|
|
|
|---|---|
|
Jag borde skämmas, jag vet. Jag har kört 320 mil för långt utan att ha gjort oljeservice... Hur farligt är det för bilen? | |
|
...køret er køret...skift olie ! BMW - Freude am Grazat fahren ! |
|
|
Det beror ju lite på hur du kört med bilen både tidigare (innan du passerade serviceintervallet) och efter. Ju hårdare bilen körs desto viktigare är det att hålla intervallerna och kanske t.o.m. byta ännu oftare. Så är du en gasglad kille som gillar att ligga på höga varv ofta så kanske det inte är så bra att dra över så mycket. Det är vad jag tror iaf. -------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
Med tanke på att du använder dig av 2500 liter bränsle mellan varje intervall och de är kring 2500 mil beroende på körstil så är de nog ganska brått med ditt oljebyte. brukar själv byta varje 1200 mil även om serviceintervallerna på e46 är enligt ovan. De är bara dumdristigt och snåla med motorns nödtorft. Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! |
|
|
Inget problem. Jag brukar byta olja vid 3000-3500 mil i min nuvarande BMW. Sedan mitten av 80-talet är oljorna så bra att motorerna inte slits överhuvudtaget. När jag nu för tiden måste lyfta toppen på någon bil ser man alltid honingsspåren i cylindrarna trots körsträckor på 30-40000 mil. Vändkanter i cylinderloppet förekommer nästan inte. Den sista Volvon jag lyfte toppen på hade gått 67000 mil med sparsam service. Cylinderloppen var som nya. Så ta det lugnt. Harry |
|
|
Att motorerna inte slits överhuvudtaget är en "lätt" överdrift! Det som först tar stryk av gammal dålig olja är kamaxlarna. Däremot är det riktigt att moderna syntetoljor har blivit mycket bättre de senaste åren. Körsträckor på 4000mil skall inte vara några egentliga problem för en modern syntetolja (enligt tester som FMV har gjort). Byt dock så snart som möjligt eftersom en M52-motor är rätt avancerad maskin med många delar (främst kamaxlar och vanos) som inte mår så bra av gammal olja! Vattenhalt och slaggprodukter i oljan ökar också nu på vintern... Jag förutsätter att du använder dig av en bra syntetolja i motorn! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.