|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
det kommer värme uppe vid rutan (def) och nere vid fötterna, men i de två munstyckena i mitten ovanför raion kommer det kall luft likaså i munstyckena på dörrarna. Vad kan detta bero på, bytt microfiltret och kollat glykolen. Joakim Eriksson | |
|
Hej du. Första frågan: Har du AC? Om inte så kan du inte få varmluft genom de spjällen, utan bara vid fönstret och fötterna. Om du har AC så kolla om "vredet" i mitten mellan de två spjällen ovanför radion är i fel läge. Snurra då på det tills du får värme (upp eller ner, på min bil lever vredet ett eget liv så jag har värme när det pekar på blått o kyla när det pekar på rött...). Detta är skitbra om man kör länge och vill ha varmt i bilen men bara kallt mot huvudet en liten stund. Detta är det jag kan hjälpa dig med. Hoppas det löser sig. |
|
|
vissa bilar utan ac har det vredet med . tror att det har med att göra om det är tysk import eller inte . svensksålda har bättre värme en tex tysk .eller har jag fel? |
|
|
har inte ac men nog har det kommit varmluft gemon dessa, de la av för ca 2timmar sen. kommer även kalluft från munstycket som sitter uppe på inst panelen. Joakim Eriksson |
|
diamantsvart_bmw |
min 520 var svensk såld och den jag har nu är inport men det är ingen skillnad på värmen båda är lika dåliga, -15 ute då är det max värme och max fläckt och ändå kallt Blev ingen BMW 535I med skinn utan en 525 IA 24 V i topp skick Länk Länk |
|
Någon spjällmotor har lagt av . |
|
|
Jag vet inte riktigt men om jag minns rätt så ska det bara komma kall luft från det 2 munstyckerna om man inte har ac eller om man inte har ett vred mellan munstyckerna där man kan regulera mellan varmt o kallt. Kan ha fel. diamantsvart_bmw: fast det är 15-20 minus här runt jönköpigs trakterna så grillas mina fötter om jag har på fullt värme. Du har väl märkt att man kommer förbi ett viss spärr när man vrider vid på max värme!! det har gjort på mina bmw:n, tror att alla 5-serier har det med vanlig ratt regulage. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Peter du har så rätt så rätt, både vad gäller spärren och det där om kall luften. Ingen AC = Ingen värme genom mittspjällen. |
|
|
Jamo: spjällmotor är det inte vajer spjäll på dessa om du nu menar de tre spakarna ved reglagen för värme. Annars borde det ju kanske vara en värme ventil som lagt av eller? Peter78w: om du vrider förbi den spärren spelar det ingen roll vad det andra reglaget står på det kommer varm luft även om den för passargerar sidan står på kalluft iaf på min. Joakim Eriksson |
|
|
många som påster att det inte ska komma varmluft genom mittenspjället men menar ni då även det spjäll som ligger på instr panelen med. Har iaf på min haft värme genom alla spjäll sen jag köpte den för ca 2år sen, men idag la de av. kommer bara varmt om man stänger spjällen för fötterna ocg för rutorna. Joakim Eriksson |
|
jocker18@home.se |
svensksålda har bättre värme en tex tysk .eller har jag fel? kanske därför det är så j-vla kallt jämt... WmB SoundZ |
|
Ja du Joakim, Du vet ju hur din bil fungerar, men normal så ska inte varmluft komma i mittenspjällen om man saknar ac. Men men... Men det du nu pratar om hände mig med förra veckan faktiskt. Dvs varmluften kom uppe o nere men ej i mitten om jag inte så som du, stängde uppe o nere. Då kom det varmt i mitten, men så fort jag öppnade igen överallt försvann värmen i miten. Skitskumt... Men det har ordnat sig igen utan att jag gjorde ngt åt det, så värmen är tillbaka överallt. Vet inte varföreller hur det blev så, och inte heller hur värmen så att säga kom tillbaka. Bara att vänta o se tror jag, men pröva att justera värmen på båda vreden, öppna o stäng lite hit o sit, varva fullblås med automatiskt/ lite bås med mera så hoppas jag att det löser sig för dig. |
|
|
jag tror att det kan vara någon ventil till värmen som spökar eller om den har fått nått spel nu när jag var ut med bilen det är ju -31 grade här uppe i norr. Joakim Eriksson |
|
|
Ja jo, vi har -25 här och det tycker inte bilen om... |
|
|
Jag tror inte at svensk sålda har bättre värme än tysk sålda. Min är tysk såld och värme fattas det inte i min. joakim E: det visste jag inte måste testa på min! men visst kommer det mer värme om man vrider förbi spärret! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hej Jag har AC så jag får varmluft från spjäll ovanför radion om jag vill, men jag har alltid det stängt dvs mittenskjutspaken till vänster. Jag upplever det som om jag får bättre värme vid vindrutan och fötterna. Kanske inbillning. Men jag tror att föregående inläggare har rätt: Utan AC bara "vanlig" luft i mitten "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
Jag har stora AC, det kommer varmt eller kallt i utblåset beroende på om mitten ratten står på varmt eller kallt. MEN ibland tar det ett tag efter det man vridit över ratten 2sek - 2 minuter, som om något kärvar ibland, kanske ett problem för dig också. Har import bil men kan få till ökenvärme ändå, har ni dålig värme så är det något fel. På min gammla opel var värmen i kupen kass, trodde inte fanns något att göra, så spolade jag ur systemet och var extra noga med kupe-element, spolade detta separat, sen blev det kanonvärme, blir mycket avlagringar där med åren, särskilt om man inte bytt kylarvätska då och då... |
|
Kuniva |
Jag är ganska så säker att de ovanför radion och på dörrsidorna bara är för friskluft och blåser alltså kallt.. kompisar med e34 har också så... det är klart det tar ju faktiskt lite längre tid att få upp värmen men jag har inga problem att hålla den ! |
|
Har också väldig dålig värme i hela kupèn. Tempmetarn går upp till exakt kl.12 på 6-7 km körning vid -15 grader ute, så det verkar inte vara termostaten som är dålig, kan det vara värmeventiler eller luft i systemet vid värmepaketet? Har dock märkt att när det är väldigt mycket kökörning blir det bättre värme i kupèn dock inte någon "bastuvärme". Vad menas med "spärren" på tempvreden? Har inte märkt att det finns någon spärr. Den vill också imma väldigt på bakrutan, har ca 25 km till jobbet och medpåslagen bakrutedefroster och full värme i kupèn så är bakrutan fortfarande lite småisig på insidan. Skall väl bara tillägga att jag har lilla ac:n. mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
|
På min finns det på värme reglaget (ingen ac) en liten spärr om man vrider värmen på fult så just innan maxvärmen är på så är det som ett litet motstånd, på min funkar det så att den ger maxvärme även om reglaget för passagerar sidan skulle vara på kalluft. Joakim Eriksson |
|
|
Ingen ac = ingen spjällmotor . kolla vid passagerarsidan mellan handsfack och mellan konsol(där radio e.t.c sitter) så finns det en tygbit(färgad i samma färg som resten av mattan under den (sitter med 2st skruv tror jag ) så ser du alla vajrarna och spjällorna kolla att dom rör sej hela vägen (kan vara att en vajer hölje har spruckit (tycker inte om kyla)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.