AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.058

klarlacka reg.skylt?

Sida 2 av 3
Efter att ha läst i annonsen som BMW_M6 postade: En sak är viktig att klargöra. Det ska vara Radarvarnare inte laservarnare. Den har du ingen användning för i och med att lasern riktas och "fyras av" samtidigt som det ger hastigets utslag på en halv sekund. Då hjälper inte varningen till nåt...Alltså onödigt att betala extra för den funtionen....En renodlad radar varnare är nog billigare. Går att köpa även i Tyskland utan behov av USA import. ( Om det nu är innehav som är straffbar så blir det lite tråkigt om paketet fastnar i tullen...;-)

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
745an : det är lätt att säga för dig som kör en likvagn till MB. Lite svårare att inte gasa i en BMW ;-)

_________
Länk
Z3c 4 ever!

He-He-He. Likbil! Det var nytt.

Man skall icke döma innan man har hela sanningen. Du vet inte vad som finns bakom fasaden.
Innan hade jag BMW (inga racers direkt men ändå). Nu har jag MB och Subaru (Vinterlekbil). Vad säger det dig.

"You can name time and place and I'll be there, anytime" ;);)

:)
OK, vänta tills slutet på February. ( då ska kompressorn in i babyn!) För resten, såg just att du är från Lund...då ska jag kanske vänta tills vintern är slut, har hört att skåningar har svårt att hålla sig på vägen vintertid... *asg* ;-D

_________
Länk
Tillbaka till ämnet: har någon testat det där med klarlacken? Det är väl bara att lack och ta en bild ochsedan se vad som finns på bilden?

_________
Länk
Min likvagn behöver ej ha respirator. Den har tillräckligt stor lungvolym. ;)

Appropå skåningar och vinter. Varför tror du jag har skaffat 4WD! (Ledtråd; inte enbart för att låta MBn vila under vintern).
För att replikera! Vad var det Veiron i ottan sade "Det är stopp i söderledstunneln för ngn står och spinner på alla kreditkort" som härstammar från ngn överkörd yuppie"

PS Född och uppvuxen på gärdet. Numera flykting (välmående) DS

Z3c 4 ever!

Jag glömde fråga igen.

Vilken vinterbil har du?

;);):)

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Laservarnaren fyller helt sin funktion om du som i de flesta fall när du kör inte är ensam på vägen. De fångar nämligen upp spillet från tidigare mätning om vägen är någolunda rak vid mät tillfället. På en sträcka av 6-800 meter från Laserpistolen är ljusstrålen ca 2 meter bred och fångas lätt upp av varnaren. En bekant har vid två tillfällen klarat sig just pga. detta.
32
46
325
325i -94
Vill bara med detta inlägg stötta PJ i sina synpunkter. Lasern är egentligen LASIR och sprider ganska mycket. Jag tror till och med att det är mer (6m). Dessutom är ju det, för lasermottagaren, helmörkt så reflexer sprids som bara den och det är stor sannoliket att man fångar en rikochett (eller hur det nu stavas...)
Rekommenderas starkt.
Kör du som man ska (med en BMW) så betalar det snabbt igen sig...
hmmm. värt eftertanke!

_________
Länk
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
PJ: Vad har du för modell?? Hur har du satt fast den??

Ägare till 490 friska BMW hästar!

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Kolla länken: Länk

Det verkar som att förståsigpåarna säger att man kan lacka sin skylt??!! Eller har det ändrats sedan artikeln skrevs?
Citat - Lagen säger att skylten måste vara synlig för ögat, men det står inget om att den måste synas på ett fotografi.
- Lagen tillkom -72 då det varken fanns spray eller digitala fartkameror.

Jag skall klarlacka min för att skydda den fina plastbiten. Jag tänker göra detta för jag är så trött på detta hattade med hastigheter som det är på te.x. E20.

Jag anser nog att skall det vara en 70 sträcka då kan det väl vara det en bit, inte så man ser 90 skylten 100m bakom 70 skylten.

