|
|
|
|---|---|
Lasseman3 |
Är det någon här med erfarenhet av att besikta en E30 (320, 323 etc.) där man bytt ut motorn mot en M30 dvs. den stora sexan? Jag vill veta om det är möjligt/svårt. Tanken är att göra det utan att typa om bilen för den större motorn. Tacksam för svar/tips! /Lasse |
|
Möjligt, absolut! Svårt, knappast... Det är bara att boka en tid och betala 300:- så sköter Bilprovningens personal resten! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
Lasseman3 |
Jesperado, Om jag inte missminner mig så är du i SBP branchen?! Jag tycker själv att det inte bör synas alltför väl...lite längre motor, annan utformning på insprutningen samt en lite tunnare kylare...det bör väl vara en BMW-nörd för att upptäcka (som vi alla här ;=) Ytterligare synpunkter/tips? /Lasse |
|
Jeppe// Du har nu bevisat för mig att du förutom stort kunnande även innehåller en hel del humor! Lasse// Att besiktiga är som sagt enkelt men att få den godkänd, det är svårt... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
ant |
dock så kommer bilen inte gå igenom besiktning om besiktningsteknikerna ser att motor är utbytt. vilket inte är helt otroligt att dom gör. att typa om bilen för den större motorn är rent teoretiskt möjligt men i praktiken svårare då det krävs intyg från bmw. detta intyg får man inte hur som helst. att söka gamla inlägg angående denna fråga komer att svara på dina frågor. och summan av dessa inlägg kommer vara att du mycket väl kan få igenom bilen med denna motor om du monterar den på ett snyggt sätt, men det är långt ifrån säkert att den går igenom. ========== Länk |
|
Tänker du bara köra genom en vanlig kontrollbesiktning och låtsas som det regnar så har du nog en hyfsad chans att klara dig. Det finns dock en hel del besiktningstekniker som kan en del om bilar (döööh) och BMW är en populär hobbybil även bland besiktningstekniker. Det är bara tur det handlar om... Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Sist jag besiktigade kollades motorn noga... Tur att det var originalet! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
ant |
det verkar ju inte vara helt ovanligt med utbytta motorer så jag antar att de besiktningstekniker som kollar vet vad som gäller ganska väl numera. ========== Länk |
Lasseman3 |
Får väl åka till inlandet där alla kör MB Diesel så kanske jag lyckas... Jag vill ha en uppfattning om det är lönt att ge sig in i det ovannämnda bilprojektet. |
|
Lasseman3; sitter i samma tankar, är hemskans sugen å en 3,5 liters. Vad exakt är det som ska modifieras innan motorn går ner rent fysiskt sett? *it´s better to burn out than fade away* |
|
Lasseman3 |
Wicked: Kolla in www.e30.de (välj Motoren i menyn till höger) där visar de olika exempel på motorplacering vid denna typ av motorbyten. Är själv på G att sätta in en motor från en Alpina B6 2.8 som har rätt motorfästen, så et är bara "bolt on" men originalkylaren kommer inte att få plats pga. att motorn tar mer plats. /Lasse |
|
ok, tacktack=) Ja, en B6-motor vore väl det ultimata till en E30 men vad är det för pris på en sådan då? *it´s better to burn out than fade away* Länk |
|
Lasseman3 |
Tyvärr mer än vad bilen är värd...men dog-leg lådor är trevliga. ***Är det ingen här med egna erfarenheter av detta motorbyte samt efterföljande besiktning??? Mvh /Lasse |
|
det är bara att göra ett seriöst motorbyte och åka till sbp för att besiktiga. har du otur får du inte sova den natten, har du tur får du en massa körglädje. vet 2 st som har bes med 3,5 2 år irad utan problem så.. - Life Offers One Guarantee, If You Don´t Win, You Lose - |
|
| jag fick ju igenom min e21 med s14 motorså varför skulle det vara några störe bekymer enligt min uppfatning | |
Lasseman3 |
Tack för synpunkterna! Det verkar som att det finns hopp...är dock ej helt övertygad om jag ska lägga ned en massa tid på nåt som kanske inte går vägen. 318: Kännde du besiktningsmannen på SBP? Har du modifierat den avslöjande ventilkåpan "BMW M Power"? |
| japp jag modiferade kåpan och jag känner en på sbp men det va inte han som besikta men det va han som sa att han skulle vara snäll eftersom det ligger mycket tid och pengar i bilen och sedan är det ju bara karosen och instrumentpanelen som är från e21 det mesta kommer från m3 så som dämbare bär armar + lite till | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.