AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
670

Förbryllande missljud

32
46
325
325i -94
Nu behöver jag hjälp.
325-94 Automat
Jag har ett ljud från motorn som ingen förstår sig på.
Det är ett vibrerande lågfrekvent ljud, nästan som om det fanns en mobiltelefonvibrator någonstans i motorn. Det låter inte som om det är något löst. Ljudet förändras inte vid varvtalsändring, temperatur, växel, ventilation, AC, eller något annat. Ljudet är intermittent och varierar från ngn sekund upp till 15s, med en intervall på några gånger per 10 minuter. Också det varierar. Ibland inget på en dag.

HJÄLP!!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Bensinpumpen kanske?

-----------------------
Min E30:
Länk
32
46
325
325i -94
Flera BMW-verkstäder har lyssnat, men de tror inte att det är det. Jag lyckas inte lokalisera ljudet eftersom det fortplantar sig. Jag kan känna ljudet i gasspak och växalspak. Men alla vibrationer kan nog fortplanta sig så. Fler förslag.

Tacksam för svar

Prova ta en järnpinne, ca 70cm lång, sätt den emot motorn på olika ställen och sätt andra ändan mot örat så kanske du kan lokalisera ljudet.
För övrigt är det rätt kul att göra detta då man kan höra lagren, tändningarna, kolvslammer och annat beroende på vart man sätter stången.
32
46
325
325i -94
Jag åker genast till garaget och testar.
Lite irriterad på BMW-tekniker som genomförde inspektion 2 och inte kunde säga vad felet är.

Tacksam för svaren och fler svar.

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Glöm inte att återkomma med resultatet!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
32
46
325
325i -94
Nu har jag varit i garaget. Lyckas inte hitta vad felet är. Dessutom kommer det ju bara korta stunder ibland. Jag behöver mer hjälp. Typiskt att man ska få ett fel som ingen tycks ha stött på.

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Hade liknande symptom på min fast ljudet/vibrationerna varierade med varvtalet. På den var det viskoskopplingen till kylfläkten.

-Livet är orättvist och det skall övas!
32
46
325
325i -94
Nu tror jag att jag har lokaliserat platsen. Det verkar som om ljudet kommer ifrån bränsletrycksregulatorn. Är det någon som vet om det är logiskt eller om det är ngt som finns "innan" den som kan låta så??

Lite underligt att den låter så mycket att du störs av det. Skulle vara intressant om du kunde byta ut den o se om vibrationerna slutar. Lite konstigt också att den vibrerar så mycket att du känner det i växelspaken..

Med bränsletrycksregulator antar jag att du menar den som sitter fast i fuel-rail:en (som spridarna får soppan ifrån)?

--
32
46
325
325i -94
JA, det är den jag menar. Den ufoliknande lilla grejen som sticker ned där bränslet kommer. I alla fall vibrerar den mest där. Det låter inte värst mycket, men det fortplantar sig mycket så det hörs nästan mest inne i bilen.

Om du tar bort den där plastkåpan som döljer fuel-railen så kanske du kan lokalisera vad på den som orsakar vibrationerna. Det kan ju vara nån spridare också som vibrerar.

Jag har hört att tomgångsmotorn (ICV) kan börja vibrera ibland om den kärvar. Kolla att det inte är den också. Den sitter under insugsrören.
32
46
325
325i -94
Ojay.
Jag har gjort precis det och det vibrerar definitift mest alldeles i början av railen. Jag är ingen fena, men endera är det tryckregleringen eller så är det något som sitter innan.

Ok..
Den kan ju inte kosta så mycket att byta ut..
32
46
325
325i -94
Nej, det tror inte jag heller. Men jag skulle gärna vilja kunna utesluta andra fel innan jag byter. Så om någon vet mer om hur??

Jag kan nog tyvärr inte komma med fler tips utan att ha hört bilen själv...
32
46
325
325i -94
Tack alla för hjälpen.
Felet satt i bränsletrycksregulartorn. Jag har nu bytte den och åker åter i en superbil.

Tråden härmed avslutad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.