|
|
|
|---|---|
_Lalle_ |
Är det någon som vet vilken typ och vilket märke på olja som dom fyller i på BMW auktoriserad verkstad när man lämnar in den för Oilservice. Tänkte byta oljan själv kunde vara kul å veta vilken olja BMW använder sig av. Vad kostar oljan på BMW? Mvh Alex |
| Penzoil.....till 535E34 iallafall men misstänker att det gäller alla, förutom kanske M-bilarna? | |
| Helsyntet skall jag tillägga, även 520E28 servades med samma. | |
|
Hade in 328 för ojebyte på Skälby i Enköping. Dom använder Castrol SLX 0W-30 till BMW, kostar ca 150:- litern. |
|
|
De flesta auktoriserade BMW-verkstäderna använder sig av Castrol SLX 0W30 till de flesta BMW modellerna, oavsett årsmodell. Undantag finns dock. Castrol och BMW har ett sponsorsamarbete i och med F1-cirkusen. När du byter oljan bör du använda dig av någon av de stora oljebolagens syntetoljor (Mobil, Caastrol, Valvoline, Shell etc.). Använder du dig dessutom av en syntetolja som är BMW-longlifegodkänd får du en "toppen-olja". Mvh |
|
|
Verkar underligt att de flesta auktoriserade använder sig av Castrol oljor, vet tre olika aktoriserade som använder sig Penzoil. |
|
|
Som jag skrev: Undantag finns! Mvh |
|
| Bmw solna hade SLX 0w/30 i min vid service 139:- litern | |
| Liksom BMW både i Henån och Göteborg. | |
_Lalle_ |
Tack för alla svar Då borde väl samma gälla med oljorna i växelåda samt bakaxel också? |
Len |
Som kuriosa (se andra trådar om olja, Mobil et.c.) så tar GeKås i Ullared (Halland) ca 250 Kr för 4 L dunk med Mobil1. Finns/fanns oxå Ullared2, som tog ngt liknande. Så verkstäderna klarar sig tydligen inte helt på skruvandet, de sysslar med dubblerade oljepriser oxå..... När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.