AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
385

Navi MK1 monitorbild förskjuten.

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Upptäcker nu att bilden på monitorn är förskjuten ca 1 cm åt vänster.

Vet någon hur man justerar bilden så att den kommer rätt igen. Bilden är alltså konstant förskjuten varesig man använder navi eller tittar på TV. Till höger kan man nu se 4 kontaktkopplingar. Störande!
Är det bilden eller skärmen som har flyttat sig? Om du ser kontakter så låter det som mekaniskt ingrepp, inget elektriskt fel eller bildjustering.

FP
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Skärmen fungerar precis som den ska.
När den är av ser det helt normalt ut men när jag har den påslagen så är det fysiskt ca 1cm förskjutning åt höger. Jag kan alltså se in genom springan och ser då 4 st kontakter på höger sida.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
rättelse: förskjutningen är åt vänster.
Ja då har väl skärmen lossnat från sina fästen eller nåt... Plocka bort panelen och kolla.

/Kristian
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Men bilden är föskjuten bakom plasman, alltså inte bara skärmen som flyttat sig utan det ser men ut som en justeringsåtgärd. Ska ta itu med det i dag.
Det låter som du skulle åka in till en verkstad och kolla upp det...
Låter skumt, eller så har två problem samtidigt.
Med "plasman", menar du då själva bildskärmen (LCD alt TFT-skärm, inte plasmaskärm, för det är väl en färgskärm?)
Hur som helst som helst är det en springa så är det ju ett mekaniskt problem, kanske bara ett fäste som lossat eller liknande. Om skärmen flyttat sig i sina fästen så blir det ju en glipa på ena sidan samtidigt som en del av bilden skyms på den andra eller hur?

FP
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
ja, folke, tror också det.

Då kommer man till frågan om det verkligen är nödvändigt att låta BMW titta på det för de ha nog lika lite kunskap i det problemet som jag.

Måste hitta instruktioner på hur man plockar ur TV:n utan att bända i sönder hela mittkonsolen.

Vet någon om det finn instruktioner på det, lätttillgängligt? Eller någon här som vet och kan instruera?
Scheckheft
Hej, Stout, kolla denna länk:
Länk
hoppas det är tillhjälp

/Scheckheft
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Stort tack Sheckheft.

Fick en E39 konsoll instruktion faxad till mig av en för mig mycket uppskattad BMWPower användare. :-)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Upptäckte nu när jag var ute och körde att bilden ligger rätt centrerad i men att bakgrunden är förskjuten 1 cm. När man tittar på TV så är dock bilden också förskjuten precis som bakgrunden. Det måste ligga någon slags fysiskbakgrund som förskjutit sig. Märkligt, har aldrig varit med om detta innan med LCD skärmar.
Jaja nu har jag iaf instruktioner att disikera den så förhoppningsvis får jag rätt på det när jag väl har tid till detta.
Har nu åtgärdat den felaktiga bilen.

Jag plockade bort monitorn och disikerade den och fann ut att det låg en möjlkad glasskiva intill fronten som hade förkjutit sig. Jag la den på plats och monterade ihop hela monitorn igen. På samma gång passade jag på att justera bildinställningarna så nu är den knivskarp och har en helt bättre ljusstyrka än innan.

Upptäckte att en drossel på mönsterkortet var illa bränd på två punkter, kanske överhettning? Men den fungerar och ser ut som ny igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.