AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
662

Att ersätta klockan med en värvräknare på en 316i?

Ma
62
Mad Jock
318is -93

Är det svårt att ersätta klockan med en värvräknare på en 316i, -90? Känns konstigt att ha en onödig stor klockan framför en istället för en värvraknare. Kanske det är krångligt med det elektriska, alltså ledningar och sånt? Är det någon som har gjört det? Jag vet att en 316i är inte någon M3 precis, men skulle ändå föredrar en värvräknare istället för farfarsklockan som sitter där
W
187
W
BMW 316 -89
Klart att du skall ha en varvräknare :)

Hitta en varvräknare från en 4 cylindrig motor typ 318i eller 318is det fungera bara med dessa då dom 6 cylindriga har en annan pulsintervall.
Sen är det bara att ta loss instrumenteringen och plocka ut hela paketet med hastighetsmätare etc.. När detta väl är loss tar du bara ut klockan och trycker dit varvräknaren.

Ps: Det jobbiga är att hitta en begagnad varvräknare då dom oftas bara säljer hela paketet och inte i delar ds.

Maila om du får några problem..

Mvh Martin

W
187
W
BMW 316 -89
Glömde att säga det måste gicvetvis vara från nån av dom nyare modelerna typ 88-

Mvh Martin
W: ska du använda varvräknaren som klocka?hur ska han få dit kablage etc?är nyfiken :)

/MVH Michael
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tror det är fördraget

Kom i håg att kolla om ni har Motometer eller VDO instrumentbräde (syns mellan klockan och hastighetsm), räknaren bör vara av samma typ.

///Boooze

BMW Club Finland #2046
W
187
W
BMW 316 -89
BMW har använt sig samma kabelstam som till 318i som Har varvräknare, vore jävligt dyrt annars att göra två olika när det enda som skiljer är motorn.
Så ja den är fördragen.....
Na
8
Nagga
320i -85
Finns oftast alltid en eller flera på skroten.
jag menar de funkar fin fint, (själva räknaren tänkte jag).
kostar inte heller många kronor.

Nagga
Br
80
Bromsklossen
316i Compact
Hur många varv motsvarar halv fyra?
ok!visste inte att det var fördraget!varje dag lär man sig nåt nytt :)

/MVH Michael
Aldric
Bromsklossen: Kommer an på om det är för-eller eftermiddag ... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.