AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
30.495

E30=optimal sladdbil?

Sida 3 av 3
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Är det inte större skillnad på antalet rattvarv om man har servo eller ej? På "oservade" E30 får ju ratta som en galning när man kör på ställ.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Jag tror inte det, men jag är inte säker..

Mvh /Carl
Härligt med lite träning ju!! tycker dessutom att man tappar mycket av känslan i styrningen med servo när man kör lite hårt... finns ju botemedel på det i.o.f.s - progresiv servo :)

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"
Även om det låter som en liten skillnad med 4 rattvarv mot 4,5 så kan det kännas mycket. Jag har kört ganska mycket kadett som har ca 3,5 rattvarv (och det utan servo). Den känns ju som rena gocarten jämfört med bilar med 4+ rattvarv...
E30 har en vevig styrning både med och utan servo. Förr var bilar med servostyrning ohyggligt lättstyrda och saknade vägkänsla (alla som kört en tidig Volvo 240 med servo vet!). Moderna bilar har en väl avvägd servoverkan och för ändamålet avsedda hjulvinklar. Känslan i styrningen är betydligt bättre i en servoförsedd BMW med få rattvarv än en icke servoförsedd dito med vevig styrning.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ska nu ut på isen med kärran som har servo, superkul i alla fall

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
körde i fredags mellan borås-jönköping och då var det några som körde med sina bilar på isbelagda sjöar.
Det såg skoj ut, det var så att man blev sugen.
För ett par veckor sedan så väntade jag på min arbetskamrat på jobbet, det tog ca 10 min innan han var klar med sitt ärende.
Då såg man in på gården den var fläck vis hal.
Så kopplade man ur asc:n och varmkörde däcken i ca 5 min.
Man varvade motorn i ca 5-6000 varv när han kom ut så gick jag ut och kollade på däcken, då hade jag slitit ut ca 4mm.
Roligt var det men inte särskilt klokt :-)))
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Ja det är väl gamska roligt att sladda :)
Skulle dock önska mig en diff och en greppvänligare ratt.

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Krizzly
BMW E 30 REGERAR!!!

BMW ÄR INGEN BIL! DE ÄR ETT UNDERVERK!!!!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jaa, nu har även jag skaffat mig en sladdbil, en 325ix. Vissa kallar den för den optimala vinterbilen :)
Vi får väl se om jag stämmer in i kören, för närvarande ligger jag i 45 grader i stolen så det blir inte så mycket heavy duty steering innan jag fixat det på nåt sätt. Dessutom är det dags för kamremsbyte..... Bara att hoppas snön ligger kvar till allt är klart!

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
wolv//Så kamremmen klarade sig hela vägen hem?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
4,4varv L2L på min 318is utan servo, det är ett jäkla vevande.
Saknar även diffspärr. Så den är inte optimal, men kul är det;)

Utan servo är det 4varv L2L.

318i har 4,6 varv har jag för mig.

Så på E30(utom M3) ligger det mellan 4 och 4,6varv.
M3 har 3,5varv.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Kristian Larsson:
Japp, peppar peppar :)
Nu ska jag försöka köra så lite som möjligt tills nästa onsdag då det är dags för byte!

322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
wolw
Kul att se att du hittade en iX till slut!Blev det den prisklassen du hade tänkt dig?

325 iX - "weather or not"
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
jörgen:
Japp, men det är en del grejjer jag vill fixa innan den är i OK skick. Bland annat är fördelningslådan inte hundra, men jag har gjort klart med en "ny" som jag (ähum...verkstaden) ska montera dit. En ny förarstol hade inte varit fel heller eftersom lutningen på ryggstödet är fast i ca 45 graders lutning och det är inte riktigt optimalt hehe. Jag bör nog även se till att fixa den rost som finns också.

322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Synd att det är nollgradigt utanför mitt fönster,hoppas på mer snö och kyla,du också eller? Angående stolsvinkeln så hade den väl varit optimal om du hade varit 68år och av det motsatta könet :-)

//Jörgen

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hehe det är första gången i vinter jag hoppats på mer snö och kyla! Här är det +2.3 så imorgon när jag stiger upp finns det troligen ingen snö kvar :(
Jag får väl åka hem till Dalarna och hälsa på en gång till i vinter...

Angående stolsvinkeln så får jag slå mormor en signal när det är dags för försäljning! :)

322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
dalarna it is then!

Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
jag tyckte att min E30 var lite jobbig att ta returen med när jag sladdade första gångerna men nu när man fått lite träning så är den helt grym...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
ant
jag får inte några returer om jag inte vill ha dom. vet inte varför men jag måste provocera fram retur om jag ska få någon.
med min gamla ford sierra var man helt utom kontroll när det gällde retursladdar. man visste aldrig hur mycket det skulle komma att sladda. men med min 318is som jag har nu så sladdar jag som jag villl inte som bilen vill.
visst skulle den troligtvis bli mer konsekvent med en diff men att åka utan går absolut alldeles utmärkt.

funderar starkt på fulldubbade isdäck nu. ska bara hitta på ett par fälgar som är smala nog.. =)

==========
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.