AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
641

Bensin vs Bensin hur stor skillnad?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har fått veta att det skilljer sig mycket från bensin till bensin!
Att JET bensin skulle var sämre än Statoil bensin eller andra märken! Är det sant!
Och hur stor skillnad blir det om man kör på 98 blyfri mot 95 blyfri?? är det mer smörning i en 98 eller vad för skillnad??? Gör det stor skillnad att köra på en 98 i en v8 går den bättre sen?? Motor skadas väl inte på 98 eller?????
Tackar för enkla svar!

MvH Bmw 4-ever
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Detta har diskuterats ett antal gånger!

Oktantalet är ENDAST ett mått på bensinens förmåga att motstå oönskad (okontrollerad) detonation pga värme/tryck. Luft/bensinblandningaen vill man ju som bekant antända under kontrollerade former med tändstiftets gnista.
När det uppstår okontrollerade detonationer kallar man det att motorn "spikar", då kan det uppstå fysiska skador på bland annat kolvtopparna.

Ett högt oktantal=hög förmåga att motstå spikning.

Desto högre kompression en motor har desto högre oktantal behövs för optimal gång.

Oktantalethar ingenting med energiinnehållet i bensinen att göra! Högre oktantal möjliggör dock för moderna motorstyrsystem att ställa om tändningen så att verkningsgraden blir bättre i motorn.

En motor kan ALDRIG ta skada av för högt oktantal i vanlig handelsbensin. Tar den skada beror det på andra orsaker än oktantalet.

Vissa motorer behöver "blyad" bensin (nuförtiden är det blyersättningsmedel i form av kalium och natrium).

Högre oktantal gör alltid att (en modern) motorn går bättre: går jämnare, drar mindre bensin och ger mer effekt. Däremot är det inte säkert att dessa förbättringar är märkbara utanför ren laboratoriemiljö.
Vissa motorer går märkbart bättre med högre oktantal, i vissa andra motorer märker man väldigt liten skillnad.

Vissa motorer reagerar så positivt på oktanhöjningen (från 95--98) att bensinförbrukningsminskningen gör att det lönar sig ekonomiskt att köpa den dyrare bensinen.

Slutsats: Testa själv i din bil och avgör själv om det lönar sig att tanka den per liter dyrare bensinen!

Mvh
CJ
26
CJL
525i -90
520i -88
Att bensin kvalitén skulle variera mellan olika stationer tvivlar jag på. Att det däremot märks skillnad mellan 98, 96 och 95 oktan är fakta. På vanliga sugmotorer kan skillnaden i bland vara knappt märkbar men ofta märks faktiskt skillnad på bränsle förbrukning, dessutom går motorn jämnare och blir något vridstarkare. På turbo motorer kan man märka en stor skillnad på effekt.
Om det märks mera på turbomotorer så beror detta på att de har en motorstyrning och knacksensorer som ställer om tändläge mm
enligt ovan, annars inte. Samma sak gäller på sugmotorer, men jag skulle vilja skriva mindre förbrukning ELLER högre effekt, inte både och.
Det kostar alltid att ta ut mera effekt, högre oktan innebär precis som skrivits ovan inte mera energi, det måste matas in lite mera bränsle för att få ut nåt i andra änden.
Kvalitén på t.ex Jet eller Statoil är säkert helt jämförbar, många bensinbolags tankbilar kommer från samma ställe. Inte nödvändigtvis exempeln ovan (Jet har t.ex inte grön 98), men det är ett känt faktum och därför meningslöst att jämföra märke A och B osv.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Foke, givetvis menade jag att man vid "slökörning" får lägre förbrukning och vid hårdkörning får högre effekt.
Allt beroende på den ökade verkningsgraden.

Däremot är det riktigt att turbomotorer kan utnyttja oktanökningen mer effektivt ään en vanlig insprutningsmotor.

Äldre motorer utan knackningssensorer vinner inget på oktanökning över den oktanhalt som de är optimerade för.

Mvh
vad räknas min 540i 95 som då äldre eller för jag tankar alltid 98 blyfri lönar det sig jag tycker den sörplar hur man än gör och jag har fått bilen genomgången det är inget fel på den men den dricker 1,5 liter milen alltid

V8-POWER
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Johan B du säger att äldre motorer inte vinner på oktan höjning gäller det min v8 med från 93 eller hjälper det??

MvH Bmw 4-ever
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om motorn har knackningssensorer så ställer motorn ner tändningen så fort det börjar knacka ("spika"), när soikningarna upphör ställs tändningen upp igen tills det börjar knacka...osv.

Både Getrags och Peters bil borde ha knacksensorer.
Därmed inte sagt att skillnaden blir så pass stor att ni märker någon skillnad i realiteten!
Men rent teoretiskt skall motorerna gå lite bättre med högre oktantal!

Mvh
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Ok tack för det Johan B! Ska tanka idag och då blir det 98 blyfri, det blir lite dyrare men får testa och se hur den går på 98!

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.