AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.291

märkligt med vindrutetorkare på E39

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Fråga om vindrutetorkare.

Köpte bilen häromdagen och tog mig ner från Örebro till Malmö, ungefär halvvägs så behövde jag använda vindrutetorkarna. Jag blev förvånad när de inte tog bort skiten på rutan utan bara vispade runt den så att sikten blev än sämre. Körde på spolarvätska för lösa upp smutsen men då frös den till is. Det var iof över -15 grader och vet inte vad det blir omvandlat till 110 km/t. Jag var tvungen att köra in på närmasta mack och konstatera att torkarbladen var okej men att själva lederna som håller torkarbladen var fastfrusna. Lite varmt vatten hjälpte till att lösa upp dem. Sen dess så fungerade de bra.
MEN, i dag behövde jag använda dem igen och trots att bilen stått inne och torkat så händer samma sak.
Är det verkligen så att torkarna är felkonstruerade eller är det något som är fel med mina armar/torkarblad?. På min gamla Toyota Carina -89 så finns det en värmezon nertill på framrutan som är till för att torkarbladen ska vara isfria.

Men på min 528 verkar det inte finnas det, eller har jag missat det bland alla knappar i cupén?

När jag ändå är på gång....

Är tekniker och har följt instruktionerna om att ta bort TV-spärr och kolla mätarställningen. Min 528 är en -97:a med Navi MK1 och det går helt enkelt inte att få igång TV:n när jag kör mer än 3km/h. Finns det något annat sätt att få bort spärren? Angående mätarställningen så händer det ingenting mer än att det står PROG i ett par sekunder.
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Inget problem som jag haft på min BMW, men använd låsspray på lederna istället för vatten. Vattnet kommer ju att frysa till igen, istället gäller det att få bort vattnet och istället ersätta med smörjmedel.

Mvh, Steaman

mi
12
micke.o
540i touring 6 vxl -97
19" snitzer
Hej Stout, jag följde instruktionerna på forumet och fick bort
spärren, men jag fick försöka flera gånger innan det gick,
samma med spärren för text tv. Om jag inte minns fel ska man
ta fram kontrastinställningen hållain knappen stänga av tändningen med knappen inne i minst tio sekunder, det är bara prova vidare det ska gå på mk1.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stout: Har också problem med isbildning på torkarbladen och det verkar vara för att torkarna i viloläge ligger nedanför den delen av rutan som får värme från defrostern. Nu är det iof jävligt kallt ute men som du säger så finns det många bilar som både är äldre och billigare som har bra lösningar på detta.

Problemet med torkarna är inget unikt BMWproblem utan har mer att köra med att det regnar/snöar och det är minusgrader. Hade det problemet själv den 29/12 förra året...jobbigt...men det löste sig till slut.

/Simon
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jo jag var på väg till fjällen för andra gången strax före nyåret så hade jag samma problem. Bilen fick övernatta ute och det snöade på den...
Det jag gjorde när jag var framme var att ta av dem (höll på att frysa fast överläppen på torkararmen när jag blåste på den fastfrusna spärren :-)) och ha torkarna inomhus tills jag skulle åka hem igen. Voila - torkarna fungerade hur bra som helst.

Så mitt tips är ta in torkarna och låt dem tina upp sen ska man alltid undvika att hella vatten på dem - då fryser det. Passa på att göra rent torkargummit med först lacknafta för att sedan tvätta av med tvål och vatten.

"Si minor plus est ergo nihil sunt omnia."

Mvh

/NP
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Vet att det är helt fel att hälla vatten på torkare men vad gör man när man är halvägs till Malmö och har 30 mil kvar av färden och det börjar mörkna?
Det är lite av en besvikelse faktiskt att ett sånt viktigt instrument som vindrutetorkare är så pass oigenomtänkt på en BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.