|
|
|
|---|---|
M3-Jonas |
Någon som har något open-air luftfilter på sin M5 E34? Vilket är bäst i luftflödesmässigt? Om någon har någon bild på hur det ser ut på bilen så är jag tacksam. MVH Jonas BMWCS 4600 |
|
Det finns ganska mycket skrivet om detta förut och en kort sammanfattning är: 1) Ett open air filter måste utföras så att motorn suger kalluft. Det duger inte att suga varm luft från motorrummet för då får man lägre motoreffekt. 2) M5:ans luftfilterburk är så bra att det inte är värt besväret att sätta dit något annat. Läste en insändare om att någon i USA satt fingret framför insugningshålet på orginal luftrenarburk för att störa luftflödet och man tappade flera hästkrafter bara av det. 3) Många påstår att dom flesta (alla?) tillbehörsfilter med lågt genomströmningsmotstånd också släpper igenom mycket mer skit in i motorn som gör att den slits mer 4) När jag frågade TS Motor i Åstorp ( Länk )om det är någon vits att sätta dit en annan effektivare typ av luftfilter i orginal luftrenarburk ( på min M5 -95) så fick jag svaret att det är det i princip inte. Det bästa skulle vara att byta till orginal luftfilter oftare om man ville ha optimalt luftflöde. Se tex Länk Per L |
|
|
Det finns inget komplett open air till M5 Men det är bäst att köpa ett KN-filter sätt det i orginal luftburk.För det blir bästa effekten av detta .Det går att fixa ett open air Motornord i Sundsvall har filtret.Enda jag märkte med open air filter var LJUDET från insuget...Jag har bytt röret som går från orinal burken till ett större som går ut till luftinsuget i spojlern För det är KALL luft man vill ha.... Kör på höger sida |
|
M3-Jonas |
Okej, tack för era svar. Men jag behöver ett open-air för det e platsbrist. Var kunde man få tag på ett komplett??? MVH Jonas BMWCS 4600 |
|
Det finns ingen tillverkare som gör färdiga satser till M5 E34, detta har siskuterats en längre tid här. Om du ändå vill ha ett öppet filter, bersäll på Motornord ett K&N med beställningsnummer RE-0870, räcker för 370Hk. Givare för lufttemperatur som sitter i ordinarie luftburk måste anslutas i det nya filtret, utesluts den så riskerar motorn att få fel luft/bränsle- blandning. |
|
M3-Jonas |
Okej tack för tipset. du menar givaren (luftmassemätaren) som insugslagen går till?? eller är där en givare till??? MVH Jonas BMWCS 4600 |
| Sitter en givare i luftburken, långt ner, mycket viktig. | |
M3-Jonas |
okej. hur många trådar går till den??? MVH Jonas BMWCS 4600 |
|
Har för mig att det är en två ledad sladd som går till tempen. MVH: Zander |
|
M3-Jonas |
okej..... var sitter den då??? nu börjar jag bli konfundersam.... vad händer om den inte e ikoplad?? MVH Jonas BMWCS 4600 |
|
Jag kan inte svara på var den sitter, men har för mig att det är en blå kontakt iallafall? Och borde sitta ngnstans runt din filterbehållare och eventuellt efter filtret. Min är satt direkt på open-air filtret så den känner av luften inne i filtret inte utanför. MVH: Zander |
|
M3-Jonas |
okej..... får nog kålla upp det där... du menar inte värmetråden i luftmassemätaren?? utan det finns en givare till?? MVH Jonas BMWCS 4600 |
|
Ja precis...INTE värmetråden i luftmassemätaren. MVH: Zander |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.