Någon som har erfarenhet av vanlig klarlack på skylten? Jag inbillar mig att photoblocker är klarlack för 250spänn.
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Sätt en plexiglasskiva framför nummerplåten så blir den slät

Alltid först, inga stenskott!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mitt tidigare svar gäller fortfarande...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Svärd
Har sett två TV-program om detta. Det första var Trafikmagasinet eller Motormagasinet som riggade upp en "hastighetskamera" och porvade med och utan sprayad skylt i ca 90km/h och de kom fram till att med sprayad skylt kan man inte se vad det står på skylten. De prövade även ganska avancerade bildbehandlingsprogram för att se om det gick att ta fram nått på skylten, utan resultat. Det var det första programet.

Det andra programet var nått med Polisen som gick ut på att de hade ett bildbehandlingsprogram som KUNDE ta fram vad som stog på skylten, förmodligen på en bild en riktig hastighetskamera. Sen om det bara var propaganda det vet ju inte jag... Själv håller jag hastigheterna, brukar bli bäst så. Sen har vi ju inga kameror på Gotland...

///Martin
Svärd
Vad är det för signal PDCn använder? Kanske går den att ändra så att den tar emot fler signaler än sina egna. En liten fundering bara, då sitter det ju en radarvarnare på bilen...

///Martin
-Jesperado, kan du utveckla det svaret då för att jag menar inte att man skall ändra något förutom skyltens ytfinish.
Skylten skall bara vara lite blankare.

Citat från min tidigare länk...
-Bo Andersson är chefsjurist på Vägverket och menar att det sannolikt är lagligt att spraya nummerplåten. Lagen säger att skylten måste vara synlig för ögat, men det står inget om att den måste synas på ett fotografi. Kommentar???

Blir min bil underkänd av er på besiktningen om ni får veta att skylten är lackad och då med stöd av era förordningar?

Jag menar att det finns tidigare plastskyltar som inte håller kvar det vita efter några högtryckstvättar, är dessa underkända oxå.

OBS!
Jeppe jag bara undrar hur du och dina kollegor ser på saken och är inte sne överhuvudtaget, även om mitt inlägg kan tolkas så.
Jag är nästan säker på att lagen är reviderad till att innefatta all modifiering av skylten, synlig eller osynlig för ögat. OM en lackfilm skulle hindra kameran från att registrera skylten så tror jag inte effekten blir särskilt långvarig när ytan blivit lite blästrad osv i trafiken. Vem vågra chansa efter några veckor?
Vet inte om det cirkulerar nån skröna här om att det måste sitta en reflekterande skylt för att en manuell laserpistol skall funka, men fråga gärna nån MC-åkare som trillat dit..))

FP
Korrigering: Jag är helt säker på att lagen gäller all modifiering osv. Sen om det upptäcks är en annan sak.
PDC:n jobbar med ultraljud, på samma sätt som ett ekolod i vatten eller de billiga avståndsmätarna som finns. Det är nästan så långt ifrån IR-ljus, och laser man kan komma tyvärr.
325: Jag vill inte lova att du kan fånga upp spill från framförvarande nätning med nån större säkerhet, så mycket sprider inte mätstrålen. Dvs sprider gör den alltid men effekten sjunker drastiskt och överskuggas (störs ut) av t.ex IR-ljuset från solstrålning eller andra lampor och strålkastare. Om du någonsin tittat genom en IR-känslig kikare eller ljusförstärkare så ser du att "världen" är långt ifrån svart eller fri från IR-ljuskällor.
LASIR var intressant, kan du utveckla vad det betyder ifh till LASER (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation).
Har faktiskt aldrig stött på detta.

FP
Svärd
Folke: Japp du har säkert rätt. Får plocka fram fysikboken och läsa på lite. Ultraljud vet jag iallafall är högfrekventa ljudvågor över 20kHz, högre än vi kan höra. Och IR-ljus är ljus med högre våglängd än vi kan se. UV-ljus med lägre våglängd, right. Våg som våg tänkte jag. Men det funkar kanske inte så.

Här står nått om LasIR förrästen: Länk

///Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.