AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.992

Nån som kört Z4:an?

Sida 5 av 6
Visa användare
11
tyler
Z3 M Coupé -98
Det gör det. Det är ju liksom ingen Murciélago eller Viper...

Men 44 är ett bra betyg. Växellådan, bromsarna och interiören var inte makalösa, bara bra. Men i övrigt så var den underbar. Jag vet att det råder VÄLDIGT delade meningar om utseendet men jag måste ju säga att jag tycker den är så JÄVLA snygg så det är löjligt. Och ni skall bara veta hur mycket uppmärksamhet man får i en sån. Folk står och dör på fläcken... ;-)

/Tyler
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
eFx
Jo då en Z4M kommer redan nästa höst alt våren 2005.

Angående om Z4 är snygg eller inte, om Chris Bangle är rätt man att designa en BMW eller ej, jag läste en artikel och plötsligt föll poletten ner. Chris kommer från Fiat där han var designer och kollar man på de senaste skapelser han gjort så ser man ju arvet. Kolla Z4an, byt ut grillen och emblemen till fiatrelaterade och visst fan är det en fiat! jämför med Fiat Coupe och Barachelo eller vad tvättbaljan heter. Se på 700an var kommer de fruktansvärt fula framlysena från (inte speciellt BMW relaterade, bakluckan som ligger ovanpå bilen (vilket jag i och för sig börjar vänja mig vid), kommande 500an är lysena BMW!? Nej man kanske passar en Fiat, baklysena är ju en direkt kopia av Peugeot! ansiktslyftningen av 300an där man suddade ut BMWs ögon och ersatte med Fiat kopior. Plötsligt är allt solklart, BMW har låtit en Fiat man kommain och med fria händer och säkert en vältalig tunga lyckat övertala BMW folket i Munchen att "flame shape" (eller vad han nu kallar det) är framtiden. Det kanske det är men inte på en BMW, BMW ska vara stilrent snygg, sportig och kul att köra. Den ska även vara lite lyxig och bekväm beroende på modell och invagga en viss status. Den ska inte se ut som en Fiat eller Japan så att ingen känner igen den, sudda ut den identitet som under många år byggts upp.

Nu säger jag inte att alla ovan bilar är fula, speciellt nya 500an tycker jag blir snygg, OM! man byter ut lysena fram som bak till något som åtminståne liknar BMW. Angeleyes = ett måste fram!
300an är väl fortfarande snygg men de faceliftade ligger på gränsen till att likna en BMW och nu är X5an på väg åt samma håll!

Jag vet inte om jag är den enda som har denna uppfattning, kanske är jag även lite konservativ, men jag vill i alla fall även i framtiden se skillnad på en BMW och en bil (utan att behöva leta efter ett emblem).

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
chrille70
(Lite offtopic kanske...)

z3mpower>>> Menar du verkligen på fullt allvar att nya 5-serie, 7-serie och Z4 riskerar att försvinna i mängen? Tycker inte du att de har tillräckligt mycket karaktär? Eller missförstår jag dig?

Det är väl just för att inte försvinna i mängden som nu BMW inför ett nytt formspråk och "Bangliserar" sina nya modeller. Säga vad man vill om den utgående generationen BMW-bilar (mycket snygga bilar i mitt tycke) men de har ett alldeles för svalt formspråk. Främst japanerna har flitigt och hänsynslöst kopierat BMW:s design under nittiotalet, vilket lett till att BMW blivit snudd på en i mängen bland alla Accorder, Primeror, Avensisar och allt vad de nu heter... Därför behövs något nytt som sticker ut.

Z4 samt nya 5- och 7-serie är enligt min åsikt ena riktiga konststycken inom bildesign. De har ett läckert linjespel med en salig blandning av runda och kantiga former, veck och kanter, något som ger stil och karaktär. Nog syns det att det är en BMW alltid, utan att man behöver leta efter märken och emblem!!!!!!

Länge leve Bangle! =)

>>> Provade Z4 3,0i förra veckan och blev helt imponerad! Snygg som en dröm, sjukt rolig att flänga runt med genom kurvorna och riktigt rapp. Klart bättre än min Z3 1,8 på alla sätt och vis! Satsar nog på en Z4 2,5i till nästa sommar

/Chrille

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jo då visst har bilen karaktär, frågan är bara om det är BMW-karaktär? Visst står den ut från mängden, men gör den det på grund av de rätta anledningarna???

Visst har Japanerna kopierat en hel del av både BMW och MB, varför BMW och MB inte gjort något åt saken är för mig en fråga.

