AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
471

tempmätare; Varför?...

-RW-
Temperatormätaren på min 320, har plötsligt slutat och gå till mitten av mätaren, den stannar på sträcket innan mitten sträcket.

har kollat temperatoren i Kylaren, den ligger på 47 grader, har kännt på slangerna vid kylaren, den vänstra slangen från kylaren var inte så varm gentemot den andra slngen till höger om kylaren, men den var inte isig heller.

Jag har dock värme i bilen. Efter att jag haft bilen på ett tag, så har jag stängt av motorn, så stratar jag bilen inom loppet av tio minuter då går mätaren till mitten, men succesivt åker han ner till närmaste sträcket och lite över...Varför?

Hoppas det inte är något hemskt på gång.

Tack på förhand.
To
37
Tonny
328i Coupe
Byt termostat.
ant
kanske är så att termostaten kärvar? ett byte kanske skulle vara på sin plats.

==========
Länk
-RW-
Tackar, ni är helt suveräna. Vad skulle man göra utan folket här:)

Ciao
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Hade samma problem som dig, bytte termostat i fredags och nu är problemet borta! För min egen del tror jag faktiskt att det var o-ringen som var trasig och inte termostaten men vad f*n lika bra att byta när man ändå har det isär.
Glöm inte att lufta ordentlig efteråt bara.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
-RW-
vad kostar en original termostat till E36, 320? 100,200?
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Min tempmätare går inte upp längre än till fem-i-strecket om ni förstår vad jag menar. Sedan kan den sjunka (!) efter ett tag?? Får också felmeddelandet "check coolant level" när jag slår av och på motorn. Det är dock inga problem med läckor eller nåt sånt och ibland så får jag inget medd.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Till min 320 (E30) kostade termostat + o-ring 338:- på BMW. Detta med 10% BMWCS rabatt inräknad.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Vad kan hända om termostaten är defekt? Kan något i motorn ta skada?

Jag har samma problem men det uppstod (konstigt nog) efter en noggrann luftning av systemet....

///M vh
Kalle H, BMW CS(syd)#5120
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Man kan sätta en kartongbit framför kylaren som tillfällig lösning tills man hinner byta termostaten.
Motorn mår inte bra av att jobba i fel arbetstemperatur.

Automat är bekvämt
-RW-
Kristian//

Tack, men J**lar va' dyrt.

Nofx16//

För mig hände det när jag fyllde på glykol i kylaren, dagen efter började den krångla?

Många som har termostat problem, undrar vad det beror på??

även jag har fått byta termostat, den havererade såklart när det var -33 grader och 40mil kvar... brrrr.

i och runt den gamla termostaten fanns hårda avlagringar som svarta kristaler ungefär, kanske nån som använt kylarcement tidigare?

Den gamla hade en öppningstemp på 88 grader men den nya 92, allt enligt BMWs rekmendationer och det märks att bilen blir varmare och får upp temperaturen mycket fortare, helt klart värt 300kr..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.