AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.036

kylan dödar våra e30...

Sida 1 av 2
in
124
insomniac
323i Exclusive -86
Har sett att många har problem med ryckig körning med e30 här... Min bil dog idag, åkte en mil sen börja den rycka för att sedan dö helt. Startmotorn snurrde någon sekund när man sedan vred om nyckeln men sen ingenting. Inget bzzz ljud från bränslepumpen heller. Den gick igång med starhjälp från en annan bil men sen dog den igen efter några kilometer. Innan den dog small det flera ggr från avgasröret. HJÄLP! förslag? nu är den död =(
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Går den igång med starthjälp, eller är den död då med?

124
insomniac
323i Exclusive -86
som sagt den gick ett par kilometer med starthjälp
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Om den nu orkar gå en stund när den fått starthjälp så tycker jag som att det låter som att batteriets laddning inte räcker till!

240
Lunken
323CIA e36
Hade nått mysko fel på min idag också. den slutade svara på gas. "dog" när man tryckte på gasen, fick motorbromsa ner till ungefär 10 Km/h och sen funkade den som vanligt igen och hade inte några problem senare vid hemfärd.

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
in
124
insomniac
323i Exclusive -86
okej det är det jag tror oxå, ska ladda batteriet imorn och sluta med eluppvärmda bakruta o så... får skrapa rutan istället.
in
124
insomniac
323i Exclusive -86
men lite konstigt tycker jag det är att motorn dör medans man kör, körde på 70 väg o så gick det bara långsamare o långsamare han svarade inte på gasen, hostade sig fram (pangade ur avgasröret) men det kanske blir så när man har dåligt batteri, jag vet inte
EdgeCrusher
Hej.
Jag har också seriöse problem med kylan.
Min bil blir kokhet och börjar nästan koka.
Jag vet inte om den suger i sig vatten.
För jag måste fylla på kylarvätska i bilen då och då.
Men det märks inte på backen. Det finns ingen pöl eller något när den stått.
Men ibland när man åker. (med kylarvätska kvar.)
Så ser man hur temp mätaren kilar upp till strecket mellan mitten och rött. Dette är mycket oroande.
Man stannar självklart och kanske tippar i mer vatten eller bara låter den lugna ner sig så går den normalt igen. Dette är inge roligt !!!!!
Vet inte vad som kan vara fel. Om det kan vara så att
vattnet fryser, det blir för mycket kylning när det är -25 och man ligger i en 90kmh så det blir propp eller om det är något med toppen. Vore jätte snällt om någon här kunde luska ut vad det är för fel.

//magnus

EdgeCrusher @ leetcrew
enda felen jag har haft på min bil är frusna lås och att spolarvätskan frös häromdan...den går jättebra ändå, enda störande under körning är att växellådan är trögväxlad i början, men det är också det enda..

EdgeCrusher: det låter inte bra om du måste fylla på vatten...låter som topplockspackningen...det kan också bildas en propp men det förklarar inte hur vattnet försvinner...mitt tips är toppackningen, alternativt att toppen har slagit sig..

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Håller med Bmwfreaken min går som ett skott fast nu är låsen djupfrysta, så jag ska ut med en påse varmt vatten och försöka öppna den....-18 grader brrr
fr
161
fredd
528i(3,5)-85/86
min går också utan problem i kylan, håller med om att växellådan blir seg bara ,ock att dörrarna fryser lätt

Rak sexa det enda rätta =)

Länk
Hm, min bil står i ett skönt (kall) garage och väntar på att jag får körkort. Helt smutsfri och isfri, härligt.. Nej men skämt åsido, undrar om min bil också kommer krångla nästa vinter.. Inte kul isf.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
sudden
har då inga problem med min 325ix startade fint även när det var -30 utan motorvärmare (inget att rekomendera)vad gör man inte för att få dra igång en ny audi (fniss).Vintern blir roligare med 4wd
Da
22
Dan-elis
320i Touring -91
på tal om kyla..vi hade -30 i umeå i går..men Bemmer gick bara bra ändå =)
Instämmer, själv umeåbo med en beemer som spinner som en katt i kylan!

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"
Visa användare
605
göran
525ixt-94
När bilen hackar och stannar när det är kallt
så är det oftast ispropp i bränslesystemet.

Går motorn varm är det oftast ispropp i kylsystemet.

Har det aldrig varit kallt i södra Sverige förrut?? :-)

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Detta kanske har varit uppe förut ,men har importerade bilar sämre värme än svensksålda?
iX:en är min första importerade bil,och även min första E30,är det alltid kass värme i dessa? Det kommer ju varmluft ,men temperaturen på denna är inte alls lika hög som på den svensksålda 535 E34 jag hade förra vintern.Även 635:an har bättre flås tycker jag,påverkar det mycket att dessa bilar har större motorer med större vatten/värmeflöde än M20.
Kan ju tillägga att jag har normal vattentemp på mätaren.

//Jörgen

325 iX - "weather or not"
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Detta kanske har varit uppe förut ,men har importerade bilar sämre värme än svensksålda?
iX:en är min första importerade bil,och även min första E30,är det alltid kass värme i dessa? Det kommer ju varmluft ,men temperaturen på denna är inte alls lika hög som på den svensksålda 535 E34 jag hade förra vintern.Även 635:an har bättre flås tycker jag,påverkar det mycket att dessa bilar har större motorer med större vatten/värmeflöde än M20.
Kan ju tillägga att jag har normal vattentemp på mätaren.

//Jörgen

322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
kanske räcker att trycka en gång :)

mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
INSOMNIAC: din generator laddar nog inte, annars skulle bilen gå om man fick igång den med starthjälp.
Strukt
Samma sak här, -30grader och bilen stog en natt utan motorvärmare (av vissa skäl). Bilen startade iallafall men den protesterade lite :)

/Operator! Please give me the number to 911!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.