AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.345

Kostnad svarva svänghjul?

bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Ska som dom flesta vet (kändis) byta koppling till våren. På BMW ska dom ha 7000:- (bara kopplingen kostar 4000:-) + arbetet för svarvningen av svänghjulet. Var hos en lokal mek som själv kör m5:a och han skulle ha 6000:- + svarvningen som enligt honom skulle kosta ca 1000:-. Mecken är det inget fel på men kan det verkligen kosta 1000:- för att svarva svänghjulet (inkl. balansering och så)(extern firma ska svarva).

Och varför kostar kopplingen till 3,6:an 3206:- och till 3,8:an 4090:- (mekonomen)???

Är det ok att köra på mekonomen grejjer. Borde ju vara samma som bmw. Priset skiljer inte nåt, bara 15 mil t.o.r.... ;(

Köp en BMW.
Då får du visseligen ta med plånboken en gång, men du får världens bästa bil på köpet!
-=$¤CimmenpoweR¤$=-
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
På bmw kostar M3 3,0 kopplingen 2.800:- och 3,2:an 3.400:-, undefär samma skillnad, procentuellt. Det var ju bra märkligt, för bmw ska ha 7.000 för att byta min 3,0-koppling åsså... Är du säker på att svänghjulet behöver svarvas?

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
Jag svarvade inte mitt svänghjul när jag bytte kopplingen.

Fick därimot problem är jag hade bilen stående på tomgång...ha tappade trycket på kopplinge.
Nu har jag byggt ett nytt urtrampingslager och köpt en slavcylinger med race bromsvätska.
Orginal utrtrapningslagret är för kort på en sportkoppling.

Tänk på vilken koppling du köper..

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Stavfel i svenska språket hos mig ser jag. : )))))

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Jag har alltid velat ha sinter koppling men dels kostar det lite mer och sen finns det inte några frdiga lager utan du får förlänga dom själv, dessutom så ska jag inte trimma bilen så org. borde hålla...

Ang svänghjulet så gick det ordentligt varmt då det rök mer under bilen än nån annan stans. lika bra att svrava det så slipper jag massa bök...

Funkar mekonomen grejjer? Skillnad mot BMW org.

Ägare till 490 friska BMW hästar!

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Grusse
Mekonomen säljer ju Sachs kopplingar och det är ju Sachs om man köper från BMW också, så det är "nog" ingen skillnad.
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Hej,

om jag inte har helt fel så för 7000 spänn (plus svarvning på BMW) kan du få en sinterkoppling som är fyra puckad, tryckplatta 530Nm 240mm sachs grejor, urtrampninglagret org. och ett svänghjul, osäker på priset för svänghjulet, för det priset på Bildelsimporten. Allt detta utan svänghjul kostade mig under 5000 spänn.

MVH: Zander
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Zander: Så du menar att man kan använda org. urtrampningslager med sinter lamell och grövre tryckplatta??

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Är inte så haj på dessa grejjer...

När du ska byta koppling vad ska du byta mer än dessa grejjer:

Urtrampningslager org. 375:- , Tryckplatta 240mm sport 2495:- , Sinter Lamell 10spl 3485:- , +ev. svarvning av svänghjul 1000:- .

s:a 7355:- + arbete... Allt enligt bildelsinportens katalog 2002/2003

Problemet är bara att hitta nån som vill / kan byta koppling åt mig... Mecken som jag känner vill inte byta till annat än org. lite skumt men så sa han. Och själv så har jag varken kunskapen eller grejjer till det.

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Grusse
Du kan ju byta nållagret som sitter i vevaxeln, för att vara säker på att inte det börjar rassla ett tag efter kopplingsbytet.
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
BMW_M6:

jag fick mina kopplingsgrejer i fredags (3/1 2003) och det här kostade dem:

Urtrampningslager 1st 375:-
Tryckplatta 240mm 530Nm 1st 1757:-
Lamell 10spl sport sinterbelägg 1st 3095
Det blev 200-300 spänn mer än vad jag skrev i förra inlägget, sorry.

Detta beställde jag November 2002 ungefär. Ville bara visa vad jag hade betalt.

Grusse:
Måste bara fråga...vilket nållager menar du? Jag kommer inte ihåg att där sitter ngt nållager. Tycker jag borde komma ihåg det för det var ju inte mer är 3-4 månader sen jag byggde ihop min motor. Jag kan ha glömt...måste åka in till garaget och se

bmw_m6:

Var bor du?
Jag har lyft i garaget,så det är ganska enkelt att plocka lådan där.
Kan kanske hjälpa dig..

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Bengan: Jag bor i Oskarshamn. typ 40 mil från dig, synd! Känner inte för att köra 40 mil för det men TACK för omtanken!

Zander: Det som skiljer är tryckplattan men det är väl för att du har 3,6:an... Känns om att det blir lite för mycket pengar om jag inte kan få nån som hjälper mig med jobbet till en relativt billig peng... ;(

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
bmw_m6

Synd,kopplingen är bytt på ca 6-7 timmar lätt.
Hoppas att du löser det enkelt så bilen kommer ut till sommaren.

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Grusse
"Zander" Längst ut på växellådsaxeln, alltså framför splinsen(vet inte om jag stavat rätt, men uttalas splajns) som går i lamellen så har du en bit som är helt rund (inga splins). Den runda delen går in i nållagret som sitter i vevaxeln. Lagret kostar kanske 2-300kr och det känns lite onödigt att inte byta det när man ändå är isär med grejorna. Hoppas du förstod vilket lager jag menade?
Grusse
Kanske ska tillägga att nållagret följer inte med i kopplingsatserna, det måste beställas separat.
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Nu förstod jag...

bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Nån som vet vad det kostar att svrava ett svänghjul till en m5:a 3,8??????????????

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.