|
|
|
|---|---|
|
Nu är jag orolig för den gröna sköna. I morse när jag åkte hem från jobbet, så tände sig helt plötsligt oljetryckslampan. Efter endast kanske 2 sekunder så hade jag lagt ur växeln och stängt av motorn. Så det kan ju inte ha blivit några skador på lager och sånt. Rullade fram till en avtagsväg och lyfte på huven. Jag lyfte på stickan och den var helt torr. Sedan såg jag att förarsidans del av motorummet dröp av olja. Finns det nåt nåt oljekyl till motoroljan? Funderar på om det gått en slang eller nåt till denna. Nu ska jag åka och se om jag blir klokare på det i dagsljus. Idéer och tipps mottages varmt. Diesel innehåller mer energi än bensin! | |
|
Nu har jag varit och tittat på bilen. Oljan verkar komma från framsidan av kylet någonstans. Det måste alltså finnas någon typ av oljekyl där framme även till motoroljan och inte bara till växellådan som sprungit läck. Kan någon bekräfta detta? Fattar inte hur motoroljan kan hamna där framme annars. Jag får försöka få bilen till jobbet så jag kan skruva där. Hur funkar det med automat? Kan jag bogsera dit den? Det är en dryg mil. Kanske bäst att fixa nån biltransport. Eller? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
jepp du har en oljekylare fram..du ser den bäst om du tar bort skyddsplasten under bilen bakom kofångaren. inte bra att bogsera automat,tydligen så smörjs inte oljepumpen ordentligt?..man brukar ta bort mellanaxeln om man skall boxera längre sträckor.. personligen så skulle jag nog fixa en biltransport Dogge |
|
|
Jo, det är nog bäst att fixa en biltransport. Vad är det för anslutningar till detta? Rör eller slang? Pris på nytt? Vart går returen från kylet, till filtret eller rätt ner i sumpen? Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på om den är farligt att få in smuts där om jag bygger ett nytt rör själv eller nåt. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Vet ej,men du kan ju kolla detta. På MB så sitter det typ en "adapterplatta"mellan oljefilter och block(gäller äldre)med in och utledningar. Du borde kunna(kolla med BMW)ta tryck eller returledning(beroende vilken som är hel)och dra en slinga (gå förbi kylen)och köra den till verkstad/garage för närmare felsökning,ingen fara för motorn att köra utan om du inte hårdbelastar den. Är det öppet system så räcker det att plugga ledningarna. Henrik |
|
Boki |
du får bogsera automat MEN inte fortare än 30kmh o inte heller långa streckor. Det är nämlingen så här att i automaten är några axlar som inte har lager utan bussningar o dem är trycksmörda så när pumpen inte går då finns det ingen tryck, samma som motor ungefär |
|
Fin bil: kolla in länken, detta har diskuterats tidigare om bogsering och har själv gjort det och så står det i instr.boken: Länk MvH Bmw 4-ever |
|
cr |
Om du inte vet det redan "fin bil" så är motorns oljekylare den som sitter längst fram som man ser direkt innanför njurarna på TDS modellerna. MVH Calle |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.