AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.352

lyftpunkter e38

tvålen
Nån som vet var man kan lyfta e38'n med garagedomkraft utan att skada nåt.
Jag vill lyfta hela fram resp bakdelen på en gång för att kunna använda ordinarie 4 lyftpunkter på sidorna för pallbockarna.
det är en 730iA-95
/ Anders
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Fram är det mycket enkelt, det finns en 'bula' som sticker ut ur plastsköldarna. Sitter ungefär mellan motor och växellåda.

Bak lyfter jag helt sonika i diff-klumpen.

Sen är det bara in med pallbockarna.

Mvh Björn
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
På mitt jobb finns lyftinstruktioner för bilar med lite speciell konstruktion, eller som är speciellt skadebenägna. Där står att en E38 aldrig får lyftas centralt fram (alltså på "bulan"), utan endast får lyftas i sidobalkarna. Anledningen till detta vet jag inte, men jag är övertygad om att det finns en...

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
Jeppe, märkligt men intressant.

Hela området kring 'bulan' ser extremt solitt ut. Längre fram håller jag dock med om att det är olämpligt att lyfta. Är du säker att det verkligen är 'bulan' som avses?

Mvh Björn
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det står att bilen inte får lyftas centralt, detta utesluter ju att lyfta på bulan. Jag ska höra mig för varför det är så!

Jeppe

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
Med tanke på hur lika E39 och E38 är 'under skalet' är det någon E39 ägare som har kläm på säkra luftpunkter på den?

Mvh Björn
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns precis samma instruktion fär den!

Jeppe

Länk
tvålen
Intressant diskussion det blev av detta.
På bilprovningen så lyfter dom så vitt jag kommer ihåg på den bulan som Björn beskriver, och man kan ju onekligen tro att den finns där precis i syfte att kunna lyfta på den.

Jesperado: Kollar du närmare på ditt jobb vad det står?

Tack så länge !

Anders
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
tvålen:
jesperado är ganska samma som bilprovningen....

Automat är bekvämt
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, ska kolla det redan imorgon!

Jeppe

Länk
tvålen
Hej igen,
Var precis på Borgs Bil i Vällingby för att köpa en del reservdelar, jag pasade på att fråga på verkstan om detta och dom sa att man lugnt kan lyfta på de ställen som Björn tidigare berättade om.
Jag skulle bl a köpa ett bränslefilter som jag trodde ingick i Insp II, men enligt dom byts det aldrig vid service.
Byts endast vid problem med bränsletillförseln pga av filtret. Enligt deras reservdelskille hade dom inte sålt ett enda filter !!
Kan det verkligen stämma?
MVH
Anders
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kollat och klart. Det stod inte att man inte får, utan att man inte bör lyfta centralt (man i detta fallet är en anställd på Bilprovningen). Anledningen är att utformningen på "bulan" under bilen passar dåligt ihop med våra avbärarlyftar vilket i några fall har lett till att bilen glidit av lyftklacken.
Bilen tar alltså ingen skada av att lyfta på "bulan"...

Hoppas jag inte oroat någon i onödan...

Jeppe

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
Jeppe, det förklarar saken. Inga probs, för min del är jag mycket hellre välinformerad som nu. :)

Mvh Björn
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Och om man vill palla upp enbart höger/vänster-sidan. Hur gör man då med garagedomkraften? När jag skulle rostskydda höger tröskellåda så använde jag orginaldomkraften för att pallbockarna skulle kunna ställas under "lyftkuddarna". Men det hade ju varit praktiskt om jag kunnat ta garagedomkraften.

/ FS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.