AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
490

316i med M40 död - kan det vara bränslepumpen?

Ma
62
Mad Jock
318is -93

Är ny ägare till en svensksåld 316i från 1990 med M40 motor. Pumpen i bensin har varit högljudd under de få veckor jag har haft bilen, ett högt snurrande ljud, och för 3 dagar sedan dog motorn under körning och vill inte starta. Det verkar som om bensinen inte kommer fram, ingen tändning, precis som när soppan har tagit slut. Startmotorn fungerar. Säkring (nr 11) till pumpen är hel. Tyvärr vet jag inte var reläet till pumpen sitter på denna bilen? Har köpt ett nytt bränslefilter men har inte satt på den ännu. Kan det vara bränslepumpen som har gett upp eller kanske silen på pumpen är ingensatt? Är det någon som har haft en liknande problem? Tacksam för synpunkter och råd.
På mitt as var det silen på pumpen. Tack vare kontakter på diverse företag runt om i mina hemmatrakter så fick jag det fixat.

Ma
62
Mad Jock
318is -93

Tack - Det är för kallt just nu här nere i Skåne att meka utomhus med bensin - jag väntar tills det blir mildare väder, sedan tar jag up pumpen ur tanken och titta på silen. Pumpen är helt tyst när startmotorn är igång så jag tror inte att det är en ispropp snarare att pumpen är död. Tittade på en tidigare inlägg skickad av Mr Deejay och de svar han fick
det måste vara pumpen... min dog under körning, men startade för någon sekund å sen dog den igen. så håll den på ett tag men sen tyär dog den...det e bara att köpa ny bränslepump..min kostade 2300kr....lycka till
W
187
W
BMW 316 -89
Som sagt pumparna dör sällan utan någon form av oljud men visst händer det att dom bara lägger av.
Tim_318i
När min 318i -88 dog så hade den hållt på att pusta och frusta och ha sig ett tag och då var det kabelbrott till pumpen så jag drog en plus som jag kopplade till en knapp så funka den fint sen.

//

Tim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.