|
|
|
|---|---|
BobaFett |
Rent almänt, varför "ryker" det mer från avgasröret från vissa bilar än andra? |
|
Det beror på bränsleförbrukning, förbränning och motortemperatur. Sen om ngt är fel så ryker det ännu mer men det var nog inte det du frågade om. |
|
| Glömde förståss det viktigaste, belastning och varvtal | |
|
Tror nog iofs att det främst beror på att vissa bilar har mer kondensvatten i avgassystemen. Bilar med volymmässigt "stora" avgassystem tenderar till att ryka mer än bilar med volymmässigt mindre system. Kör man mycket kortsträckor så att avgassystemet inte blir riktigt varmt binds det mer kondensvatten i det. Som kuriosa: För varje liter bensin som förbränns, bildas det ca en liter vatten genom förbränningsprocessen. Detta vatten följer med avgaserna ut... Mvh |
|
|
Plus att det är lättare att se kondens från avgassystemet när det är minusgrader ute. mvh//Erik Ancilla, face mea laganum! |
|
BobaFett |
Okej, kör ju med m5 avgas system och motorn e ju ganska så stor... Och det ryker som faan..:) om min bil när man står vid röljus... Ingen konstig färg eller nått.. |
| min ryker också som fasen..drar jag på lite blir det dimma för bilen bakom :-) | |
|
Bobafett:, ferlin: Vilken färg? Blå, svart eller vit? MVH: Zander |
|
BobaFett |
Färg? ja den är väl vit, kanske lite ljusgrå... så där som avgaser brukar se ut...:) |
| röken är vit..har inga fel på bilen (vad jag märker av iaf...) | |
|
Är det kallt ute och som sades i tidigare inlägg så kan det bero på kondens i avgasröret, eller så läcker bilen kylvatten, då kan du även få vit rök. Hur är det på sommaren?? MVH: Zander |
|
|
Det ser jag på min att den ryker som bara den speciellt när jag står stilla vid rödljus eller nåt sånt! Det blir stor tjock dimma bakom mig! Var från början lite orolig att nåt har hänt med motorn, men v8 ryker myclet speciellt höst-vinet-våren! hade besiktigat bilen och allt var som det skulle med avgas rening! MvH Bmw 4-ever |
|
|
För mycket olja? Din Bmw är som din kropp, den behöver uppsöka verkstan ibland. Mvh:FrIIk |
|
|
Har en 535:a (-91) som ryker utav bara helvete... Rena atlantångaren vissa gånger. Pinsamt när folk påpekar det. Röken är vit-grå, "normalfärgad", inte blå eller blåaktig. Har fått tips om att det kan röra sig om ånga (kondens), men det verkar ändå mysko... Har haft den till verkstad (inte med exakt det ärendet) men dom påpekade inte något om det, och tyckte att motorn hade okej ljud etc. När jag köpte den hade den inte så mycket rök, det har kommit i takt med att sommaren avklingat mot höst (dock ej extremlåga temperaturer), redan då det blev ner mot 10 grader (+) började röken synas... /Tretov Vänster hand är där tummen sitter till höger. |
|
|
Tjo ! Har samma trubbel me min ! har haft den på provtryckning och kollat allt.men de är som dom säjer mkt små körningar och stor motor = vitrök.inga fel.. KÖR SÅ DE RYKER ! sång & betong |
|
| stog bakom en 750 E32 i en bilkö och jäklar vad det bolmade... | |
| Det ryker för att motorn inte är riktigt varm... Man måste upp i hastigheter om motorn ska bli varm, och framförallt att avgassystemet blir varmt. Min bil ryker inte speciellt mycket, och ingenting alls när den blivit varm. Använder iofs motorvärmare, men ändå... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.