AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
762

Konstigt ljud ifrån instrumentpanelen.

Tjena, varje gång jag startar bilen så hör jag ett surrande ljud i några sekunder ifrån instrumentpanelen. Ngn som vet vad det är för ljud?

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Skulle tro att det är spjälmotorn till värme/luftsystemet
Lars
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Har också funderat vad det är..brukar låta även när man slår av bilen en kort stund efter.

----
Länk
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Det är motorerna till värmen ni hör, tror att det sitter 4 st under panelen.två för vardera sida uppe nere.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Njae, måste nog lägga mig i lite här.
Det jag anser att det är (om det även surar lite efter avstängningen) är fjädrarna till vindrutertorkarna som spänner till sig serrni.
Hej hej

*BAWORAK*
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Joo jag har också läst tidigare att det var någon som påstod att det var fjädrarna till vindrutetorkarna..så det är möjligt,jag har då ingen aning.

Är det nödvändigt att ha fjädrar till vindrutetorkarna..på gammla bilar fungerar det ju ypperligt utan..kanske är när man kör riktigt snabbt det kan vara bra lr?sitter det på alla lite nyare bilar?..har aldrig tänkt på det iaf.

Jaja..dom sitter säkert inte där bara för att =)

----
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Roffa> På din bil (tror jag iaf, eftersom min har det) sitter det "automatiska" spänningsfjädrar som varierar sitt tryck på rutan efter den fart du har. tycker det är en mycket fin sak att ha.
Onödig? Tja inte vet jag, fast det är nog tvärtom du menar va? Det är ju vid låga hastigheter man vill ha spänningen eller hur!!! När det går undan skulle det kunna skötas av lufttrycket eller hur???

*BAWORAK*
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Okej..joo tänkte sakta men skrev snabbt =)

Sitter det på båda sidor? Har då bara hört på förarsidan (Vänster)Varken jag eller någon passagerare har hört nåt från mitten av bilen där den högra torkaren sitter fast.

----
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Roffa> HEj igen, Du jag har inte den blekaste. Tror kanske att det styrs från ett o samma ställe? Eller så finns funktionen bara på förarsidan? Ska i ärlighetens namn erkänna att jag har inte aning faktiskt. Har inte reflekterat över det. Tycker bara det är coolt iaf, att man har en sådan sak på en så pass "gammal" bil...kan inte tänka mig att sådana finnesser finns på många bilar av dags dato:-)

*BAWORAK*
Tveksamt om det sitter någon spännare till torkarna på dessa tidiga årgångar. Isf skall den väl inte aktiveras vid start/låg fart, utan vid rätt hög hastighet. Trycket på torkaren skall givetvis ökas vid högre hastigheter pga att lufttrycket tenderar att lyfta torkarbladen från rutan, i synnerhet på nedre delen av svepet.
Jag lutar mera åt att det är div. spjällmotorer i kliman som öppnar/ställer om sig vid start. Brukar iofs bara kunna höras när man stoppar motorn.

FP
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Spännare sitter på vänster sida, dvs. förarsidan och aktiveras vid ca 15km/h (på min ivf.) lyft på plastkåpan på vänster arm så ser du "pinnen". Såg i något tidigare inlägg att någon rekomenderade en justering på mekanismen, som väl kan vara behövligt efter ett antal år i tjänst. Kommer dock inte ihåg måttet mellan insexskruv och pinne. Men sök så hittar du det nog.

Mvh. Patric
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Folke> Förstår inte riktigt hur du kan uttala dig som du gör. Vadå tveksamt...
Jag har det på min, är det inte bevis nog för dig eller?
Uttaladet beror på följande: Jag hade en gång en BMW -88. Visserligen inte alls en 535I men man kollade ju runt lite på teknikaliterna på andra bilar/årsmodeller osv. Minns inte att det var något som nämndes då angående torkare osv.
Sen har jag ställt en liknande fråga om ett ljud som hörs i min E39 -00 vid inbromsning, skulle kunna vara trycket på torkaren som går tillbaka isf enl. vissa källor. Då förklarades att detta var en relativt ny "finess". Sen om tidsspannet från -89 till -00 är långt eller inte i detta sammanhanget kan kanske diskuteras, allt är ju som sagt relativt.
Nog med bevis??

FP
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tja några bevis är det väl inte vad det handlar om i detta fall...kanske teorier.
Men som sagt, min bil har det iaf. Vad sedan gäller utrustning o liknande skillde det ganska mycket mellan 535 o de med mindre motor i vad jag vet.
Nja min var en 540 har jag för mig, minns inte så noga..:)) Vi bestämmer oss för att du har en sån manick, bra så?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.