|
|
|
|---|---|
| Min bil är ganska låg. Så när jag kör nu i vinterlandskapet så tar den i lite där fram. Det är bara pudersnö än så länge. Är det något mer än spoilern som kan ta skada av en dusch snö ? | |
|
så länge det är en dusch snö är det väl ingen fara ,det är värre med alla stora frusna snökokor som ligger på motorvägen. Det skulle väl vara oljetråget som kan få sig en buckla. //Jörgen 325 iX - "weather or not" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kallas för kälke när det är så lågt :) Letar snöplog till Askens X5 fnv, men inte hittade det i tillbehörskatalogen. Plast blir väldigt sprött när det är så hör kallt och då behövs ju bara en snöklump för att spricka. MVH Hasso Länk |
|
Jag var ute och plogade lite förut med min 323 och som tur så gick allt bra. Tur att man e ledig i 2 dar till så man slipper att åka till jobbet. Gött att åka BMW |
|
ant |
jo det är ju oljekylning på de flesta småvägar nu.. jag har åkt omkring i min osänkta 318is nu och i snön mitt under bilen så ser man hur tråget har dragit spår i snön.. inte kul med gömda stenar då. sen har jag ju en is-läpp på min bil. den sitter faktiskt kvar ännu, men jag tror det ska monteras bort då den är ganska utsatt för snön som ligger här och var numera. ========== Länk |
|
Min is-läpp trillade av igår på en sjö. Körde över den med båda hjulparen men den höll utan en skråma (OK en skråma blev det) utan bara clipsen som höll den pajjade. Den kommer förpassas till förrådet tills det blivit mer humana väderförhållanden. |
|
| jag har också samma problem min bil är också ganska mycket låg.det kostar cirka 4000kr att höja. Men bilen är riktigt grym när den är sänkt. Hoppas sommaren kommer snart. | |
|
tror min är sänkt runt 60/60 om inte mer.. plöjjer på ganska bra. Spoilern under går ju bak en bit så motorn skyddas. Tänkte att det kommer väl inte in snö där ? Öppnade och såg till min fasa att halva motorrummet var fullt med snö! Direkt hem och sopade och grejjade.. |
|
| Varför använda väghyvlen på vintern?? När termometern sjunker under +2-5 grader ställer man undan fin bilen och köper en vinterbiil för någon lusentapp eller två. Detta borde gälla även för er BMW åkare. | |
| Har inte råd med det. | |
|
:) Äh, det är ju för att kunna sladda runt med bakhjulsdrift som jag köpte bmw.. Skulle skaffa finare bil än min gamla ascona B och det viktigaste kravet var bakhjulsdrift. Så det blev bmw.. Men vi är ju alla olika. (som tur är) |
|
|
Jag håller med Dräparn´, jag hade dock en sådan tur att när bakaxeln pajade på min sänkta spoilerförsedda -88;a visste jag av den i originalutförande osänkta 84;n redan och att den var till salu, och att den bakaxeln var frisk. Fick den för samma pris som dom på skroten skulle ha för endast bakaxeln... *it´s better to burn out than fade away* |
|
|
Hehe..... Min 318 är lika hör som en traktor. Men den förra vecka ködre jag med flit genom en plogad snövall som var ca:70cm hög och 150cm bred. Det stutsade till ganska bra!! det enda som hände var att det kom in så groteskt mycket snö i motorrummet så att fläktremmen hoppade av..... |
|
|
Jag rammade först en vägskylts-stolpe med vänstra sidan på bilen ... pga att de plogat men inte saltat.. dvs MKT halt! ;) på vägen hem var det en idiot som körde på min sida av vägen så jag smällde in me högra sidan i ett staket... Det var resultatet på min bil efter snöovädret i skåne igår ;) mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag tycker att ni "kälk"åkare ska montera en F1 planka under bilen som hasplåt :)) MVH Hasso Länk |
| Ja, man kan ju fundera | |
Kuniva |
även om man har en vinterbil så blir less den och måste plocka fram bmw:n... just nu har jag igång båda... |
| Ställa in "finbilen" på vintern? Varför gör man det? Okej om man har en blivande samlarbil i mycket fint skick som bara har tillverkats i ett begränsat antal exemplar, men hur många BMW räknas till den kategorin bilar? M1 möjligtvis (och kanske några ovanliga Alpina-modeller). Varför plöja ner en massa pengar i en dyr fin BMW för att sedan låta den stå i garage 4-5 månader av året (av 12!). Snacka om kapitalförstöring samtidigt som man inte har någon som helst glädje av bilen under den perioden. Ska man istället åka omkring i en trafikfarlig gammal bil utan någon som helst krocksäkerhet? Krockkuddarna och DSC'n sitter ju ofta i "finbilen" så det är väl dumt att den står i garaget under den årstiden då säkerhetsutrustningen behövs som bäst? | |
| Bra sagt Henrik A! | |
|
nu kom vi visst av oss lite här. Jag tänker inte ställa av min alls men jag tänker inte köra när det snöar.. Det har jag lärt mig.. Det snöar in ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.