AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
354

Värdering 523-98?

ro
5
rolsve
523i-98
Hej, vad kan man tänka sig begära för följande vagn:

BMW 523-98, uttagen Sept 98.
4100 mil, svensksåld, 2 ägare
Svart (ej metallic), svart läder montana
17" 235 BMW aluhjul m. sommardäck, 16" friktionsdäck på svart plåtfälg
Manuell låda, M-multiratt, farthållare, regnsensor, ACC, integrerade barnstolar, CD-växlare, elhissar runt om, träpaneler, BMW larm
Allt i bra skick.

/Rolf
sv.såld ( tyvärr prishöjande..), skinn , lite mil, uppåt en 190-200
li
1.959
liste
535i -89
Nää Magnus, nu tog du väl ändå i??
Skulle tro att man får ungefär 160.000:-.
nej jag trodde det själv med men kolla t.ex. din bil bilar under 6000 mil ligger där, det är när dom kryper upp mot 8000-10000 mil priset dalar mot mer anständiga 150-160
En 98:a är väl inte nån ny E39 längre, den har iofs inte gått långt, men man ska nog inte betala mer än absolut max 180000:-, på mobile.de finns det flera 523-00 med ca 6000 mil som man kan köpa hem för 160000:- och samtliga verkar vara i ett godtagbart skick.
De är på väg ner nu med modellskifte på gång och allt.

//Sniffer

jag ville själv lägga den på 160-170 men kollade på www.bytbil.com för lite referenspriser och bilar under 6000 mil ligger kring 200 men ioch med nya femman gör nog denna bil en dykning ner till ca 160 innan sommaren är här så sälj snabbt
Ni alla pratar hela tiden om vad säljaren vill ha. Tala hellre om vad säljaren egentligen fick. Alla priser hos handlare kan minskas med 10% rakt av i dagens läge med överskott på E39 or.

:)
Inbytespriset hos en handlare enligt gröna listan ligger troligen kring 155-160 kkr. Vid privat försäljning borde cirka 170 kkr vara rimligt. Lämpligt pris vid privat försäljning är ungefär 10 kkr under priset hos en bilhandlarna. Generelt sett är det riktigt svårt att sälja en bil i den prisklass som 523:an befinner sig i. Speciellt svårt blir det i den konjunktur som just nu råder i Sverige.
ro
5
rolsve
523i-98
Juryn verkar vara eniga om att ett möjligt försäljningspris ligger någonstans mellan 160-180.

Och om man sammanfattar läget så verkar det som ifall man vill sälja sin e39a så skall man sätta igång illa kvickt innan det-finns-en-nyare-modell syndromet kapar priserna.

Dilemmat är att jag är helnöjd med bilen, den har allt jag behöver & vill ha utrustningsmässigt och går dessutom som en klocka.

Men eftersom jag ser ett behov av att köpa kombi hyfsat snart kanske man skulle sälja nu och plocka upp en billig e36a ett tag?

rolsve:.... eller 530/540iAT kanske av nyare modell?? E46 är ju lite väl dyra i förhållande till motsv. E39, E36T är väl ett steg ned i onödan?? hellre då fin 525 touring E34 för ca 60 000:-
Det gäller att hitta en köpare som framförallt är beredd att betala för de låga milen och den myckna utrustningen. Att den är svensksåld är väl inte fel även om många säkert inte vill betala extra för det.

/Simon
Jag tror på att byta in den, hos handlare som kollar listan t.ex i inbyte på en lätt beg. 00/01a det kan oxå vara en god affär
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Det är missvisande att kolla på bytbil eftersom det bara är bilhandlare och priserna är högre.

Jag värderar själv bilar på jobbet utefter bytbil, vilket jag vet många andra bilfirmor också gör. En bilfirma ska alltid kunna räkna bort 5-10000 på priserna i prut... Att sedan priserna fortfarande är tok-höga beror på att man som kund får mer "säkerhet" av att köpa på bilfirma helt enkelt.

Angående denna 523 -98: jag tror aldrig en privatperson kan klämma ut 200.000 på en sådan affär....

För att det skall finnas anledning att sälja en bil privat så bör försäljningspriset vara högre än det inbytespris som anges i bilbranscheens gröna lista. Vitsen med att sälja privat är att få mer betalt för bilen än vid inbyte! Jag misstänker att gröna listan värderar en 523i -98 med 4000 mil på mätaren till 155-160 kkr. Försäljningspriset vid privataffär bör då inte ligga under detta värde. Ett rimligt utgångsprispris enligt mig är 170kkr då bilen fortfarande är biligare än vad handlarna säljer sina för. Fina bilar med få mil på mätaren som dessutom är svenssålda kostar ganska mycket!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.