|
|
|
|---|---|
|
Strömkabel ena sidan! Lågnivå,remote, högtalare andra sidan! Stämmer detta? | |
|
Se bara till att lågnivå och ström är skiljda, vart man drar remote och högtalarkabel är av ringa betydelse. _________________________ Önskar köpa 535 E28/E34 |
|
| Jag fick för mig att remotesignalen kunde störa lågnivån, men det är klart, remoten brukar ju vara inbakad i lågnivån, så det spelar nog innen roll! | |
| Den lilla ström som går i remotekabeln stör inte, jag skulle tro att de flesta kablage och elgrejer i bilen har ett värre magnetfält än remotekabeln, så om så varit fallet hade lågnivå kabeldragning blivigt knepigt! | |
|
men med en BMW med batteriet bak så är det oftast var ström kabeln till batteriet går, dåliga ( t.ex. oskärmade) högtalar kablar ihop med stora + kabeln kan ge störningar direkt i högtalaren, så bra kablar är A och O!! Annars lägga i takstolparna går fin fin det med |
|
| I senaste Bilstereo-tidningen är det störningstest av lågnivåkablar. Det skiljer en hel del mellan olika modeller. Det kan vara värt några hundralappar extra att få riktiga kablar. | |
| Anta att man har riktigt bra skärmade kablar, skulle man då kunna dra alla kablar nära varandra? Detta skulle ju minimera jobbet med att riva i inredningen! | |
|
Inte att rekomendera, aldrahelst om du har batteriet bak och lägger lågnivåkabeln längst efter långa +kabeln till batteriet, Men om det inte är så mycket jobb kan du väl bunta ihop kablarna och testa om det blir störningar, setill att batteriet inte är fullt och prova med olika inställningar av gain på steget + alla elfunktioner man använder under färd.. olika steg/huvudenheter kan vara olika störningskänsliga så om du byter nånting kanske du måste dra om kablaget, inte skoj. För att vara riktigt säker kan du köpa omvandlare till balanserad signal (BRL reade ut sånna förut), då borde lågnivån kunna dras nästan hur som helst.. |
|
|
Jag måste stilla min nyfikenhet lite: Var i en bil är det växelfält runt elkablar som kan störa? Likström ger som bekant ett statiskt fält (under förutsättning att det går rejält med ström genom kabeln), ripplet från generatorn ligger kanske på någon/några procent av totala likspänningen (12-14V), och då i synnerhet i kabeln mellan generator och fördelningen i elcentralen. I övriga kablar är strömmen/ripplet mindre, och i batterikabeln som ofta omtalas är den nästan noll en stund efter att bilen startats, följaktligen endast ren likspänning utan växelfält. Nu minns vi dessa siffror och går inomhus till vår ljudanläggning. Bak stereon (och inuti inte minst) löper nätkablarna. Här är det 230V AC, viket ger 322V toppspänning, eller 644V topp<>topp om man så vill. I virrvarret bak stereon finns även lågnivåkablarna mellan de olika enheterna, av bättre eller sämre kvalitét. Många har även vinylspelare kvar i drift, här talar vi om kanske 25mV i signalnivå, eller med MC pick-up ytterliggare en 10-faktor ner!! Tilbaks ut i bilen! Här brukar man ha 100mV och upp till flera volt i lågnivåkablarna, medan EVENTUELLT ripple ligger på nån procent av bilens 12-14V. Hur kan det komma sig att vi över huvud taget kan spela i hemmastereon med den fruktansvärt höga växelspänningen (rippel) intill de fragila låga nivåerna?? Fortsättning följer, en god drink till den som först kommer med rätt svar:) FP |
|
|
Ev störningar från kabel-kabel beror inte på spänningen (jo igentligen lite), det är ström som genererar magnetfält.. Så i ett 230v system går dem max några A, medans generatorn levererar så mycket den kan till batteriet efter start, en generator märkt 90A ger inte riktigt det kontinuerligt, men ganska stora strömmar rör det sig om.. Kablarna till elmotorer och själva elmotorn kan oxå ge störningar (kupefläkten), samt tändsystemet.. Det är Strömmstyrkan, rippelspänningen och ripplets frekvensinnehåll som avgör hur mycket det stör.. var det nog korrekt för en drink?? |
|
| Nu blev det väldigt tekniskt helt plötsligt, kortslutning i hjärnan så här på lördagskvällen! | |
|
folke: Det ligger en del i det du säger men jag tror inte att 230V ac kablar är så farligt iochmed att "plus och minus" ligger precis bredvid varandra så jag tror att det magnetfält (störning) som uppstår minimeras pga av detta. Det jag tror är VIKTIGAST i ett stereo bygge är att ha ordentlig jord överallt. Både mellan slutsteg/huvudenhet-->chassi, motor-->chassi, och se till att man har en frisk likriktarbrygga i generatorn... Hörde talas om att någon bränt lågnivå utgången på huvudenheten pga för dålig jord på slutsteget så slutsteget jordade genom jord på lågnivån... Diesel-räsern |
|
|
OK. En del i svaren ovan är i närheten av lösningen, paradoxalt nog är det oftast jordning (som är absolut nödvändig) i systemen som ställer till mest problem. Låt oss slå fast att magnetfält runt kablar i bilar pga rippelströmmar är ett obefintligt problem (jag hukar mig och har tagit på rustningen..:)). Alla talar om den hemska batterikabeln. Helt riktigt går det 20-30A här kortvarigt efter start men sen är strömmen låg, nästan noll. OM det nu vore fält från rippel här som stör bilstereon, så skulle det vara en hög störning som sedan fadar ut till noll, efter start. Hur många har upplevt detta? Om man har störningar så är de oftast konstanta eller hur? De stora strömmarna från generatorn går till elcentralen och fördelas ut till olika förbrukare. Skärmade kablar stoppar inte några magnetfält, endast elektriska fält ändå lägger många energi på dubbel och trippelskärmar, exotiska material osv i bilarna och lägger för säkerhets skull lite ugnsfolie utanpå. Skärm är OK men inte helt nödvändigt, bör isf bara vara ansluten i ena änden för att inte funka som jordledare i systemet. Problemet härrör sig i 9 fall av 10 från två eller flera jordpunkter i systemet vilket är svårt att undvika. En jordisolator att sätta på lågnivåkablarna hjälper då, finns hos billjudsfirmorna. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.