Ser vi sen på vad Bangle har gjort med BMW så kan vi börja med framlysena. Ursprungligen (på senare tid från E21 och framåt) har BMW haft 4 runda lysen fram, med lite avklippt överkant för att få en så kallad "Böse blick". Det första Bangle gjorde var att sudda ut detta, visst finns det 4 runda lampor fram, men nu i olika storlek. OK dessa nya rörliga lampor eller Xenon-ljus osv. kanske är lite mindre, men det hindrar inte Japanerna från att lyckas få mer BMW kännsla i utformningen på deas lampor än BMW, borde det nte vara tvärt om?
Att sedan lägga in blinkers över (700) eller under (Z4) dessa runda lysen, istället för i sidan där de gör nytta, fattar jag inte. varför labborera med det som är heligt på en BMW? Sen är det ju inte snyggt heller! Kanske att det kan bli bättre om det skulle vara klarglas på dessa i stället för oranga. Personligen tycker jag att dessa överbiffiga lysen passar bättre på en 80-tals Sierra eller Japan.
Faceliftade 300:an! En liten fråga vilken E46 har snyggast framlysen? jo E46 coupe innan facelift. Så varför buta ut dessa mot stora blaffiga glas som inte ens är undade i nederkant utan halva elipser som inte följer någon linje????
Njurarna verkar även de kunna få vilken form som helst. Nu har de fortfarande en ganska bra form men vem vet vad de gör härnest? Varför har man inte varit på Rover/MG om deras senste skapelser, från håll ser de ut som BMW med 4 runda framlysen med skuren topp och snudd på 2 njurar. Har BMW missat att mönsterskydda sin design?????
Veck och påklistrade bagageluckor: Bakluckan på nya 700:an ser väl lite si och så ut, ligger lite ovanpå om man så säger. Tro det eller ej men jag börjar vänja mig. Om annat hade ju E30 M3 också ovanpåliggande bagagelucka (dock mycket snyggare bil).
Att vecka en bil för att den ska se ut som den kör fort som f.n när den står still, vad är det bra för? Är det inte bättre att BMW visar att de går fort som fan, känns som ett lite billigt trick att få en glidarbil att se sportig ut.
Min stora frågan är om det verkligen är värt att designa så udda bilar att hälften av alla BMW ägare tycker dem är fula eller mindre ntressanta bara för att skilja sig från mängden. Jag har väl antagligen blivit så pass gammal att jag inte längre alltid gillar nya designer utan tycker till och från att det var bättre förr.
Nu ska jag dock inte förklara alla Bangles skapelser som fula, i det stora hela ser de ganska bra ut, dock lite för överarbetade. Jag designar en del själv och vet att bryter man inte vid rätt ögonblick så blir det rätt överdesignat och slutresultatet inte så bra som man från början hoppats på, min kännsla är att bangle inte slutade i tid. Jag hittade tex. skisser på Z4:an (på internet)som såg så mycket bättre ut än resultatet, så varför slutade de inte i tid???

Sen kan ju bilarna vara mycket sköna och gå bra, men jag köper inte en bil som är ful, inte ens en BMW.

Ställer mig även lite undrande till all denna elektronik de fyller bilarna med, är det verkligen nödvändigt? hur ofta ställer ni 700 ägare om chassit, eller går från sport till standard eller vinterläge? personligen vet jag inte om 2000kg BMW limonsin behöver sportläge, vinterläge kan ju kanske komma till användning vintertid om man nu inte kan köra bil (känner sig osäker).
Men det är klart att har man en slogan att man leder utvecklingen måsta man väl fylla bilarna med all möjlig tjafs.

Nä nu orkar jag inte mer.
/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
chrille70
Du skulle ju kunna skriva en hel avhandling om det här... =)

Jag tror på BMW:s nya design. Jag tror inte att allt var bättre förr utan någongång måste man lämna det gamla och skapa något nytt. BMW:s "gamla" design är enastående, javisst. Men knappast spännande eller särskilt karakteristisk. Japanerna (bl.a.)har kopierat BMW:s design så flitigt under 90-talet att de nästan helt och hållet suddat ut BMW:s karaktärsdrag och stil. Därför behövs det något nytt helt enkelt och jag tycker det ser lovande ut!

Lite kul angående det du (z3mpower) sa om MG/Rovers senaste skapelser...det är BMW som designat dem (Rover 25/45/75/75T).

Mvh/Chrille

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Intresant diskussion =)

Tänkte det skulel vara kul att nämna en sak... Min tjej och jag såg en ny 7-serie bara för 1-2 veckor eller så. Tjejen vart riktigt upprymd och sa bara kort och gott.. Framifrån och från sidan var den ju skitsnygg... Sån SKA jag ha tillade hon sen! Sånna saker som ger en ett breet leende på läpparna.. Men däremot tyckte hon bakdelen så fel ut (har jag för mig). Lite trött nu dock, bara sovit 2 timmar...

Fast Z4.. har jag bara sett snabbt i verkligheten, och det var idag..... Jag höll på vrida nacken utav mig.. Nu älskar jag ju den desingen och den bilen.. Men 7-serien har jag en del skeptisism över.. 5-serien gillar jag bättre mer känsla där och inte lika Rymdskäppsaktig som 7-serien (som känns lite fel)... nuvarande 3-serien tycker jag är helt overkligt fin! Tror det blir svårt att designa en efterträdare...

