AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
871

Tips om hur jag ska få min 318i-88 att bli lite piggare?

So
21
Sotar´n
525d -01 E39
Bilen är en 318i-88. Den har iof gått ganska långt men toppen är renoverad förra hösten.Bilen går ganska bra,lite ojämt bara(har bytt, stift,fördelare och rotor och t-kablar,men jag tycker den har blivit lite slö det sista.Nån som har nåt bra tips som inte kostar så mycket?Tacksam för svar.

Syns i backspegeln!
All trimmning (förutom lättning) som ger överhuvudtaget någon ynka häst kostar pengar, mycket pengar

Ett gott råd innan du börjar med något är att ta ett kompressionsprov för att kolla att allt är ok.

Ett extraktorrör och ett friare avgasrör är alltid en god investering.
Andra enkla trimgrejor är en lite brantare kamaxel och ett friare luftfilter + kalluftsintag.
Efter att du gjort allt detta kan du mappa om motorn så att den får rätta mängden bränsle.

Länk har en hel del i trimmningsväg kolla där.

Kostnaden för detta är väl ungefär mellan 10.000 - 20.000 kr
beroende på vilka grejor du använder och hur mycket du gör själv.

Om motorn är frisk och allt är inställt bra får du kanske en 125 -130 hk ur en M40 B18.

Mvh

///Boooze

BMW Club Finland #2046
Det billigaste alternativet är väl att sälja den och köpa en 325 istället.
So
21
Sotar´n
525d -01 E39
Ok,tack för hjälpen!Hur ska jag få den att sluta gå ojämt då?Tycker jag har provat det mesta...

Syns i backspegeln!
Har samma problem med min den går ojämt, men bara på tomgång... ska börja med att byta luftningslangen som går från toppen och kolla insugspackningen osv... bara kylan lättar lite!

I ditt fall kanske det lönar sig med att hälla lite antifreeze i tanken?

///Boooze

BMW Club Finland #2046
ojämt på tomgången går min med... trimmkammen som rår för det men det är det värt :) lite mer än 10 hk borde nog pryttlarna som du rabblade upp Boooze göra, är ju 115 orginal... blir dyrare försäkring med en 325:a ju...

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"
So
21
Sotar´n
525d -01 E39
Vad har du betalat för kammen? Var har du köpt den?
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Micke_no1: Hmm, tror nog att Booze 10 hk är ganska nära verkligheten... det händer inge underverk genom att byta små saker på en sugmotor... tyvärr. Fast det finns folk som tror det varje dag.

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
har också koll på att det inte är särskilt värt eller kostnadseffektivt att trimma en sugmotor men 10 hk var ändå i snålaste laget bara att räkna ihop ju:
Extraktorgrenrör ca 5-8 hk
vassare kamm ca 8-10 hk
ordentligt avgassystem inc dämpare och kattersättningrör ca 8-10hk
öppet filter (avskärmat) 1hk kanske men ljudet gör det värt i.a.f
chippning/mappning 5-10 hk
=28-39 hk...
porta toppen verkar göra lite grann med... Mvh/Micke

Micke_no1

Jag tog kanske i lite i underkant men mer än 130hk tror jag aldrig att man lyckas klämma ur en M40 B18 med extraktor+resten, kam, filter & mappning. Portar man toppen, byter kolvar och luftmängdsbox och spridare osv klämmer man säkert några till, men då är det inte längre frågan om en "enkel" trimmning

Det är ingen idé att räkna i hop hästar som tillverkare anger för en viss del för de stämmer nästan aldrig, läste t.ex att man skulle få runt 10 hk med en kam och 10 hk med ett extraktor till en M40 B16 och om man dessutom chippade den skulle det lossna runt 10 till. Det blir sammanlagt 132hk ur en 8 ventilerad 1.6 som är 15 år gammal... knappast. Man måste komma i håg att en 15 år gammal motor knappast ger exakt de hästarna som tillverkaren anger. Jag skulle aldrig t.ex våga lova mer än 70 hk på bakhjulen på min 316i.
En ordentlig bänkning är bäst då får man veta vad man har under huven och då behöver man inte gissa.

Hästkrafterna är ju naturligtvis inte allt, vridmomentet och hur kraften passar in i växlingarna gör oxå massor för en bils prestanda. Har man lyckats få utväxlingen och resten av överföringen att stämma med motorns vridmomenttop så kan man få en ganska snabb BMW fast den inte har så många hästar.

mvh

///Boooze

BMW Club Finland #2046
jo klart att en motor tappar endel av orginalhästarna när den lägger milen bakom sig... det kommer man ju alldrig ifrån så är det ju med alla bilar även om man "hoppar över" att ta med det i beräkningarna för att blir lite gladare :)
Min motor har gått 11000 mil, har trimmkamm, portad topp, öppet filter och trevligare avgassystem, varken chipp eller extraktorrör... har fått varvspärren att slå in på 5:ans vxl med 4 pers i bilen =225 på mätaren... orkar hålla 220 på rakan, har sänkt bil(mindre luftmotstånd), mätaren misstämmer 7km i 100km/h förmodligen det dubbla vid 200 strecket men ändå... har inte mätt 0-100 men borde ju vara lite bättre än orginal i.a.f samt att man får en härlig liten spark i ryggen vid 4500 varv... rolig bil helt enkelt och värd pengarna helt klart!! så helt ovärt är det inte att trimma M40:in Mvh/Micke

Att de dessutom drar 0.8l/mil och är billiga i försäkring gör ju inte saken sämre...

Jag har en fråga angående det här med hk tokeriet , varför är det aldrig någon som talar om vridet det är ju det som är det bästa? Ett gott vrid och du slipper växla ner. Trimma med vrid och inte hk.

MVH Tony
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Har bara sportluftfilter o sportavgas från kat. o bak på min...

men jag tyckte faktiskt att den blev lite piggare på högre varv ..
det gav ju säkert inte många hk men helt klart värt med tanke på ljudet..
Det enda jag har förstått att man kan göra på en sugmotor är ju de sakerna ni redan sagt...men ist för att lägga alla pengar på småsaker så är det kanske bättre o klämma dit en kompressor tex som jag har funderat på.. vridet kommer på mkt lågt varv(bättre än turbo dvs) och du behöver inte mecka bort den varje gång du ska besiktiga,räcker att ta bort rem el ngt så den inte fyller ngn funktion.. en bra kompressor hittar man väl för typ 6-10k och sen har du runt 200hk , och behöver inte byta alla motordelar för det håller faktiskt.

Mvh
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Det lönar sig inte att försöka få upp effekten. Det finns inte mkt
att göra på den motorn som är kostnadseffektivt. Det absolut billigaste du kan göra är att byta till en 325:a. Det rådet kommer
du oxå att få från alla seriösa verkstäder och säljare av trim.
vrid och vrid, det brukar ju föröka sig lite också när hästkrafterna gör det... i.a.f jag gillar att det klipper till på toppen så vridet får komma i andra hand... har redan en bil med vrid så det räcker: 344Nm orginal... sen så får man ju räkna in försäkringen på en 325:a också... "lite" dyrare änn en 318 helst om man inte är alltför gammal.. M40:in är väl inte värdelösare än andra sugmotorer att trimma?? klart att det inte är värt att lägga ut en massa pengar, som man åker på att göra om man köper nya grejor men kommer man någolunda billigt undan så får man en ruskigt mycket roligare bil då de är allt annat än pigga orginal...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.