|
|
|
|---|---|
|
Vad är casterstaget för stag? Är det armen som går från krängningshämmaren? | |
|
Nej, det är pendelstaget. "Casterstaget" är den av de två länkarmarana som är fastsatt längre bak. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Spindelleder och bussningar är också Klonk-benägna, när de är slitna. Mvh: Friik |
|
|
En spindelled och en bussning på varje sida får man ju bytt om man byter casterstagen. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Jamen då är ju det löst! ;) Din Bmw är som din kropp, den behöver uppsöka verkstan ibland. Mvh:FrIIk |
|
|
Så casterstaget är länkarmen med spindelleden Totte |
|
| Finns många stag, ett är stabilseringsstaget,(vissa kallar det caster vilket förmodligen är rätt) detta sitter mellan övre fästet för stötdämparinfästningen och krängningshämmaren. detta är till 80% problemet till klonk i framvagnen. billiga att köpa lätta att byta, kostar kring 300:- paret.nyss bytt på min Garanterar att bilen blev en hel annan. | |
|
Det där lät mer som pendelstagen. Jag har fått för mig att det som kallas casterstag är den ena av det två länkarmarna. Båda detaljerna är klonkbenägna och pendelstagen är som sagt billiga, så det är lika bra att även byta dessa! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Precis ja, fanns ju en länk på ett annat inlägg om samma sak här... Länk Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Det finns två stag i fram på varje sida som har bussning och kulled. Casterstaget är det stag som sitter på ovansidan av "fästplattan" och muttern till kulleden på undersidan. Lossa muttern till kulleden och bussningen och slå ut bulten så att staget hänger fritt, slå knacka sedan ut kulleden från fästplattan. Jeppes hänvisning på länken är till casterstaget(även tryckarm på BMW språk).Vid montering av nytt Casterstag smörj bussningen med såpa eller diskmedel pressa dit bussningen mha. ett skruv- stycke. Själv pressade jag dit bussningen på en GDS hall som hade ett stort skruvstycke. Staget och bussningen säljs separat, ej som en monterad enhet. Således är länkarmen det stag som sitter monterat på undersdian av "fästplattan" med muttern till kulleden inuti "fästplattan". Lossa dom tre bultarna till "fästplattan" vinkla den åt sidan. Lossa sedan i bussningsändan så att staget hänger fritt och sedan muttern till kulledem. Om inte staget lossnar så skruva dit "fästplattan" och bänd eller slå loss kulleden. På min bil har jag bytt bägge casterstagen, bägge länkarmarna och stabiliseringsstagen, dom små som förbinder krängningshämmarna med "fästplattan". som sitter bultat med 3 bultar under stötdämparen. Framvagnen blev som ny efter detta, inget klonkande eller instabillitet Är ingen större operation, allt funkade förhållandevis bra. Tänk bara på att när du drar fast bussningsändarna i stagen så måste bilen stå på backen, dvs påmonterade hjul. Hoppas du vart lite klokare av detta. mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
|
Är det ett stålstag kan man köpa och byta bussningen separat, på aluminiumstagen är den en enhet. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.