AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.242

Projekt: Dator med DivX och MP3 i bilen

Sida 2 av 3
Visa användare
13
Roger J
518i -90 Vit
523iM -00 Titansilve
Stout (Standard Out?): Det var Allt om elektronik 2000 nr 8,9
Det kanske finns mer info på www.alltomelektronik.com, det är möjligt att den har utvecklats ytterligare sedan dess.
Hittar du inget så kan jag kopiera det jag har och skicka över till dej... Hör av dej i så fall.

//Roger
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack Roger.

Engelsk översättning: Öltyp
Amerikansk översättning: Tjur
Visa användare
63
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
BMW använder sig av I-bus i sina bilar, en open collector lösning på 9600 baud, jämn paritet, 8 bitar och 1 stopbit. Den är baserad på ISO 9141 (som även heter K-bus). Nu till det roliga i sammanhanget: Det finns ett projekt om linuxburk med mp3 avkodning som pratar med i-bus direkt, dvs visar låttitlarna på mid-displayen.

Länkar:

Länk

till en bra beskrivning av i-bus, för den som vill hacka själv:

Länk

Över huvud taget så är det inte att rekommendera en "vanlig" pc-burk inne i en bil, ska Du bygga ngt seriöst som håller mer än en säsong så titta mer på industrilösningar som klarar kyla, fukt, vibrationer mm. Det är t.ex. inte många oscillatorer för klockfrekvens till processorer som klarar -20 C.

Länkar till importörer/distributörer av industri-pc.

www.capax.se

i GBG

Länk

i Ängeholm.

Lycka till.

"... If you think things are under control, then you're not driving fast enough..." (Mario Andretti)
markus00
Det finns en sida som heter mp3car.com som har ett forum som bara behandlar sådana här tankar. Rekommenderas varmt.

Även en del bilder på byggen.

//Markus

-----
Min bil: Länk
kANONTIPS. Tack för dem.
ao
69
aolsson79
520i -83
528i -84
a
Visa användare
63
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
bra tips, markus00, där fanns mkt nyttigt.

"... If you think things are under control, then you're not driving fast enough..." (Mario Andretti)
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
JAg har funderingar på att fixa en mp3 spelare av en bärbar p166 som jag har biladapter till.
Jag vill styra mp3 spelaren från bilstereon som är en Alpine med cd växlaringång.
Alpine använder mbus för komunikationen med cd växlaren och jag kan inte hitta några specar på det.
Någon som har någon ide eller vil låna ut en gammal cd-växlare så man kan sniffa av trafiken mellan stereon och växlaren.
Sedan vore det ju coolt om man kunde få upp låttiteln i checkcontrolens fönster, men det är ett annat projekt.
Lars
hu
62
hudson
530iM -01
325i cab -86
Köp en 12V -> 230W omvandlare på teknikmagasinet, gjorde jag o det funkade kanon o bara stoppa in en pc o gasa igång. Finns för 150W o 300W, läste att verkningsgraden låg på 95+% så det är väl enklaste lösningen.

Sen om man vill vara ännu mera smidig så tar man en xbox som mediaspelare, den är liten o har bra tv-out. En sån med chip kostar typ 2500
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Nån som har funderat/testat detta som PSU?
Länk

Eller nåt liknande, lär ju finnas fler tillverkare.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
BMWGUS: Är det inte lite overkill på alla sätt och vis?
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Jämfört med att först omvandla från 12V till 230 och sen tillbaka till +-12 och 5 så tycker jag inte det...

Visserligen krävs ju bara 12 med +- nivåer i en PC för att köra seriell kommunikation, men just det jag vill göra iaf om ja ska kommunicera med K-bus.

Håller med om att det kan vara overkill på effekten, med Mini-ITX skulle jag enligt mina beräkningar klara mig på ca 70W, men, men, man kan ju inte få allt....

Hur som helst en enormt mycket snyggare lösning en kliva upp på 230 och sen via ett vanligt ATX-agg tillbaka igen.
cdabox
låter som en intressant idé....med lite pill kan du köra pocketdrives på batteri läste jag någonstans förut, inte i bils sammanhang dock....vad ska du har för gfx kort ?
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
> Stout

jag tycker du ska köra på windows/PC system, det finns flera exempel på lyckade bildatorer, där du kan köra allt från spel, musik, divx-filmer, navigation, allt du kan tänka dig.

Länk

kolla in denna länken, den kanske kan ge dig lite matnyttiga tips
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror att du hittar det mesta du behöver om integrering av MP3 med I-bussen

Länk

Mvh, Steaman

pato
Hejsan!
lösningen för de som har kasett. Jag spela upp mp3-filer från en mini-dator 7" skärm touchpad, med 5.000 låtar på hårddisken. WINAMP funkar perfekt. låter det bra?
Snart kommer några bilder.
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Detta lär det nog bli för mig iaf, bl a för att man inte behöver lösa strömförsörjningen, bara stabilisera den lite med en kondensator.

Länk
cdabox
hudson vart köper du en chippad xbox med xcuter bios för 2500 ? i så fall vill jag genast ha
Fl
1
Fluffy
E21 323i -79
...eller varför inte göra det på ett lite stilrenare & enklare sätt??
Ta en till på Länk jag kan lova att "vill-ha"-faktorn är bland de högre!!

//Gerry
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jag är ingen datornisse precis så jag vet inte om den här idén fungerar men jag har sett att det finns trådlöst LAN och det kanske skulle vara schysst att ha i bilen. Kanske bara fungerar för de som bor i villa men om jag har tänkte rätt så borde man då kunna stå på uppfarten och tanka ner låtar till bilen från datron inomhus. En idé alltså bara...

/Kalle
Åker Kadett -88 i väntan på civ.ing. examen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.