|
|
|
|---|---|
|
någon dom vet vad bmw tar för att packa om diesel pumpen på en 525 tds 94 Joakim Eriksson | |
|
en firma i shellefteå tar c.a 4000 kr för att packa om pumpen..då byter dom även bussningarna i den..det tillkommer demontage montage av pump..för mig kostade det 5300kr. firman heter El&Diesel |
|
|
har plockat isär en gammal pump som jag har för att kika lite om det skulle vara bökigt att byta själv. Min läcker vid ställverket och det är ingen konst att riva ner pumpen och ställverket, så jag ska byta allt själv Joakim Eriksson |
|
|
Har haft funderingar ..kan ju inte vara så bökigt att göra operationen själv..knixet är väll att sjustera in ställverket? packningsatsen kostar ju bara runt 500 kr... så nog saltar dom räkningarna på firmorna Dogge |
|
|
Det är ingen konst alls att göra detta. om man ser på pumpen som den sitter i motorn så är det ju några slangar som går in i den, det är bara ett lock som är tätat med en slags gummi tätning liknar en oring. Under detta lock sitter elektronik delen. Lossa kaben som går från pumpen till kabel stammen sitter gängad på alldeles bredvid pumpen, (OBS lossa inte kontackt stycket som sitter på pumen) Lossa sedan alla torx skruvaran som håller i själva elektronik delen tror det var tre st skruvar, sen är elektronik delen (ställverket) löst och kan plockas av från pumphuset. Denna del är även tätad med en gummi tätning. Nu kan man se ner i skällva pumpen, syns lite fjädrar och en axel, detta ska man inte ta isär om man inte vet vad man gör. Joakim Eriksson |
|
|
har nu plockat isär lite mer på pumpen, om man tar bort delen där dören till sridarna går ut från pumpen (4 skruvar tätad med oring) så får du då ut två fjädrar som sitter på var sin axel och en axel som sitter mitt mellan fjädrarna. finns lite mer pinaler oxå. Men här inne finns inget som kan läcka. Så pumpen är tätad med en oring vid spridar rören en gummi tätning under ställverket och en ovanför sitter även en vid kontakt stycket som går in i ställverket med funkar mer som ett dammskydd. sen sitter det en oring ront axel som går in i drevet. Alltså en p-satts kan ju bara kosta några hundra kr. Gummitätningarna runt ställverket kan bytas med pumpen på platts medans resterandes måste pumpen plockas lös= lite jobb ca:0,5-1 timmas jobb. Då till frågan hur kan det då kosta en massssa tusen hoss en mekaniker att göra detta? Finns ju inga bussningar i pumpen att byta bara mekaniska delar, allt annat är ju bara simpla oringar. Joakim Eriksson |
|
Mankan |
Tja!Är det lika med en 525tds-93 tro?Någon som gjort det själv på en sådan pump?Eller någon som har en sprängskiss på en pump till denna bil? |
Mankan |
Ops Sorry!Trodde det va en 524 men det va visst en 525a som min.Sorry |
|
ska lägga upp lite bilder under mekar tips på pumpen och en beskrivning av delar mm under dagen. Joakim Eriksson |
|
|
Det är busenkelt att byta gummipackningarna i ställverket, men det är oerhört petigt med inställningen sedan, jag lossade skruvarna minst 15 gånger och knackade ställverket åt ett håll innan den startade. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.