AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
311

Generatorfel eller batteri?

stefannorr
Imorse när jag skulle starta bilen så var den stendöd,drog svagt runt men starta ej. Lampor funkar och låsen går att öppna utan proplem.
Är så att jag för cirka en månad sen när bilen var på service på BMW i Luleå fick rekomendationen att byta lager i generatorn,gjorde så har inte märkt några startproplem varken före eller efter det.
Hade hit en kompis idag med en laddare,han var tyvärr ej säker på om den funkade : ( när vi slog i gång den efter o kopplat den så visade den noll i utslag och nu 8 timmar senare när ja skulle provtesta så visade den noll och givetvis stendöd.
Kan man på nåt enkelt sätt kolla om batteriladdaren funkar?
Kan de va generatorn som pajat?
Bilen har i stort sett bara rullat några km sen 23 dec o temperaturen i Luleå har legat på i snitt -25-30 grader.
stefannorr
Bör tillägga att testade starta med startkablar innan ja satt i laddare,startade på 1 sek då.
ant
kan ju var så att generatorn laddar men ej fått chansen att ladda batteriet fullt ut då bilen inte rullat så långt, precis som du säger.
det jag menar att den laddning som fanns gick åt till de strömförbrukare som var påslagna.
sen kan ju batteriet ha frusit sönder pga av dålig laddning. du kanske kan prova med ett friskt batteri, som du lånar av någon?

om du startar bilen med kablar så kan du ju kolla om genratorn laddar. mät på kablarna och se vilken laddspänning du får från generatorn.

==========
Länk
stefannorr
Proplemet löst!
Batteriet var kasst,fick nytt på garantin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.