AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.844

Kühlwasserstand, falsklarm pga kyla?

Sida 1 av 2
to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Hej
Vid kallstart så varnas det för kylvatten nivån, men efter en titt i exp.kärlet så vet jag att är rätt nivå. Efter en stunds körning och omstart av motorn så varnas det inte. Fenomet har kommit nu när det har blivit -15 eller lägre. Är det givaren som fryst eller...
Synpunkter - erfarenhet sökes
mvh
tobbe

"Det är bakom ratten man förstår"
storken25
Dom där brukar väl balla ur......
Min är larmar fast det är OK.
Samma med min polares.........
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
min har visat samma sak !

/Mvh Göran
kogge
min varnar hela tiden..............
An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
Jag har min i varmgarage. Om jag tar en tur nu när det är kallt ute varnar den när jag kommer tillbaka och stänger av motorn. Om jag bara går ner till garaget, startar och stänger av får jag inget varningsmeddelande. Så kylan påverkar givaren på nåt sätt. Skumt är det...
samma sak här....för ett tag sen varnade checkkontrollen för "motoröl" så jag kollade nivån...låg mittemellan strecken...så idag så slocknade den! dock funkar fortfarande lampan om man trycker på checkknappen....denna kyla...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Kuniva
min varnar också för kylvätske nivån när det är kallt! men jag har just fyllt på så det är nog inget att bry sig om !
jag tycker att man kan få alla möjliga olika meddelanden !
Bwfreaken
Motoröl på E30 varnar när nivån är mitt på stickan,är det gränsfall mellan varna och inte så kan den varna om du stått en kotare tid och startar igen(all olja hinner inte rinna tillbaka)eller står med bilen lutad från givaren,för att sedan vid ett längre stillestånd på plan mark slockna.

Henrik
Sensorn för kylvätskenivån består av ett tungelement. Två metalltungor som sitter nära varandra och kommer i kontakt med varandra när man håller en magnet i närheten.
Misstänker att i kylan kanske får metalltungorna att vidröra varandra beroende på värmeutvidgning(krymper när det är kalt) i metallen.
Har sensorn slutat fungera helt beror det antagligen på att tråden i sensorn har gått av. Då kan man ta isär sensorn och löda ihop tråden eller köpa en ny. Har lagat två stycken sådana trasiga sensorer.
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Hunter har helt rätt! Men det är flytellementet eller flottören som löper på staven som jag har för mig har en specifik vikt så den känner densiteten på kylarvätskan har jag fått för mig.
Med det menar jag att den även känner att du har tillräckligt frysskydd i kylarvätskan.
Har för mig att på min gamla 323:a så varnade den när jag hade fixat motorn och bara hällt vanligt vatten tillfälligt men det försvann när jag hade rätt blandning på kylvätskan.
Kolla för säkerhets skull med en glykolprovare så är du ju säker.

Håkan Hagelkvist
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Byt sensor, kostar runt hundralappen och löser problemet!

/Johan
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har samma problem och lät byta sensor men felet återkommer vid stark kyla. Jag har dock märkt att om flottören/nivån ligger högre än vad som anges som maxmarkering så sluter fellarmen.

Mvh, Steaman

Även kylvätskan krymper vid stark kyla, alltså varnar systemet. När motorn och kylvattnet blir varmt ökar volymen på kylvätskan.
jocker18@home.se
min 320 varnade i kurvorna när det gick lite fort ibland...vattnet kröp väl till fel sida antar jag

WmB SoundZ
Var sitter sensorn till kylvätskenivån på en E36-93?
Går den att byta utan att tömma systemet?
Tacksam för svar
Sitter den inte i expansionskärlet i motorrummet?
Skulle tro att den går att byta utan att tappa ur kylsystemet.
Går i allafall på E28, E30
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Har Problem med Kenzeischenlizt och Bremsle elektrik eller hur det nu stavas! Roliga är att dom lyser hur bra som helst! Vad är det för sensor till dessa två?? Kylan här med eller?

Tjo

______
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Tack för inläggen. Jag drar en slutsats med hjälp av inläggen att vattnet "krymper" mer vid riktigt kallt väder och gör så att nivån blir så låg att sensorn varnar. Det verkar vara den troligaste orsaken
mvh tobbe

"Det är bakom ratten man förstår"
Paap Reeder
Hej!
Min uppfattning är att Ni har för hög d v s - 10 eller nått sånt på glykolen blandningen. Fixa till bättre än - 25.
Den första grejen som "fryser" till glykolgegga är under locket i expkärlet där givaren sitter.
Slå på 2 lit glykol till och felen försvinner.
MVH /// Paap R
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
theprophet:

Kennzeichenbl. är skyltbelysningen ! den andra vet jag inte :)

/Mvh Göran
Paap Reeder
Hej!
Sensorboxen till bakre ljusarrangemanget sitter precis innanför nummerskylten. Alldeles under själva bakluckelåset. Kolla så att inte Mr ärg har varit framme.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.