|
|
|
|---|---|
|
Efter att bilen stått ca 4 timmar eller längre låter det riktigt illa från ventiler mm i ungefär 2 sekunder. Oljetrycketslampan släcks efter ca 1 sekund. När oljepumpen jobbat ca 2 sek låter motorn bra. Bilen (525i e34) är fullservad på auktoriserad BMW-verkstad. Åtminstone de senste åren har Castrol SLX använts. Bytte dessutom olja/filter i julhelgen (Castrol SLX 0W/30 köpt på BMW). Är detta normalt?! Bör jag köra med högre kallviskositet som inte rinner av så fort? MVH/Klabban | |
|
Min är lika dan ----------------------- Min E30: Länk |
|
theedge |
skönt att höra att de inte bara e min |
|
Snarare bör du köra på en olja som har ett högre varmviskositetsvärde, eftersom det är när oljan är varm som den största mängden av avrinningen sker! En syntetisk 5W40- eller 5W50-olja kan rekommenderas! Mvh |
|
|
Så här brukar hydrauliska ventillyftare funka allmänt: Det kan hända att ventilerna borde justeras lite. Även om dom är hydrauliska så kan dom behöva spännas till lite ibland. Dom funkar ju så att dels trycker en fjäder i lyftaren och dels oljetrycket. Om dom är väldigt nära "fullt utjusterade" (så att dom är på håret att knacka även om motorn är varm) så orkar inte fjädern i lyftaren trycka tillrälkigt hårt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.