AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
799

laddtrycksstyrning från kupén

Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
hur fungerar tex. motornords sats som gör att man kan justera laddtrycket från kupén?

byter man wastegate eller?

www.moffa.nu
nä man kopplar in sig på vakum slangen om går till wastegaten med en T- koppling och sen när man ställer på den där laddtrycks styrningen så blir det ett litet lekage ett kontrolerat lekage så det släpper förbi lite mer avgaser så den laddar mer

hoppas du förstår är lite dålig att förklara

A.k.a Night'o Kid The driver ho race by night

- Team turbo addicts -
The turbo ABusers
www.come.to\turboaddict(snart)
på en stripp nära dig nästa år

När ska BMW sparka ner audi fråm toppen och ta över superstage!!!
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
men wastegaten öppnar ju när det blir tryck, släpper man då ut trycket så laddar den ännu mer?

då kan man alltså inte ställa ner trycket mer än vad fjädern i wastegaten tillåter?

www.moffa.nu
RafkoM3
exakt...
Blir minst grundtrycket i wastegaten.
Man kan bara reglera uppåt efter det...

/M3 E30(TIC)
Länk
cdabox
hmm...jag kanske har helt fel, men en polare som har en Impreza GT har en boost control i bilen som han kan ställa laddtryck själv med...menar ni att det inte funkar alltså ?

Och nåt jag alltid undrat över =) vad är en wastegate ?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
klart det funkar men du kan inte reglera trycket neråt bara uppåt. alltså wastgaten är ställd på ett vist bar antal detta kan inte regleras ner med en "boost contro" du kan bara höjja trycket.
Om bilen laddra 0,5bar orginal och du monterar en "boost control" kan du ju justera trycket uppät till tex:1,0bar men aldrig under 0,5bar= minimi trycket.
Finns ett uppsjö av laddtrycks styrningar, den simplaste är ju att bara sätta ett munstycke på slangen som går till wastgaten, då får du ett fast laddtryck som duinte kan justera från kupen.
sen "boost contol" ratten som justeras från kupen då rekomenderas att ha en laddmätare med så man inte laddar för mycket.
Sen finns det mer avancerade grejjar, jag själv kör med en digital laddtrycks styrning med inbygd barmätare och på den kan du ställa in enn maxtryck som kan uppnås med bara en kanpptryckning kostar visserligen några tusen med betydligt bätter än en boost control tycker jag

Joakim Eriksson
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
så om man ska sänka trycket så måste man byta wastegate och /eller byta fjäder i wastegaten?

och då kommer vi till problem nr. 2. var hittar man en wastegate som funkar på så låga tryck som ca 0.2kg och upp? de lägsta jag har hittat är från 0.6kg....

//Martin

www.moffa.nu
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
har du kollat på motor nord? annars kan säkert gik turboteknik fixa fram en fjäder eller det du ska ha. men vad ska du med så låga tryck att göra??

Joakim Eriksson
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
En klocka från saab brukar ligga på 0.4 bar.

/Per
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
eftersom motorn är original så spikar den vid ca0.5 därför vill jag inte att turbon laddar mer.

men jag får väl testa en saab wastegate...

tackar för svaren

www.moffa.nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.