|
|
|
|---|---|
snide |
tjena. sitter och funderar på om det finns någon som kör m3 e30 på vintern? hur är de i så fall på vintern? jämförbara med andra e30 eller helt omöjliga att köra? |
|
Har inget svar på din fråga mer än att jag cyklar hellre än kör med min M3 på vintern.. det finns kanke ngn enstaka som gör det, men INTE jag.. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
Borde ju vara förbjudet att medvetet förstöra dessa och andra "prestanda bilar" genom att slaska runt i saltet med dem... finns ju så mycket billiga skitbilar att köpa och ha som vinterbilar.. annars borde väl M3:an bete sig som de flesta diffade e-30?? lite beroende på hur mycket man gasar i.o.f.s :) "Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad" |
|
|
en M3 E30 är säkerligen mkt bättre som vinterbil än övriga E30 eftersom viktfördelningen är nästan perfekt 52/48 eller nåt sånt... vanliga E30 (iaf. med sexa) är bra mkt lättrae i baken = mer sladd... Att det sen borde va förbjudet att köra en sån gammal raritet på vinter är ju en annan femma... E30 har ju som bekant rätt kasst rostskydd så kör man den nåra vintrar så e den ju mer eller mindre bortrostad sedan = värdelös... /Jonas |
|
snide |
jo det håller jag fullständigt med om. var bara nyfiken. är lite sugen på en m3. jag skulle inte köra med den på vintern heller. då skulle jag förmodligen ha min 320 till det. |
|
325E30 med diffbroms, ganska nära men M3:an bättre. Den otroligt mycket bättre balansen i bilen märks klart positivt. Tycker alla med M3E30 borde ta ut den på riktigt vinterläg och få tillfälle att njuta av bilens underbara balans på snö. Kan tänka mig att 318is 16V är mycket snarlik i beteendet (kallas ju skojsamt M3 light av en del tidningar) Nu råder det inte saltslask hela landet bara för att det är vinter. (Min M3:a är i påställd och körs året om och vet av ytterligare en.) Visserligen har jag även en 518 aka saltältaren pga av att vägverket är något för frikostiga med saltet där jag bor numera för det ska falla mig i smaken. Dvs väglaget styr om det blir finbil samt inga till-kiosken-körningar med M3:an. /G Såg någon en svart M3:a på E4 väg norrut före jul och söderut under trettonhelgen (värmland<->västerbotten) så var det mycket troligt jag. |
|
|
Kanske man borde testa sin M3 light nu under vintern då :) -------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
jag leker colin macrae hela tiden med min m3 light, men jag har även testat en e30 M3 och jag tycker att skillnaden mellan bilarna är groteskt. viktbalansen är nog dock liknande men annars känns m3 light som en japanare i jämförelse med orginalet. mjuk och med mycket mindre känsla på alla sätt och vis. särskilt i växellåda och sånt. sen saknar man diff så in åt helvete på m3 light. borde va diff orginal på alla bmw tycker jag. |
|
|
Originalet är alltid bättre än kopian.. ;) /// Ett halvårs abstinens... |
|
^LS^ |
Min 318 iS känns nästan farlig på vintern. Den beter sig lömskt helt enkelt. Kanske beror på billiga regumerade vinterdäck som är inne på 2:a säsongen? Har däcken stor betydelse beronde på om bilen kan bli "lynnig" i karaktären? Mvh = - - - - - - - - - - - - = Fullgasväxling, javisst! = - - - - - - - - - - - - = |
|
Hur länge sedan är det silentblocken byttes? Är dessa slitna blir bakvagnen betydligt slingrigare och yvigare sladdbeteende. Det är skillnad som natt och dag mellan en bil med friska och dåliga silentblock. |
|
|
Däcken har naturligtvis ENORMT stor betydelse. Billiga regummerade vinterdäck som är inne på 2:a säsongen är ofta i klass med, eller sämre än, sommardäck. Micke |
|
|
Brorsan kör på billiga regumerade vinterdäck (mac ripper). Dessa är grymt mycket bättre än mina något äldre och mer kända däck. Så det behöver inte betyda att de är sämre för att de är billigare. För övrigt så spelar ju såklart däckens grepp en väldigt stor roll i hur bilen beter sej!! Min bil: Länk |
|
^LS^ |
Mmm... tror att jag ska investera i ett par nya sulor åt bilen. Tack för tipsen, även om saken "sladdade" lite utanför ämnet på tråden. :) (Funderar på Gislaved frost 3) Silentblocken byttes för 1 år sedan c:a. = - - - - - - - - - - - - = Fullgasväxling, javisst! = - - - - - - - - - - - - = |
|
Jag har Gislaved NF3:or på båda mina bilar. De funkar väldigt bra för att vara standarddäck. Inte allra bäst på allt, men alltid bra, tydliga och förlåtande. F.ö. beror greppet på vinterdäck i väldigt hög grad på hur vassa kanter mönsterklackarna har. Därför är greppet aldrig särskilt bra efter 1:a säsongen. Men det är klart, det finns grader även i helvetet.;) En annan mycket viktig sak som många gör fel är att de har alldeles för högt lufttryck. Det är ju naturligtvis bra för ekonomin, men katastrof för greppet! Micke |
|
| Var med när en kille rastade sin m3:a med spikdäck på en sjö i förrgår, där snackar vi vinterbil : ) Det var ingen som ens försökte hänga på honom, inte ens med fyrhjulsdrift | |
|
Angående det där med viktfördelning. Både 318is och 325i har 53/47 viktfördelning. 323i är antagligen nästan lika också. Det är inte det som ställer till det. De är skillnad mellan de med sexor och fyror så tillvida att de med sexor har mer vikt längre fram. Det gör skillnad i tröghetsmoment vid rotation/sladd. Men det syns inte om man mäter axel trycket. Diffspärr eller inte gör stor skillnad, utan är de lite lömska och inkonsekventa. |
|
Lasseman3 |
För att återgå till ämnet... När jag köpte och körde hem min M3 E30 blev det ett 30-tal vintermil med sommardäck. Det gick att stå på rätt bra eftersom man i princip är ett med den bilen tack vare dess fina balans och direkta styrning. Man känner direkt om nåt är på väg att gå galet och hinner därför korrigera i tid. Att åka omkring i salt ser jag ej som ett alternativ... /Lasse |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.