AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
282

3 serien jämfört med konkurrenterna?!

oscarv
Som nöjd 3 serie ägare säger jag bara: Det är kul att äga originalet till den bil som alla andra tillverkare försöker kopiera. Alla tillverkare vill ha sin 3 serie i premiumskiktet där de köpstarka kunderna finns, de som köper lika mycket med hjärtat som med hjärnan. Just det för det är mycket det som det handlar om, känslan att köra bil. Att köra och inte åka. Jämnför man 3 serien med tex:

Mercedes C klasse:
Betydligt dyrare men en nyare och komfortablare bil. Men man kör den knappast. Plus för bakhjulsdriften.

Audi A4:
Senaste modellen är ett lyft mot den förra som i princip var hopplös utan quattro GMBH paketet. Bra fyrhjulsdrift.

Volvo S 60(?)
Dyrare per mil än motsvarande BMW och har inte allt samma känsla. Bra försök Volvo!

Min summering
Volvos första bil där man överhuvudtaget kan prata och körkänsla var 850 som kom 1992. Idag skulle nog många hålla med om att känslan är som att köra ett rullande vitrinskåp...

BMW långa historia går inte bortse från och 02:an ,förgångaren till 3 serien fyllde nyligen 35 år. Och fortfarande lika rolig att köra.

Min slutsats och personliga åsikt är att Volvos försök att knappa in över 40 år av BMW:s utvecklingsarbete på drygt 10 år har misslyckats. Audi har lyckats bättre. Mercedes inriktar sig fortfarande mot komfort.

Åsikter någon?

Länk
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Mercedes C klasse:
"A 3-series match in some respect, but gruff four-pot engines" !

Audi A4:
"Entry-level sallon takes fight straight to BMW´s 3-series" !

Volvo S60:
"Exquisite looking 3-series rival that appeals to lateral thinkers" !

Jaguar X-Type:
"The baby 4X4 Jag that combine heritages with 3-series dynamics" !

Lexus IS 200/300:
"Genuine alternative to 3-series. Involving with lovely straight six" !

BMW 3-Series:
"So good in every sense and latest diesels absolute stunners" !

..."The 3-Series are still outselling the rest of the compact exec saloons by something like two to one across Europe. Not hard to see why - superb car thanks to chunky dynamics, impeccable build quality and snarly, effective engines. Just a shame so many thrusty wankers drive them."

"CAR" magazine, januar 2003

BMW - Freude am Grazat fahren !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.