett Bosch Silver 88Ah på Micro förra året för ca 1100:- som ett riktmärke.

Mvh. Patric
Bosch silver funkar kanonbra även när det är svinkallt som här just nu.

/ Andreas
FÖrenade bil i malmö tog idag 1490:- för ett 90 amp. originalbatteri. Detta priset är innan den 10%:iga rabatten
du får som medlem.

Saftigt men då bör det väl oxå vara kvalisort.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

kallt var det...Bar in batteriet i går kväll från 528:an...Helt stelfruset o utan power...Laddade det över natten o nu fungerar det igen(peppar,peppar)..Gick från -28 till idag endast -12 grader.

Ett OK/Q8 batteri på 63Ah köpt ifjol för ca 700:-...Uselt att den inte pallar med "lite kyla" ;))

Mvh Janne.
44
Döhn
750i -89
320 -84
Tack för tipsen. Jag tog in batteriet för laddning. Ska se hur det ser ut. Problemet verkar dock vara att något drar tjuvström. Satte i ett annat batteri bara för att testa och detta var tomt efter bara en liten stund. Någon som har en ide´? Får väl börja dra säkringarna och försöka hitta boven.
svardska
biltema har konstigt nog väldigt bra batterier, har för mig att jag betalede 598:- för 88A till min 750
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Janne, att ett batteri fryser beror på att det inte är laddat!

Ett oladdat batteri fryser vid ca -5 grader C medan ett fulladdat batteri fryser först vid ca -64 grader C!

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo Johan insåg det iofs men i dessa temperaturer så behöver det inte vara helt urladdat för att få problem vid start.

Såg inget som kunde dragit ur det heller,typ innerbelysning,stereo eller dyl...Men jag får kanske börja leta en liten "eltjuv" :)

Mvh Janne.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Sen finns det en anna batteri hos micro tror den kostar ca 630 kr och heter Power på 85Ah, är inte helt säker men tror att den kommer från bosch den med! Men det finns även starkare batterier om du behöver det!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Micro har sålt italienska Fiamm batterier tidigare (röda)
de har funkat bra som lågprisaltternativ hållbarhet vid dagligt bruk ca 5 år av egen erfarenhet,, Nu påstod någon att det var gråa och av betydligt sämre kavlitet än tidigare pga nått annat företag tillverkade dessa batterier ??
Lågprisbatterierna brukar i allmänhet vara lättare till vikten än märkesbatterier.dvs mindre bly.Det märks nog ingen skillnad förrän det krävs höga amperuttag, då ska de tyngre märkesbatterierna ha en bättre kapacitet och i dessa fall så kan det vara skillnad mot att starta eller icke.Vid stark kyla halveras batteriets kapacitet och det är då det gör sig gällande.

MVH
Hasso
Länk

44
Döhn
750i -89
320 -84
Ok. Då sitter ett nytt Micro-batteri för 719kr på plats. Bilen drar 90mA när den är avstängd, så den belastningen är ju inget problem. Verkar som om jag drabbats av 2 dåliga batterier på en gång. Allting fungerar som det ska nu i alla fall.
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Hade stora startproblem tidigt i höstas så fort det blivt lite kallare. Bytte batteri till ett Excide Polar eller något liknande för ca 1300:-. Bilen startar numera utan tvekan även vid -25. Ett bra batteri är väl värt pengarna.

Felix
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.