|
|
|
|---|---|
|
Efter att bilen stått ett par dagar i kylan var jag ute idag och försökte starta den. Men det gick inte. När man vred om nyckeln var det enda som hände att man såg lampan för handbromsen lysa för att sedan bli svagare. Så jag tog ut batteriet och laddade det med en batteriladdare. Efter c:a 2 timmar lös lampan att batteriet var färdigladdat (konstigt) så jag satte i det i bilen och vred om nyckeln. Larmet började stjuta och det gick inte att stänga av det med hjälp av den vanliga dosan. Dock tändes alla lampor i instrumentpanelen när man vred om. Efter ett tag när man vred om startnyckeln blev ljudet från larmet mycket svagare för att återigen stjuta för fullt när man vred tillbaks nyckeln. Blev så att jag fick plocka ur batteriet för att få tyst på eländet. Antar att batteriet inte var färdigladdat och har det på laddning igen. Nu till frågorna: Det är väl batteriet det är fel på? Hur fixar jag larmet? (Defa larm) Kan det vara något annat som "spökar"? Är mycket tacksam för svar och snabba sådana | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett batteri tar minst ett dygn för att det ska vara fullt. förmodligen beror allt strul på för låg batterispänning, ladda fullt och testa igen. MVH Hasso Länk |
|
tror jag kan hjälpa dig med larmproblemet....antar att larmet var aktiverat när du lyfte ur batteriet? då kan det vara så att även om batteriet är urladdat så förblir larmet i samma läge (aktiverat) när du lyfte ur batteriet som när du satte i det igen...så larmet var aktiverat då, och när du försökte starta så gick startspärren in och hindrade dig för den trodde att du försökte sno bilen....mitt carguard funkar likadant... den enklaste fixen till larmet som jag kan komma på är att hitta styrenheten till larmet och rycka ur den, eller dra ur säkringarna som sitter på pluskabeln till styrenheten, eller direkt på den... men att det tjöt fullt när du vrider tillbaks nyckeln (till off-läget på tädningslåset antar jag) är mycket konstigt...om det inte var så att larmet redan löst ut, och då tjuter det även om du vrider tillbaka nyckeln. Det låter onekligen som att batteriet har blivit urladdat, men du borde ändå kunna ladda det och använda bilen tycker jag...har du testat att haft det på laddning en längre period, som t.ex. över natten? det skulle jag testat..kolla även syranivån och fyll på med dest. vatten vid behov... "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Ska ha det på laddning under natten och prova igen imorgon. Har en liten dosa som sitter vid benutrymmet på passagerarsidan fram. Är det den som är styrenheten? eller var sitter den någonstans? Larmet försvagades när man försökte starta bilen efter 1:a gången för att återigen stjuta för full styrka när man tog ur nyckeln. Blir kallt att cykla till jobbet imorgon =( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.