|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bil är slö och drar jättemycket bensin, ca 2,5 l/10 km Den låter kvävd på nåt sätt. jag har i avgasröret presis intill motorn, ovanför lambda sonden. Men många har sagt att det beror på luftmängdmätaren, men när jag drar ur kontakten till den lägger den inte av utan den fortsätter vara igång. Jag vet inte vad som kan vara fel. Jag har ett litet hål på slangen till motorn från luftfiltret, efter luftmängd mätaren men jag har provat att täppa till utan nån större skillnad.. snälla ge mig råd ni som kan detta .. | |
| Jag skrev fel, hål i avgasröret precis intill motorn... | |
|
Har du hål i grenröret kommer det att sugas in luft genom hålet. Därmed får lambdasonden helt felaktiga värden (de luras av att syremängden blir för hög i avgaserna), då kommer den felaktigt att skicka signaler till motorstyrningen att förbränningen inte är bra i motorn. Motorstyrningen kommer då felaktigt att ställa om bränsle/luft blandningen. Därav den höga förbrukningen och den låga effekten! Börja med att laga hålet i grenröret, så kommer troligen motorn att gå som den skall igen! Hjälper inte det, kan man misstänka att lambdasonderna är trasiga. Mvh |
|
| Tack Så hemskt mycket jag ska laga det imorgon och meddela hur det går.. tack så mycket för tipset... :) | |
|
Jag ville bara tillägga att jag har nyligen gjort besikting och fått 0.5 i CO värde, med det felet är det bra eller dåligt..? |
|
|
Glömde skriva: Välkommen till forumet! Hoppas att du finner det givande och lärorikt. Jag lär mig ständigt något nytt här! Lätt att fastna i "BMWpower-träsket" bara! ;oDD CO-värde på 0,5 är väl precis på gränsen för godkänt! Mvh |
|
|
tack så mycket. Jag tycker att det är helt underbart och man får en sån lättnad när man ser andra bmw älskare hjälpa till och kanske man själv är till nån hjälp ibland.. Länge leve BMW.. hehe Men jag menade med co-värdet att det gav ju ett korrekt värde så hur kunde det va fel på grenröret, men jag tror att all avgas käcker ut i grenröret för det lukat som f*n i motorrummet... så datan får fel värde i besiktingen, jag tror det är egentligen för hög värde i och med att bilen inte går som den ska och lambdan ger fel värden till motorstyrningen... MVH Ghassan |
|
|
Tips till Ghassan och alla andra: Dra inte bort kontakter, vilka det än må vara, med gående motor, eller , för den delen, med påslagen tändning. Det kan bli riktigt dyrt. Det är ganska många som ger råd här utan sakkunskap. Johan B väcker förtroende. Han skriver inlägg som tyder på att han vet vad han talar om. Roligt med folk som kan något och kan förmedla det. Harry |
|
|
Det finns ett annat fel som kan ge ovanstående "symptom". Om bränsletrycksregulatorn pajar så kan det medföra för högt bränsletryck. Den sitter på bränslefördelningsröret strax intill spridarna och reglerar returflödet till tanken. Ibland släpper den inte tillbaka något returbränsle alls när den pajar, och det minsta man kan säga är att då går motorn fett !!! Kolla efter svartrök i backspegeln = för mycket soppa (som att köra med full choke på en gammal bil) OO=00=OO Ägt:525E12-535iE28-520iSE28 525iE34. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.