|
|
|
|---|---|
|
Vad kan detta bero på ? Jag har haft loss båda Lambdasonderna och de var båda svartsotiga, värdena låg på 175 - 200. Kan det vara något annat som orsakar de höga värdena ? Ska besiktiga bilen den 25/5 så jag behöver ha det åtgärdat så fort som möjligt. Finns det något sätt att kontrollera Lambdasonderna själv ? /Mvh Glenn | |
|
Åk till närmaste BMW verkstad eller ring dit... Dom brukar veta sånt... //Cosmos (Ännu ej BMW Ägare) |
|
| Säljer inte, hrm... Biltema lambdasond testare ??? | |
|
Du kan "Fuska" så du klara bes, och fixa de när du har mer tid :Ha ca 5 L bensin i bilen och fyll på k-sprit ca 3-5 liter så får du bra värde på bes, men du MÅSTE tanka fullt sen annars är risken stor att motorn "mår" Mycket dåligt !! (Har provat och det funka) Sedan kollade jag var det var för fel på bilen och de var tomgångsventilen (motorn)som hade lagt av. |
|
|
Cosmos: Det var på förbesiktningen på BMW som de konstaterade att HC halten var hög. När jag frågade vad det kunde vara , så sa de bara att " det är omöjligt att säga , du får lämna in bilen så får vi kolla det ". Jag är rädd för att om jag lämnar in bilen så byts båda lambdasonderna m.m m.m m.m ($??????). Pontus: De säljer lambdasonder men jag kan inte se att de säljer någon testare. BMW_M5: Gick bilen bra för övrigt eller hade du problem med tomgången också ? Jag har märkt att det luktar precis som bränt gummi när jag har kört med lite högre varv på motorn och det var någon som berättade för mig att det luktar precis så när en lambdasond är trasig. |
|
warbus |
Till BMW_M5: För en månad sedan var jag inne och besiktade en Mazda 323F- 90 resultat: Hög HC-halt! Vad tänkar man jo självklart! K-sprit! Tankade c:a 60% sprit och resten bensin! Åkte in på besiktningen och fortfarande hade den hög HC-halt! Så det funkar inte alltid med K-sprit! Ringde Mazda, dem svarade med att det kunde vara allt mellan himmel och jord! "kul" tänkte jag! Til slut hittade jag nog anledningen till felet: kolvringsfel på 4:e cylindern! Den tryckte in olja i cylindern! Det slutade med att jag sålde bilen och plockade ut sin hederliga 325! Lars H |
|
Högt HC betyder oftast att man bränner olja eller att katalysatorn har tappat effekt dvs helt enkelt är trasig. Men ingen regel utan undantag: Min 525 med fräsch motor + katalysator hade jättehögt HC värde samt lambda vid tomgång men höjde jag tomgången till 950-1000 rpm blev allt perfekt. Tomgångsändringen gjorde jag mekaniskt med ställskruven vid gasspjället. (besiktningen ok!) Har du kollat HC samt lambda vid andra varvtal? Är det endast konstigheter med värdena vid tomgång kan du kolla upp trottelpositionsgivaren alt. låta BMW göra det. |
|
|
Till SL: BMW-verkstaden sa att det framförallt var höga värden på tomgång. Ska lämna den till en BMW-mekare imorgon, så vi får väl se vad det kan vara. |
|
|
Glenn: Bilen gick lite oroligt på tomgång men inte så värst mycke, men det löste sig, och efter så gick den perfa ! Warbus: Lite konstigt med tanke på att k-spriten är så rent i sig, men men även solen har fläckar Men det är klart det var en Mazda också !! |
|
|
Glenn, ett tips är oxå att se till så att insugstrummor etc. på insidan är rena och fina. Speciellt vid gastrotteln brukar det ansamlas en del oljeliknande rester och sot. Ibland kan även dessa störa, och i värsta fall hindra trotteln att nå helt stängt läge. Detta gör att trottelpos. givaren inte känner av att trotteln är stängd, fast bilen går på tomgång. Detta leder till att felaktig info. kommer till styrenheten som i sin tur skickar fel info. vidare till bl.a. spridare etc. Trottelpos. givaren sitter i underkant, på utsidan, av trotteln. |
|
|
Det kan räcka med ett dåligt tändstift. Även om det finns bensin rester i oljan så kan HC värdet stiga. |
|
|
Nu är det fixat.. Det var en trasig lambdasond :-) |
|
| Vad fick du ge för kalaset ? | |
|
Fick en "bättre begagnad" original-lambdasond monterad. Felsökning, mtrl och jobb = 800:- Besiktigade bilen i fredags, HC-halt 0.22 var 200 innan bytet. Ny lambda kostar c:a 1500-1800 hos BMW(tror jag). Så visst var det billigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.