AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
991

ASC´n är Jobbig ?

Sida 1 av 2
M_Razani
Ärligt talat det må vara hur kul och skönt som helt så sommaren men Bakhjulsdrift och ASC på vintern är inte kul när man inte vill sladda omkring och köra säkert det känns så otroligt drygt och jobbigt att köra när den bromsas ner hela tiden.
Har man ASCn avstängd blir det mer än ett ofrivilligt ställ att ta hänsyn till.

är det bara jag som tycker så här eller?
Ja, du......mycket pulver under huven och bakhjulsdrift kan ställa till med besvär under vintern. Det gäller att inte vara alltför tung i foten:))))

/Dominik
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag är helnöjd med min ASC+T och tycker den är lysande här där det både är rejält backigt och snöigt. Jag och bilen befinner oss just nu på 1100 möh. Stänger numera nästan aldrig av den. Fast jag har bestämt mig för att på nästa bil kommer DSC eller motsvarande att vara ett måste.

Fast du måste ha lite för starka benmuskler ;) Jag tycker nog att jag fläskar på ganska bra med min men tycker inte alls att det känns drygt och jobbigt. Tvärtom är det riktigt mysigt i den blinkande ASC-lampans sken och med ljudet av den purrande ABS-enheten... :)

Mvh Björn
M_Razani
ahh kan nog vara så?
jag har ju trots allt tränat lite=)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hade jag inte haft ASC+T så hade jag nog inte klarat mig nu i snön speciellt när man har automat och v8, kopplar man bort den så går det inte köra. Speciellt vid uppförbackar i stan så ser man hur ASC blampan blinkar och bilen håller tappa greppet men så rättar den upp sig utan problem. Hade jag kopplat ur den så hade jag fått bredd sladd över allt. inget kul!
Så tur att det finns hjälpsystem i bilen!

MvH Bmw 4-ever
kan tänka mig det. Själv hade jag väldiga problem för någon månad sedan när första snön fallit och jag fortfarande körde med sommar sulor på. Utan DSC:n var det svårt att ta sig uppför backar, för att inte tala om att stå för fött ljus i uppförsbacke och försöka rulla igång.

DSC RULES

/Dominik
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Har ni tänkt på att ASC:n motionerar bakbromsarna som annars har en förmåga att becka igen! Det är synd att man inte kan få samma service på handbromsen.

Mvh, Steaman

ASC+T rockar. Untan den hade jag nog åkt av ett par gånger. Som den gången när en bakomvarande bil åkte i diket medan jag bara kände några små korrigeringar av ASC+T ...

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Jag kan säga att min DSC funkar grymmt bra... kollade den ordentligt på vinterkörningen med BMW klubben i helgen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker det är lite jobbigt med 410+hkr och en lampa som blinkar hela tiden så fort man rör gasen i 140 på motorvägen:))DDD

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag är också helnöjd.
Har varit två svängar i fjällen nu under ledigheten och utnyttjat systemet mer än väl. Vill man om och det är halt med snöremsa i mitten är det bara att trycka till på gasen. Det känns lite läskit i ryggen precis innan den hinner korrigera det lilla släpp som bilen får i början. Men efter ett tag lär man sig att det bara är att trycka ner gaspedalen. :-)
"Rödljusrace" (inget riktigt race allstå men han blev avhängd) i Ludvika med en Audi A6. Han hade åkt upp i vänsterfilen, som sedan försvinner - 2 filler till 1. Han slirade loss två gånger sen hörde jag inte mer eftersom jag hade åkt iväg med blinkande lampa för ASC+T. :-) Det är rätt skönt faktiskt att någon gång ha försprång mot framhjulsdrift.
Den funktionen har hjälpt mig några gånger under de gångna veckorna. Utan den hade det varit jobbigt.

"Si minor plus est ergo nihil sunt omnia."

Mvh

/NP
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Jag har faktiskt inga "hjälp system" på min bil, däremot bra DUBBADE vinterdäck och kör man med insidan så funkar det utan problem.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
utan asc så hade man legat i diket säkert flera gånger om, jag är nöjd med asc:n utan den så hade man inte kommit ut från våran backe hemma.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Den är bra, inget snack. Håller iof med om att den är rätt enerverande när den jobbar. Blir lite ryckigt ibland så att säga...

Länk
ASC+t är ett underbart system som fungerar väldigt bra.
Det går och köra utan men framförhållnignen får vara betydligt längre. Kan bara ge en eloge till bmw som lyckats väldigt mycket bättre än saab o volvo.
Håller dock med om att när de arbetar så kunde det stegat lite mer försikiktigt genom registret än vad det gör.
På gatstenen i lund är de iaf halt så de räcker, 10 cm snö och typ ingen halkbekämpning, systemet jobbar i princip hela tiden på 1-2-3 ans växel.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Fått både Friviliga Sladda roch Ofrivillilga sen dess att jag köpte min 525:a utan ASC etc etc...

Har aldrig heller ägt/kört Bakhjulsdrivet innan inköpet för 3 månader sen och jag älskar det! Dock läskigt ibland, när det är riktigt moddigt! Tjejen skriker och jag bara ler, hehe. Fast kör man med huvet så är det ju inga problem! Sen är det lätt att kontrolera denna stora bil vid sladd, väldigt förlåtande! Vidare jag kör bra mycket lugnare nu än med Framhjulsdrivet eller 4wd.. Med 4wd så ska jag inte få va på väg!! hehe...

Fast ibland hade jag velat haft ASC eller vad det nu heter! Speciellt vid omkörningar...

På smala norrländska vintervägar så har i alla fall jag stor glädje av ASC (i kombination med diffbroms). Med Hakka2-däcken är det bara att stampa till så är man om oavsett väglag. Mycket bättre än jag trodde att det skulle vara.
Jag har inga problem med att ASC:n jobbar för mycket. Kanske pga däcken och diffbromsen. Vill absolut inte vara utan nu när man haft det ett tag...
Folket på byn trodde nog att jag skulle ligga i diket vid första snön. Motorstark bil och bakhjulsdrift kan väl aldrig gå... Men hittills har ingen lyckats hänga med :D

Mvh
Rasmus
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
=>Hasso, du får väl tejpa för lampan då så du slipper se den! :)

Mvh Björn
Interesant detalj om ASC+T (DSC) på nya Z4. Det finn ett "sport läge" som aktioveras med en knapp och då tilllåter ASC+T en 20 procentig "glapp" innan elekroniken tar över.
Då blir ni som inte gillar ASC+T nöjda, eller ;-)

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Största fördelen med ASC+T är ju att när du ska göra en omkörning på halt underlag och det blir lite stressigt eller så.. så kan du ju hålla gasen i botten och koncentrera dig på vägen..

Har du den inte, eller urkopplad så får man ju oftast släppa av å gasa om igen p.g.a hjulspinn..

Fast det är ju som med allt annat, det gick ju förr.. och det går ju nu oxå utan.. men visst det underlättar ju oxå

Mvh Ante
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Andreas BMW: där sade du nåt! Var på väg ner till skåne på E4 från jönköping för någon veck sedan, det kom mer snö på naten plus att det gamla snö som började smälta så frös den på natten.
Jag försökte hålla mig tunt 110 vid omkörningarna men det var svårt o tog tid, ASC lampan blinkade som bara den, men utan den så hade vartit svårt att köra om jag lovar! det fanns nästan inga bilar som körde om förutom det nyare modellerna, men det verkade som om min ASC fungerade bättre än på sabbarna 9-3 9-5. dety tog hur lång tid som helst för dem att köra om!

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.