|
|
|
|---|---|
matte22k |
tänkte bygga ett turbo grenrör i rostfritt material och undrar vad för SS nummer materialet bör ha? och vart köpet jag material till flänsar och rör bitar? |
ant |
du ska nog använda ett syrafast rostfritt stål med ss 2353. vet inte säkert men du kan ju kolla med alutech om dom har material att köpa. annars går du till en grossist och får antagligen bättre priser där. flänsar får du precis som du vill ha dom om du har möjlighet att göra dom själv. alternativt att du ritar upp dom och får dom tillverkade. Länk ========== Länk |
|
Använd SS2333, ICKE syrafast! En tumregel när det gäller rostfritt är att syrafast är sprödare än icke dito och spricker mycket lättare vid extrema temperaturer. Hur det är med 2353 vet jag inte, så det låter jag vara osagt. __________________________________________ För att saker ska gå fort måste det få ta tid! |
|
|
2353 funkar fint |
|
matte22k |
svinfint: vart får ja tag i det materialet?? ni som rekomenderar 2353 hur länge har ni haft grenröret?? vad jag har hört så spricker alla rör för eller senare spelar ingen roll om man använder rost fritt eller ej.. därför skulle ja vilja vet vilket material som håller längst??? |
|
Hej, Om du prompt måste göra av rostfritt, se till att köpa lös det på någon svetsfirma, dom brukar ha drivor med "överblivna" stumpar, annars kan dom oftast tänka sig att sälja några till hyggliga priser. Grossister och dylikt är vansinnigt dyra på dessa annars. Vanliga tryckkärlsrör med hyfsat tjock vägg är annars en mycket ekonomisk och bra väg att gå. Dom köper man enklas på exempelvis Arvametall, INTE alutech vilka är ganska precis dubbelt så dyra på exakt samma sak. Sen är ju vanliga stålrör mycket enklare att hantera med, om inte annat så underlättar det om man bygger en prototyp av dom först så man vet hur man ska göra sitt rostfria rör sen. Ytterligare ett tips är att skaffa fram ett bra pris på ett parti valium, det lär behövas om det är första gången man gör ett grenrör ;-) Mvh David |
|
|
matte22k: Vart bor du nånstans? Precis som DRutström säger är det vettigt att höra sig för hos nån lokal svets- eller rörfirma. Jag har fördelen att jobba som röris och har rätt bra rabatt hos Onninen, Ahlsell, Dahl etc ;) Ska man bygga av vanliga stålrörsdelar så se till att köpa tryckkärlsböjar och inte av vanlig handelskvalité bara.. Här är en länk oxå med lite info om rostfritt. Länk __________________________________________ För att saker ska gå fort måste det få ta tid! |
|
matte22k |
anledningen till att jag vill använda rostfritt är att ja ska använda bilen till att köra på bana och rostfritt (vad jag har hört) klarar värmen bäst, dessutom ska inte jag svetsa grenröret, det får en kompis göra som kan svetsa, :) kanske ska köpa lite valium till honom... svinfint: jag bor i stockholms området |
|
jag gjorde ett av ett stycket 2353 lämnade det till lucoil steel här i luleå. De pressar och fräser med vatten villet gör att jag fick en finich på det som heter duga och att jag slipper alla svetsar och skarvar i det . kostade 1800kr Joakim Eriksson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.