AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.245

Vevhusventilation på 525tds?

he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Var sitter vevhusventilationen på M51 motorn (525tds)?

-- Stjärnan sitter under huven --
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Bakom luftburken. Om du är där och rotar sätt dit en ny o-ring på en gång. Köp original så vet du att den klarar temperaturen. Men den är dyr, har för mig att det var 7kr ;-). Om den inte byts kommer det att bli rätt kladdigt kan jag lova.
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Bakom luftburken - mot torpedväggen då eller?

Har nämligen problem med att motorn trycker ur sig all olja vid extremt kallt väder... har hört att problemet kan vara vevhusventilationen som fryser igen. På BMW har de naturligtvis aldrig hört talas om problemet, i vart fall med denna motor.

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Luftburken sitter monterad på toppen. Skruvar du bort luftburken från toppen så ser du ett rör som går direkt in i ventilhuset. Du kommer inte åt detta rör med mindre än att du monterar loss hela luftburken.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
har svårt att tänka mig att den kan frysa igen den är ganska grov.
möjligen kan jag tänka mig att vkp´n (ventilkåpspacknimgen) är slut.
Det är ingen vanlig packning utan en gummi pckning och gummi blir ju hårt med tiden och av värmen.
bara ta lös luftburken så ser du var den läcker

Joakim Eriksson
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Pratade med BMW om problemet och huvudkontoret ville ha chassienumret på bilen för att göra en grundligare efterforskning av problemet för att eventuellt komma med förslag till lösning. Tydligen var det flera som råkat ut för detta i vinter...

Skall skruva av luftburken själv vid tillfälle och se hur det ser ut, tack för hjälpen!

An
5
Andrew
525TDS -tidig 95:a
Hur löstes problemet sen?? Vad sa BMW att det berodde på felet?
Har råkat ut för samma problem, har plockat ur allt som går att plocka ur motorrummet,bara topplocket kvar -drar mig för det in i det sista.
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Har inte hört ett ljud från BMW ang. detta. Det var väl väntat.

Men vet mer nu, främst med anledning av att motorn till sist rasasde med skuret vevlager som orsak. Reparationen slutade på 41.000:-
BMW-verkstaden som utförde jobbet trodde det var ett följdfel av dålig smörjning vid de 2 tillfällen motorn tryckte ur sig oljan...

Numera vet jag att vevhusventilationen finns strax bakom det blanka röret för EGR-systemet. Motorns främre högra sida. Verkstan föreslog en form av isolering av slangen med något värmetåligt material då EGR-systemet utvecklar ganska hög värme.
Självhäftande "asfaltsmatta" föreslogs, kanske i kombination med avskärmning framifrån för kalldrag vintertid.

Det är dyrt med BMW. Denna reparation får man betrakta som ett bilbyte, hoppas bara den håller några år till.
Har jag förstått saken rätt?
Skall man isolera den för kyla alltså. Inte för värme?

Var exakt finner man vevhusventilationen?
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Man ska isolera mot kalldrag (kyla). Isoleringsmaterialet bör vara värmetåligt då EGR-systemet kan komma att ligga nära isoleringen.

Problemet uppstår då vevhusventilationen fryser igen (ispropp pga av kondens som bildats). Är svårt att beskriva i ord mer exakt var den sitter... ska ta lite bilder när det blir dags för isolering!
Ja gör gärna det!
Ja gör gärna det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.