AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.254

Hjälp! Kylarvätskan har frusit till gegga!

523i_96
Hej!

Jag har ett problem. Min bil står avställd i ett kallgarage och kylarvätskan har frusit. Den är inte stenhård som is, utan liknar mer en blåaktig gegga.

Skall jag vidta någon åtgärd? Eller ska jag låta det vara?

Så länge det är "gegga" är det ingen risk att något sprängs har några sagt till mig.

Tror ni att något har gått sönder? (Jag har inte startat bilen)

Mycket tacksam för svar!!

//Magnus
523i_96
Glömde skriva att det är en 535 e28
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Så länge du inte har total isbildning i systemet,så är det ingen fara.
Värre om slangarna har blivit stenhårda o isen börjar ge "sprängverkan" då kan det bli skador..

Kolla fryspkt på vätskan och om du ser att det behövs(troligen ;)) fyll på med glykol..Ev kan du tappa ur lite först..

Mvh Janne.
samma sak hände mig..jag fyllde på med lite koncentrat och lät bilen gå en halvtimme på tomgång...sen lossnade det...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har ingen sprängverkan så länge det inte frusit någonstans.Bilen är möjligtvis inte utrustad motorvärmare eller nått sånt??
Försök att tina upp bilen på nått sätt och få i rätt glykolblandning dvs 50% som är max blandning över 50% så ökar frysrisken istället.Det är ju "bara" -26 just nu ock kan ju bli ännu kallare och då är det kört oftast. Frostpluggarna på motorn, är säkerthetsmarginalen vid sprängverkan i blocket, men om det funkar är ju inte 100% säkert.

MVH
Hasso
Länk

523i_96
Tack Janne!

Jag trodde att kanalerna i kylet sprängdes väldigt lätt. Men så är det alltså inte?

Om jag fyller på med glykol nu, kommer den ju bara att lägga sig ovanpå "geggan".

Hur ska jag bära mig åt för att få en köldtålig vätska i hela systemet?

Om jag startar bilen kommer jag att spränga kylet då? Det kan väl knappast passera kylvätska i dessa små kanaler om det är "gegga i dem?

Tack på förhand!

//Magnus

Enligt instruktionerna på flaskan till BMW original frostskyddsvätska så är max frysskydd vid 60% etylenglykol/40%vatten = -47 grader. 50/50 ger -40, och det räcker väl för det mesta även om det är ett gränsfall där jag bor, hehe. Vi hade -35 i natt... Jag kör max frysskydd och glykolmätaren visade att det klarade -50. Bäst att vara på den säkra sidan denna vinter.

Mvh
Rasmus
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Dra in en värmare i garaget, fläkt, element, vad som helst, och låt stå halva dan.
Sen fyller du på med Glykol.
Jag får upp tempen till ca +15, i mitt kallgarage, fast utetempen visar -25, och jag använder en gammal Defa-värmare(kupe).

Din Bmw är som din kropp, den behöver uppsöka verkstan ibland.
Mvh:FrIIk
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Fyll lite glykol i bilen och dra igång den och låt den stå på tomgång 20-30 minuter.
Kolla tempmätaren så den inte blir för varm.
Blir den varm så stäng av bilen och upprepa några timmar senare.

Automat är bekvämt
Visa användare
605
göran
525ixt-94
varm slangar (försiktigt) och kylare med en värmepistol.
Starta sen, fyll på glykol och lufta.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Sj
98
Sjn
518i -88
Gör det inte svårare & krångligare än det är..

Invänta varmare väder (klart?) Kolla hur det ser ut, och om det är någorlunda ok, töm systemet helt/delvis och fyll på med nytt.

Kör runt om du vill för att värma upp systemet och få bort all is. Sätt värmen på max efter ett tag och känn om det kommer varmluft, gör inte det om det är stopp pga is. Kolla tempen om du skulle ha isproppar kvar.
`n
27
`n Bjenn
M535i -87
"gör de inte så krångligt"....
de där va kanske dubbelt så krångligt....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.