AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
857

E39 Automat växlar dåligt!

storken25
Det är bara mellan 1 och 2:an som det gäller och bara ibland.
Det kan hända både när bilen är varm och kall.

Den har gått 12500mil.
Bilen är fullserv på BMW.
Jag har ett bra tag kvar innan jag skall göra en Insp 2 och det är väl då dom byter olja i lådan eller......
Några tips?

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lådoljan ingår inte i Insp2 utan det får du beställa separat .
Oljebyte i lådan kan du gör utan för service och är en lämplig åtgärd att börja med. Bil%Motorteknik ? i Huddinge (Per Larsson)
är duktiga på detta enligt Asken

MVH
Hasso
Länk

storken25
Han ska ha 4000kr för att byta olja..............
Är inte det lite mycket?
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Nej, det är inte mycket, desutom är en ny låda betydligt dyrare.

Jag hade ungefär samma problem med min och lämnade in den för oljebyte på bmw.

Då visade det sig att det var ett läckage i oljekylaren.

Efter det var gjort blev bilen som ny igen, helt klart billigare med olja än med metall.

passa på att byta olja i slutväxlen samtidigt
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du kan ju prova att byta bara oljan en gång då är det bara ca 2kkr med filter tror jag istf 3 ggr då man sköljer ut hela lådans innehåll. Perre löser det mesta bra och billigare än aukt bmwverkstäder. Nu vet jag ju inget om din bil men säg hypotetiskt att den rullat längre än vad som står på måatren(jag kan ha generalfel men du förstår säkert) då är ett oljebyte en billig penning, olja är billigare än metall som en vis amerikan sa.
Ny utbyteslåda till 540 går på ca 38k utan byte hos solna tex...
bm
62
bmwandy
M3 3.0 -95
En fråga. Har för mig att det står lifetime oil om oljan i lådan? Men den kanske måste bytas ändå?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Olja och filtret bör bytas ändå, "lifetimeolja" jojo men i en automat så avsöndras det smutspartiklar från lameller och band. som ska fastna i filtret med alla gör det inte. Det vanligaste felet på lådor är smuts och skit som sätter sig på fel ställe. Och olja är en förbrukningsartikel oavsett om det är motor, bakaxel eller växellåda. Lifetime visst hur länge är det 100år eller???
Det vore kul om nån kunde motivera detta med lifetimeolja och som har överlevt den.:))
När amerikanarna införde oljepluggar på konverterna (70-talet) på sina lådor för att lätt kunna tappa ur och byta, så var det en vedertagen åtgärd trots att tillverkarna påstod att den gamla Atf-lådoljan inte skulle bytas heller.

MVH
Hasso
Länk

Scheckheft
Hej, frågan har diskuterats ett antal gånger på BMWPower. Jag lät byta lifetime oljan i min E 38 och jag märkte en klar skillnad. Kostnad: 2000:-. Rekommenderas!

/Scheckheft
Länk
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Min bror har problem med sin 530d -01. Den växlar fint och mjukt, men när man kört en stund så uppstår ett dovt mullrande ljud vid acceleration vid högre hastigheter på lägre varvtal... Lådan e bytt redan en gång på BMW, men felet finns kvar.
Var kan felet finnas?

Jan
BMWCS # 3966
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.