AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
646

Hur bättra på hårdvax?

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Om man nu skulle ha lämnat in bilen till en rekondfirma så att den är i toppskick, kan man inte "bättra på" själva hårdvaxskiktet själv sedan efter ett halvår eller så då det har slitits? Det svåra är ju att polera. Men hur ska man ta bort det gamla skiktet? Det är ju ingen vidare idé att börja polera, för då gör man ju nya repor. Lägger man bara på nytt hårdvax ovanpå blir det väl en massa skräp mellan hårdvaxskikten, och smutsen går väl inte bort utan putsning/polering, eller? Ska man "lösa upp" det gamla vaxet med lösningsmedel, eller hur gör "proffsen"?

Jag passar på att fråga om någon av er har någon idé om varför det ska behöva bli smårepor i lacken även fast man har hårdvax och tvättar försiktigt, (en garagekompis har också det problemet fast han har en sprillans ny bil och har använt hårdvax från början). Är vaxet inte tillräckligt hårt, och är då det enda alternativet 2-komponentsvax/lackförsegling?

Black shining beauty
David L
Om man efter ett halvår ska lägga nytt hårdvax så kan man ju bara avfetta med lösningsmedel och sedan lägga nytt hårdvax med en mjuk svamp eller polerduk.
Detta om man inte har fått repor eller oxid i lacken.
Har man däremot repor eller oxid så bör man polera, och för att få polerrosor i lacken ska man använda en polermaskin och en finare rubbing.

Proffsen polerar med maskin och vaxar sedan.
I sällsynta fall kan de lägga nytt hårdvax direkt, men då ska lacken vara i toppskikt utan repor.

MvH

David
no
245
nos
540iA Touring -99
ehm ......... varför ska man ta bort det gammla vaxet?
Om inte lacken har blivit "sträv" så behövs väll inte det eller?
Förklara det lite bättre tack =)

Nos 325iM -89
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

NOS: Jag menar att man rekommenderar ju inte att bara lägga på nytt "vanligt" vax utan att göra rent innan, (som min ärade far). Han har aldrig gjort rent innan han har vaxat. Det märks också. Eftersom man inte rekommenderar detta för vanligt vax bör väl detta gälla för hårdvax också? Det fastnar ju ex flugrester och sånt som inte går bort utan att man polerar. Risken är bara att då kanske man orsakar repor i lacken också, och det var det som jag inte ville. Jag litar inte på att avfettning tar bort allt på vaxytan, (hårdvax ska ju tåla avfettning). Jag vill inte riskera en behandling för kanske 3-4000 kr.

Rolf

Black shining beauty
Om inte avfettningen får bort alla vaxrester så gör ju det nya vaxet det...jag tror inte det är något problem att lägga på nytt vax...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.