Cheers

______
I väntan på nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag tror jag lägger ner här, har inte så mycket mer att tycka om BMW mer än att de är underbara att köra.

Nu är väl jag kanske lite trög på att anamma nya skapelser och former, såg en Z4 i svart för ett tag sen och den såg ju ganska bra ut, dock hade den lite mindre könslösa fälgar än standard. Trots att jag nu tyckte denna såg ganska bra ut så skulle jag aldrig designat lysena fram på det viset. Det är nog lysena jag ogillar mest på de nya bilarna.

Visst var det BMW som desgnade de nya Rover, men varför designen skulle ge ett så snarlikt släktskap förstår jag inte, de liknar ju mer BMW än har några släktdrag med gamla rover bilar. Tror för övrigt att det är en hel del BMW under skalet på dessa bilar också.

/Richard
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Såg en Z4 i Örebro för en vecka sedan,
shit va den bilen är snygg!
När Z4M kommer så ska jag ha en sån! lungt=)
Jag och frugan testade igår en Z4 2.5i och vad ska man säga.. WOW.. vilken underbar bil.. Så fort ekonomin blir bättre så blir det ett köp...

Grymt härligt ljud i bilen och jag tyckte då draget i 2.5:an räckte gått för mig (f.d M5 ägare)...

Finns inte så mycket tillval till bilen så priset hamnar på ca 388 000 :- som vi vill ha den..

Kommer Z4:an att bli lika vanlig som Z3:an tror ni? Vad kostar en begangnad med typ 4000 mil på mätaren nästa sommar?

/Jimmy
Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag tror iaf inte att Z4 blir lika vanlig som Z3..
Mestadels pga att Z3 kom ifrån början med en, vad jag fått för mig, slö 1,9 liters motor och säkerligen därmed en relativt låg prislapp! Z4 blir väl lika dyr som en ny 5:a!! Så jag har då svårt att tänka mig att Z4 blir en alltför vanlig syn!
Sen så tvistar ju så många om desigen på de nya Beemrarna! Så det är väl svårt att veta än nu hur detta kommer att lägga sig, fast det får och kommer ju tiden att utvisa!
Men det ska bli kul att se vad de kostar nästa sommar =)

______
I väntan på nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Vågar man erkänna att man bytt åsikt?

Jag låg omväxlande bakom, framför och bredvid en svart Z4 3.0 under färd till E-tuna träffen och jag måste säga att den är nog snygg trots mina påståenden tidigare. Framförallt går den bra. Nu kan jag blivit lite lurad i och för sig, för den Z4 som jag nu hänvisar till hade betydligt mycket snyggare fälgar än original. Så till er alla som köpt en Z4 byt till snyggare fälgar så kommer era också att se bra ut.
En liten flugskit finns det dock, varför finns det inte vita blinkers fram än till denna bil???? Kanske är det avsett till ev. kommande Z4M???

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
som det ser ut idag så kommer det ingen z4m...... tänkte bara påpeka det...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kommer bli ungefär lika vanlig om 3-4-5 år, speciellt eftersom dom skapade 2.2 liters versionen.
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
z3mpower > Vilka fälgar tycker du är snygga till Z4?
aye:
Snygga på Z4'an:
Länk

/Wille
WilleW: De där är en 330 fälg, som säkert är toksnygg på vilken bmw man än sätter den på.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Björken: vågar du slå vad om att en z4 M dyker up förr eller senare?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Z3c 4 ever:

Nu måste jag fråga hur du kan vara så säker. Har flitigt försökt leta omkring efter ett defin itivt besked om en MZ4 via alla tänkbara källor.
Testbilar och indiskreta mulor visar ju på långt gångna tester, men vad jag hört har interna diskussioner lett till att man inte kommer driva igenom MZ4:an i alla fall. Enligt flera andra källor är det även därför trimfirmorna inte väntat med en "värsting" utan själva experimenterat med nuvarande M5:ans motorer etc. De har ju trots allt god insikt i produktionen och vet vad som väntar längre upp i "linen" hos BMW.

Har du kanske hört annat vore det ju väldigt intressant att höra :)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

M fabriken har brist på kapacitet vad gäller motorer. Så därför kommer det troligtvis ingen Z4M tyvärr. Motorerna räcker bara till M3:an som det ser ut nu. Men de kanske bara vill invagga oss i säkerhet och sen.....Man kan ju hoppas!!!!! Om de samtidigt gör om inredningen lite så kan man ju tänka sig att byta ngn gång.....
Mbolo, inte alls säker. Men jag gillar slå vad :-) Tycker att oddsen att det kommer en är inte helt tokiga. Det tog som sagt ett par år innan man ens började ens diskutera M Rodaster vid Z3s introducering...
den som väntar på nånting gott...:-)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.